۲۴ اسفند ۱۳۹۷،‏ ۱۹:۳۸
کد خبر: 83244408
۰ نفر
كارزار جهانی علیه بوئینگ؛ فنی، اقتصادی یا سیاسی

تهران-ایرنا- این هفته، پس از آنكه یك فروند بوئینگ 737 مكس 8 شركت هواپیمایی اتیوپی، عازم نایروبی پایتخت كنیا، دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه سقوط كرد و همه 157 سرنشین آن كشته شدند، یك حركت جهانی علیه این مدل هواپیمای آمریكایی شكل گرفت.

این مدل هواپیما، اكتبر گذشته (آبان ماه) نیز یك فاجعه آفرید و آن سقوط در اندونزی بود كه در جریان آن 189 سرنشین هواپیما جان باختند.
حالا در كمتر از یك هفته از سقوط در آدیس آبابا ، بیش از 40 كشور به كارزاری پیوسته اند كه هم پروازهای این مدل هواپیما را كه تنها دو سال از تولد آن نگذشته، متوقف كرده و هم حریم هوایی خود را به روی 737 های مدل مكس 8 بسته اند.
خیلی از كشورها پرواز این هواپیما را متوقف كردند، اما بحث انگیزترین ها آن بود كه آلمان و انگلیس نیز حریم هوایی خود را بر روی این مدل بستند و در ادامه آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا هم حكم به تعلیق تمامی پروازهای هواپیمای 737 مكس 8 و 9 را در كشورهای عضو صادر كرد.
در شرایطی كه دولت آمریكا و مدیران بوئینگ انتظار داشتند با گذر یكی دو روزه زمان، التهابات فروكش كند، اما هر روز اخبار و گزارش ها حكایت از پیوستن كشورهای جدید به این كارزار فراگیر می داد.
در این میان، دنیس مولینبرگ مدیرعامل بوئینگ به سختی مقاومت كرد و گفت: 'نمی توانم براساس اطلاعات موجود حكم به توقف بكارگیری 737 مكس 8 را بدهم .'
او در تماس با ترامپ به وی اطمینان داد كه 737 های شركتش امنیت كامل دارند و ترامپ هم طبق معمول توئیتی نوشت و برای فرار از تله ای كه بوئینگ در آن افتاده بود، تلاش كرد.
در ادامه كار بر بوئینگ باز هم سخت تر شد و این بار آسوشیتدپرس خبری را منتشر كرد كه براساس آن دولت آمریكا از قبل در جریان نقص 737 مكس 8 بوده است. دستكم دو خلبان شركت های هواپیمایی آمریكا موضوع را گزارش كرده بودند كه نامشان محفوظ ماند.
با این حال داستان به همین مرحله ختم نشد و در روزی كه لبنان و مصر هم حریم هوایی خود را بر روی 737 ها بستند، این بار رسانه های آمریكا از زاویه دیگری به موضوع پرداختند، بطوری كه گفته شد ترامپ روابط عمیقی با بوئینگ دارد.
اواخر هفته بدشانسی و بدبیاری برای بوئینگ پایانی نداشت و خبرها حكایت از كاهش 11 درصدی سهام این شركت در بورس آمریكا داشت.
برغم مقاومت های رئیس بوئینگ، اما ماجرا رفته رفته به داخل آمریكا نیز كشیده شد و رئیس هیات ناظر بر امور هوانوردی سنا یعنی تد كروز خواستار زمین گیر كردن هواپیماهای 737 تا پایان نتایج تحقیقات فنی و رفع نقص این هواپیماها شد و به این ترتیب مقاومت های ترامپ و بوئینگ با هم شكست تا اینكه روز پنجشنبه بعد از یك هفته مقاومت این دو، اداره هوانوردی آمریكا از توقف پروازهای 737 مدل مكس 8 خبر داد.
از اینجای ماجرا عقب نشینی شروع شد و این بار دولت آمریكا در برابر موج جهانی چاره ای نداشت جز اینكه تا آوریل آینده به بوئینگ برای تغییرات در طراحی این جدیدترین مدلش فرصت دهد.
اكنون، كشورهایی كه به این كارزار پیوسته اند، به طور عمده از كشورهایی هستند كه به نوعی از دونالد ترامپ و سیاست هایش متاثر شده اند، بویژه اروپایی ها و چینی ها كه مدام در معرض تهدیدهای لفظی تجاری و امنیتی آمریكا قرار دارند.
در طول یك قرن گذشته بسیاری از مدل های معروف جهان حتی ایرباس و سایر هواپیماهایی كه روزانه هزاران نفر را جابجا می كنند، دچار وضعیت مشابه شده بودند، از جمله خود 747 های بوئینگ و مدل ایرباس 310 ، اما هیچكدام تا امروز با چنین كارزار جهانی روبه رو نشده اند.
بی شك، یك جنبه ماجرا فنی است و جنبه ی دیگر آن می تواند به رقابت های میان شركت های بزرگ و مافیای حاكم مربوط باشد، اما آیا این كارزار جهانی علیه یك مدل هواپیمای آمریكایی كه هنوز عمرش از دو سال عبور نكرده ، نمی تواند سیاسی باشد؟ آیا این اولین نشانه های 'نه' جهانی به یكجانبه گرایی آمریكا نیست؟ آیا نوبت به دلار آمریكایی هم خواهد رسید؟
خاورم**1770**1144