قیمت بلیت قطار در آستانه نوروز ثابت ماند

تهران- ایرنا- معاون مسافری شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با همراهی شركت های ریلی، قیمت بلیت قطار در نوروز امسال افزایش پیدا نكرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید حسن موسوی» عصر امروز در مراسم افتتاح قطارهای مسافری 5 ستاره نور، در نشستی خبری افزود: قیمت بلیت قطار از سال 94 تا تیرماه امسال افزایش نیافت و تیرماه 10 درصد به قیمت ها افزوده شد.
وی ادامه داد: برای ایام نوروز 2 میلیون و 10 هزار صندلی قطار برای جا به جایی مسافران در نظر گرفته شده و تاكنون 70 درصد از بلیت های نوروزی به فروش رفته است.
معاون شركت راه آهن اظهار داشت: شركت های ریلی مسافری، از ابتدای امسال تا اول اسفند، 53 میلیارد تومان تخفیف برای جذب مسافر اعمال كرده اند.
موسوی اظهار داشت: مجموع اقتصاد ریلی در اقتصاد ملی به دلیل صرفه جویی در حمل و نقل، كاهش تلفات جاده ای، مسایل زیست محیطی و هزینه های ناشی از نگهداری سود ده است.
وی افزود: با این حال این اقتصاد برای خود شركت های ریلی مسافری سود ده نیست و به همین دلیل، راه آهن از این شركت ها هزینه دسترسی دریافت نمی كند و هزینه لوكوموتیو را نیز تا 50 درصد اخذ می كند.
موسوی گفت: امیدواریم در سال 98 تسهیلاتی ارزان قیمت برای شركت های ریلی مسافری پیش بینی شود تا بتوانند ناوگان خود را نوسازی كنند.
وی به پیشنهاد تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین قطعات این شركت ها به هیات دولت اشاره كرد و ادامه داد: منابع ارزی مورد نیاز در مجموع 30 میلیون دلار است.
به گفته موسوی، 40 درصد از قطعات قطارهای مسافری از خارج كشور تامین می شود، با این حال سیاست راه آهن حمایت از بومی سازی است.
وی ضریب اشغال راه آهن در مسیرهای مختلف را 85 درصد عنوان كرد و افزود: این رقم در كشورهای پیشرفته حدود 55 درصد است؛ بنابراین به لحاظ ضریب اشغال مشكلی نداریم اما مجبوریم برای حمایت از قشرهای متوسط و ضعیف قیمت ها را به صورت دستوری پایین نگه داریم.
معاون مسافری راه آهن با اشاره به اینكه بلیت قطارهای 5 ستاره سقف قیمت ندارد، تاكید كرد: قیمت بلیت این قطارها بر اساس تقاضای تعیین می شود اما این قیمت نباید از سه برابر قطارهای 4 تخته 4 ستاره بیشتر باشد.
موسوی با اشاره به اینكه سیاست راه آهن افزایش كمی و كیفی در جا به جایی مسافر است، افزود: امسال نسبت به پارسال 13.8 درصد افزایش در جا به جایی مسافر داشتیم كه در بخش حومه ای این عدد 19.8 و در بخش بین شهری 11.7 درصد بوده است.
وی از رتبه بندی قطارهای مسافری خبر داد و گفت: بر این اساس قطارها به 4 تخته 3، 4 و 5 ستاره، 6 تخته 2 و 3 ستاره و قطارهای صندلی و تندرو 3، 4 و 5 ستاره تقسیم می شوند و مسافران در زمان خرید بلیط می تواند درجه ستاره قطار را بر روی بلیت خود مشاهده كنند.
اقتصام**4018**9189