۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۱۳
کد خبر: 83234845
T T
۰ نفر
گام های اولیه ژن درمانی در كشور برداشته شده است

زنجان - ایرنا - رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: هم اكنون گام های اولیه در بخش ژن درمانی كشور برداشته شده است كه خوشبختانه با وجود نیروی انسانی و ابزارهای لازم؛ می توان با انسجام بخشی، هوشمندی بیشتری را در این زمینه اعمال كرد.

به گزارش ایرنا، دكتر علیرضا بیگلری روز پنجشنبه در سمپوزیوم سلول های بنیادی و نانو فناوری بازساختی استان زنجان افزود: هم اكنون ژن درمانی در درمان بیماری های مختلفی نظیر هموفیلی، سرطان ها و سل درمانی جهان وارد عمل شده و به نوبه خود نیز پیشرفت های را به دنبال داشته است.
وی اظهار داشت: در صورتی كه انسجام بخشی و هوشمندی در این حوزه اعمال شود، می توان كارهایی را انجام داد، البته كشورهای پیشرفته به موفقیت های مهمی در این زمینه دسته یافته اند.
این متخصص ژنتیك پزشكی ادامه داد: در صورت عدم استفاده از فرصت های كنونی؛ كشور بهای گزاف روزهای از دست رفته امروزی را در آینده خواهد داد و به این مقوله مهم باید بیش از گذشته توجه كرد.
وی یادآور شد: نخستین كلینیك های موفق ژن درمانی در سال 1991 رخ داد، زمانی كه بیماری لاعلاج یك دختر بچه آمریكایی مورد درمان قرار گرفت و این موفقیتی بسیار مهم در علم جهانی محسوب می شد.
این مسئول اظهار داشت: این كار نشان داد كه با انتقال ژن می توان به درمان بیماری های لاعلاج رسید كه حدود 22 سال پس از آن اولین داروی ژن درمانی توسط آژانس دارویی اتحادیه اروپا پذیرفته شد.
بیگلری افزود: می توان گفت در موضوع ژن درمانی راه طولانی طی و تجربه های كسب شده بیانگر آن است كه این حوزه مسیر صاف، یكدست و دست یافتی با سرعت بالا نیست، بلكه راهی است كه باید دقت لازم را انجام داد.
رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: 20017 طلایی ترین سال علم ژن درمانی محسوب می شود كه به وسیله آن، درمان بیماری های مختلفی انجام و به دنبال آن نیز پروتكل هایی قابل اجرا وارد حیطه درمان شد.
بیگلری خاطر نشان كرد: به همین خاطر اكنون چاپ مقاله در حوزه ژن درمانی بسیار سخت شده و به دلیل بروز شكست های به وقوع پیوسته در این حوزه، مطالب را به راحتی پذیرش نمی كنند و بررسی های دقیقی انجام می گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این برنامه گفت: از دهه 70 مطالعه سلول‌های بنیادی در كشور شروع شدو در یك بازه 20 ساله به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت، تا جایی كه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر، جایگاه سومین كشور جهان در استفاده كاربردی از این دانش را دارا است.
دكتر پرویز قزلباش افزود: از دهه هفتاد مطالعه بر روی سلول‌های بنیادی در ایران شروع شد و امروزه با پیشرفت های خیره‌كننده‌ای كه در این حوزه به وجود آمده گام هایی خوبی در این بخش برداشته شده است.
9646/8068
۰ نفر