بيانيه گام دوم انقلاب، ضامن صيانت از اصالت آرمان ها

زنجان - ايرنا - 'بيانيه گام دوم انقلاب' چشم انداز حركت پرافتخار ملت ايران را پس از 40 سال حيات عزتمندانه براي تحقق تمدن نوين اسلامي ترسيم كرده است؛ مسيري كه به اعتقاد كارشناسان و صاحب نظران براي طي آن بايد همه آحاد ملت ايران با اميد به آينده، اقدام و عمل جهادي را وجهه همت خود قرار دهند.

به گزارش ايرنا، رهبر معظم انقلاب بيست و چهارم بهمن امسال به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در بيانيه اي تحت عنوان «گام دوم انقلاب» به تبيين ويژگي‌هاي مسير پر افتخار پيموده شده در چهل سال گذشته و بركات خيره‌كننده انقلاب اسلامي در رساندن ايران به جايگاه شايسته ملت پرداختند.
ايشان با تاكيد بر اميد واقع‌بينانه به آينده و نقش بي‌بديل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها، خطاب به جوانان و آينده‌سازان ايران مقتدر، الزامات اين جهاد بزرگ را بيان كردند.
خبرگزاري ايرنا مركز زنجان در ميزگردي با حضور حجت الاسلام مسعود صفي ياري، مديركل تبليغات اسلامي استان زنجان، دكتر اصغر پرتوي، عضو هيات علمي گروه علوم سياسي و روابط بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان و حسين عبادتي پژوهشگر و فعال فرهنگي به تبيين ابعاد اين بيانيه پرداخت كه در آن حاضران بيانيه گام دوم را به منزله منشور و ترجمان آرمانهاي انقلاب در40 سالگي برشمردند و تاكيد كردند لازم است ضمن تلاش براي گسترش معارف انقلاب اسلامي در سطح جامعه و به ويژه در بين جوانان، اقدام و عمل جهادي براي تحقق عيني و عملياتي مفاد آن انجام پذيرد.

** از بيانيه گام دوم براي شناخت ضعف ها بهره ببريم
عضو هيات علمي گروه علوم سياسي و روابط بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان با بيان اينكه بايد از بيانيه گام دوم براي شناخت ضعف هاي كنوني بهره ببريم، گفت: لازم است براي برطرف كردن ضعف ها بر اساس تجربه 40 ساله اي كه اندوختيم گام برداريم.
دكتر پرتوي اظهار داشت: موضوع منحصر بفرد بودن انقلاب اسلامي كه در بيانيه گام دوم نيز به آن اشاره شده حاكي از آن است زماني كه انقلاب اسلامي اتفاق افتاد ما در جهان دو قطبي زندگي مي كرديم كه در آن 2 ايدئولوژي ماركسيستي و ليبرالسيم چه از لحاط فكري و چه از لحاظ برقراري نظامات اجتماعي و سياسي كاملا بر جهان مسلط بودند، در يك چنين وضعيتي كه تفكر غالب در بين انديشمندان نيز سكولاريسم بود، انقلاب اسلامي با شعار ' نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي' و بدون تعلق به 2 بلوك فكري و سياسي و با تاسي به دين به وقع پيوست.
وي ادامه داد: بر همين اساس بخش بزرگي از مشكلات انقلاب اسلامي ناشي از اين بود كه تعلقي به بلوك شرق و غرب نداشت گرچه مسائل ديگري همچون كم كاري ها و كج روي هايي كه در داخل بود هم بر مشكلات اضافه كرد.
پرتوي با بيان اينكه استقلال، آزادي، عدالت خواهي، اخلاق و معنويت جزو آرمانهاي اصلي انقلاب اسلامي است، گفت: اين آرمان ها هنوز براي ما آرمان است و به آنها چنان كه بايد نرسيديم و اگر جوانان به اين برسند كه انقلاب به دنبال تحقق اين آرمان هاست، درك بهتري از انقلاب پيدا خواهند كرد.
وي با بيان اينكه ما در تبيين آرمان هاي انقلاب براي نسل جوان قصور كرده ايم، اظهار داشت: آزادي به معناي حكومت قانون و شكستن استبداد و استقلال به معناي عدم نفوذ بيگانگان، از آرمان هاي انقلاب است و براي همين 'استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي' شعار مادري انقلاب بود.
عضو هيات علمي گروه علوم سياسي و روابط بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان با بيان اينكه در بيانيه گام دوم به فاصله بين بايدها و واقعيت اشاره شده است، گفت: بازخواني مجدد آرمان ها پس از كسب تجارب چهل ساله براي ترسيم مسير حركت آينده امر لازم و ضروري است.

**بيانيه گام دوم به مثابه منشور انقلاب اسلامي است
مديركل تبليغات اسلامي استان زنجان با بيان اينكه با وجود همه سنگ اندازي هايي كه دشمن در 2 قامت بيروني و دروني در مسير انقلاب اسلامي انجام داد، اين انقلاب به چهل سالگي رسيد، گفت: در فضاي 40سالگي كه سن بلوغ و پختگي انقلاب است انتظار يك حركت تحولي و گام جهشي در گفتمان انقلاب مي رفت و اين زمينه را رهبر معظم انقلاب اسلامي از چند سال پيش با كليد واژه ' تمدن نوين اسلامي' مطرح كردند اما در بيانيه گام دوم به نحو كاملتري به اين موضوع پرداختند و يك فضاي جديد همراه با نگاه نويني را در عرصه گفتمان انقلاب ايجاد فرمودند.
حجت الاسلام صفي ياري افزود: بيانيه گام دوم از چند منظر حايز اهميت است؛ مورد اول اينكه با توجه شرايط خاص و ويژه بين المللي و اينكه دشمن هر آنچه كه داشت بسيج كرد تا به زعم باطل خودش انقلاب اسلامي را در مقطع چهلم متوقف كند و در اين زمينه همه ظرفيت هايش را به كار گرفت تا انقلاب سن چهل سالگي را نبيند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر در بعد داخلي تاثير و تاثر جنگ رواني دشمن يك فضاي نامناسب و نامطلوبي را ايجاد كرد كه عده اي تحت تاثير اين جنگ رواني و القائات دشمن، ادبياتشان عوض و باورشان شده بود كه انگار امسال سال آخر انقلاب است.
حجت الاسلام صفي ياري خاطرنشان كرد: موضوع ديگري كه بحث صدور بيانيه گام دوم را حساس مي كند، اتفاق هاي پيراموني همچون پيروزي خط مقاومت در چهل سالگي و اعتلاي پرچم اسلام و گفتمان انقلاب در منطقه و در بسياري از مناطق جهان، زمينه را آماده تر كرد تا در موقعيت كنوني انقلاب اسلامي حرف جديد و چشم انداز وسيعتري در قامت و قالب گام دوم مطرح شود.
مديركل تبليغات اسلامي استان زنجان گفت: بيانيه گام دوم به مثابه منشور انقلاب اسلامي است كه در بردارنده تحليلي از گذشته انقلاب، نگاهي به وضعيت فعلي و چشم انداز روشني به آينده است.
وي افزود: در بيانيه گام دوم، اساسي ترين و اصيل ترين قرائت را از انقلاب اسلامي از زبان و قلم رهبر معظم انقلاب به عنوان يك تحليل محوري شاهد هستيم.

** تحقق بيانيه گام دوم در گرو ايفاي نقش همه افراد جامعه است
پژوهشگر مسائل فرهنگي پيرامون رسالت تمدن سازي انقلاب اسلامي كه در بيانيه گام دوم انقلاب به آن تاكيدشده است، گفت: ما 2 گونه مي توانيم به مقوله تمدن سازي نگاه كنيم، يك نگاه پيشيني و ديگري نگاه پسيني است؛ در نگاه پيشيني ما از قبل اراده مي كنيم كه تمدني كه ساختار و ابعاد آن را مي شناسيم بسازيم، يك چنين مدلي به نظر مي رسد كه الزاما بايد داراي مدل سانترال و درختي باشد كه تقريبا مي شود گفت تمدن هاي باستاني همچون مصر و ايران و روم چنين جنسي داشتتند براي همين اين نوع تمدن ها در يك بازه اي شروع مي شوند، در يك بازه اي اوج مي گيرند و در بازه اي افول مي كنند و مي ميرند.
وي خاطرنشان كرد: در مقدمه بيانيه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب تاكيد كردند كه براي همه چيز مي توان عمر مفيد تعيين كرد الا براي شعارهاي جهاني انقلاب همچون آزادي، اخلاق، معنويت، عدالت، استقلال، عقلانيت و برادري كه حاكي از آن است كه دست كم در بطن نگاه رهبري يك مدل سانترال و طول عمر دار و پيشيني از انقلاب وجود ندارد.
عبادتي ادامه داد: پس ما يك مدل پسيني از انقلاب اسلامي بايد اخذ كنيم كه حكايت از اين دارد كه تمدن نوين اسلامي در نتيجه انقلاب اسلامي شكل خواهد گرفت.
وي افزود: در اينجا مي توان به مدل انقلاب هاي ريزومي و مسطح كه از سوي فلاسفه و انديشمنداني چون ژيل دلوز و فليكس گاتاري در سده اخير مطرح شده، اشاره كرد؛ در انقلاب ها و جريان هايي كه مدل رشدشان مدل مسطح است، هر كسي در جايگاه خودش محور حركت مي شود.
اين پژوهشگر مسائل فرهنگي اضافه كرد: شايد آن ادبيات ' آتش به اختياري' هم كه رهبر معظم انقلاب فرمودند را نيز بشود ذيل همين نگاه فهميد، يعني اينكه هر عنصر جامعه در فرآيند تمدن سازي بتواند سهم خودش را ايفا كند.
وي گفت: از اين قرار براي تحقق عملياتي بيانيه گام دوم، تاسيس سازمان، تشكيل ستاد و قرارگاه براي آن، به مثابه ذبح بيانيه است چرا كه براي اينكه انقلاب به اهداف و آرمان هايش برسد نيازمند حضور و نقش آفريني مسطح و فرد فرد مردم است.

**نبايد اجازه دهيم بين مردم و نظام فاصله بيفتد
عضو هيات علمي گروه علوم سياسي و روابط بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان مردمي بودن را ويژگي اصلي هر انقلاب دانست و گفت: به نظر من مشكل ما اين است كه مردم را فراموش مي كنيم و به آنان اعتماد نمي كنيم، اگر به مردم اعتماد شود هيچ كسي نمي تواند در دنيا با ما مقابله كند.
دكتر پرتوي با بيان اينكه نبايد اجازه دهيم بين مردم و نظام فاصله بيفتد، اظهار داشت: انقلاب يعني مردم، يعني يكپارچگي نظام و مردم.
وي خاطرنشان كرد: پس از پيروزي انقلاب به طور متوسط ما هرسال يك انتخابات در كشور داشتيم، حتي در اوج جنگ و موشك بارن ما انتخابات برگزار كرديم.
دكتر پرتوي افزود: خاصيت انتخابات بايد اين باشد كه مدام اعتماد را به جامعه تزريق كند و وحدت، مردمي بودن را در جامعه بيش از پيش به رخ بكشد؛ چرا ما بعد از انتخابات بايد تنش داشته باشيم؟ چون اينجا يك ضعف ساختاري وجود دارد كه شامل مكانيسم اجرا و ضعف نظام حزبي است.
عضو هيات علمي گروه علوم سياسي و روابط بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان گفت: اينكه آرمان هايي را ذكر كنيم و برايشان راهكار نينديشيم به جايي نمي رسيم.
وي با بيان اينكه در بيانيه گام دوم، رهبر معظم انقلاب بر 'نظريه نظام انقلابي' تاكيد مي كند، افزود: انقلابي به اين معناست كه بايد پويايي و اصلاح را در نظام بپذيريم.
دكتر پرتوي ادامه داد: وقتي صحبت از اين مي شود كه قوانيني همچون قوانين انتخاباتي مشكل دارند، پس چرا كوتاهي مي كنيم؟ چون هر كدام جناح خودمان را، منافع شخصي و باندي خودمان را مي بينيم.
وي افزود: چه ايرادي دارد قانون اساسي هم پس از 40 سال تجربه شدن، اصلاح شود. من شك ندارم همان نخبگاني كه نشستند و همين قانون اساسي را نوشتند و البته بسيار هم خوب نوشتند؛ همان نخبگان اگر بعد از 40 سال دوباره مي نشستند تا قانون اساسي را تدوين كنند، اصلاحاتي را انجام مي دادند، اين امري طبيعي است چرا كه قانون اساسي دستپخت خودمان است و دربردارنده استنباط ها و اجتهادها است.
عضو هيات علمي گروه علوم سياسي و روابط بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان به لزوم بهره گيري از تجربه هاي جوامع بشري تاكيد كرد و گفت: مهمترين كشورهايي كه امروز به عنوان الگوي قانون مندي از آنها ياد مي شود، قانون اساسي شان را بارها اصلاح كردند ولي در كشور ما تا صحبت از اصلاح بندي از قانون اساسي مي شود، همه مي لرزند.

** تمدن سازي آرمان غايي انقلاب اسلامي است
مديركل تبليغات اسلامي استان زنجان گفت: اگر امروز اين سوال مطرح شود كه مهمترين دستاورد نظام جمهوري اسلامي بعد از 40 سال چيست؟ ممكن است عده اي بر دستاوردهاي مادي توجه داشته باشند ولي مهمترين دستاورد انقلاب، حفظ آرمان ها و صيانت از اصالت شعارها است، به اين معنا كه ما آرمانمان مشخص بود و الان هم آرمان هايمان همان آرمان ها هستند و دستخوش تغيير نشدند.
حجت الاسلام صفي ياري با بيان اينكه انقلاب اسلامي همچنان در سايه سار جهان بيني توحيدي مي درخشد و خواهد درخشيد، افزود: بر اساس شعار 'استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي'، استقلال و آزادي هر دو ذيل جمهوريت و اسلاميت هستند.
وي به پيشرفت هاي حاصل شده در 40 سال حيات انقلاب اسلامي اشاره كرد و ادامه داد: اين 40 سال، 40 سال طبيعي نبود بلكه مملو از فراز و نشيب ها و موانع و دست اندازهاي نظامي، اقتصادي، فرهنگي و غيره بوده است بنابراين در مقايسه شاخص هاي مختلف چنين مواردي را نيز مد نظر داشته باشيم.
حجت الاسلام صفي ياري با بيان اينكه كلمه به كلمه بيانيه گام دوم انقلاب حكيمانه است، گفت: در اين بيانيه يك نگاه جامع و البته ظريفي وجود دارد؛ در آن، ركن مردمي انقلاب اسلامي و نظام در سه بخش نسل پديد آورنده، نسل صيانت گر و نسل آينده مطرح شده است كه اين سه عنصر براي تحقق اهداف انقلاب بايد با يكديگر پيوند داشته باشند.
وي اظهار داشت: اگر اين پرسش طرح شود كه آرمان غايي انقلاب اسلامي چيست؟ بايد بگوييم آرمان غايي همان بحث تمدن سازي است كه امروز گامش را داريم برمي داريم.
حجت الاسلام صفي ياري افزود: مرحله نخست در جهت تمدن سازي، تحقق انقلاب اسلامي بود كه شكل گرفت، مرحله دوم بحث نظام اسلامي است كه به حمدالله اكنون نظام جمهوري اسلامي به معناي نظام قانونمند، سيستمي و منسجم شكل گرفته، ولي آرمان غايي، تشكيل و تحقق دولت اسلامي است كه آرمان هاي انقلاب را در قامت اجرايي و عملياتي در سطح جامعه محقق كند.

** واگذار نكردن قدرت به جوانان مانع اصلاح است
پژوهشگر مسائل فرهنگي واگذار نكردن قدرت به جوانان را از مصداقي از موانع اصلاح گري در كشور برشمرد و گفت: البته اين موضوع متعلق به همه تفكرات سياسي در جامعه امروز است و منحصر به طيف و قشر خاصي نيست.
عبادتي افزود: در بيانيه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب آرزوهايي را طرح و تصريح كردند: 'اگر زمام اداره بخش هاي گوناگون كشور به جوانان مومن، انقلابي و كاردان كه الحمدلله كم هم نيستند سپرده شود، اين اميد برآورده خواهد شد انشاالله' .
وي گفت: در مدل ريزومي و مسطح در تمدن سازي چنين است كه من سهم خودم را ايفا مي كنم و اجازه مي دهم كه ديگران هم سهم خودشان را ايفا كنند و خلاف اين رويه عمل كردن، مانع اصلاح مي شود؛ اينكه من اصرار داشته باشم خودم نقش ديگران را هم ايفا كنم.
اين پژوهشگر مسائل فرهنگي گفت: وزرات آموزش و پرورش استراليا با 73 نفر نيروي ستادي اداره مي شود و به اذعان صاحب نظران، يكي از موفق ترين نظام هاي آموزش و پرورش دنياست ولي وزارت آموزش و پرورش ما با بالاي 100 هزار نيروي ستادي اداره مي شود و اين يعني مابه التفاوت سالانه بيش از 10 هزار ميليارد تومان، با اين وجود ما حاضر نيستيم دست به اصلاح بزنيم، حتي حاضر نيستيم بپذيريم كه مي شود به نحو ديگري عمل كرد.
وي افزود: به طور مثال گاهي بخشنامه هايي كه در سال هاي 58 در وزرات آموزش و پرورش ابلاغ شده ، بعد از 40 سال هم همان آنها را داريم.
عبادتي در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت تلاش براي تحقق عدالت در جامعه اشاره كرد و گفت: هر چقدر در تهران به سمت بالا مي رويم چگالي مسئول بر متر مربع بالا مي رود، چطور شده است كه چنين اتفاقي افتاده؟، اين نوع مسائل عدالت را در جامعه خدشه دار مي كند و باعث مي شود مردم اعتمادشان را از دست بدهند.
وي تصريح كرد: اگر عدالت محقق شود شكي نيست كه جمهوري اسلامي در مواجهه با چالش ها قطعا قلب ها را در دنيا فتح خواهد كرد.
اين فعال و پژوهشگر مسائل فرهنگي گفت: آن چيزي كه ما را به هدف نهايي تشكيل حكومت و نگاه تمدن سازانه مي رساند اين است كه حاضر باشيم با پايبندي به قانون و فهم درست دين و با در نظر گرفتن سهم و نقش مردم، بستر جامعه را آماده كنيم.

** مساله، اختلاف بر سر روش هاست نه آرمان ها
عضو هيات علمي گروه علوم سياسي و روابط بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان با اكثريت جامعه به ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي پايبند هستند، گفت: آرمان ها يك بحث است، ابزار و راهكارها هم يك بحث ديگر، اختلافاتي كه در جامعه جريان دارد، اختلاف بر سر راهكارها و روش هاست و براي بكارگيري روش ها و راهكارها مجبور هستيم كه تن به آراي اكثريت بدهيم.
دكتر پرتوي در بخش ديگري از سخنان خود وقوع فساد و وجود رانت ها را ناشي از ضعف برخي ساختارهاست دانست و افزود: اين درست نيست كه هزاران ميليارد تومان در جمهوري اسلامي اختلاس انجام شود؛ دلخوري مردم از اين هاست.
وي تصريح كرد: اگر مي خواهيم اخلاق و فضيلت هاي اخلاقي در جامعه گسترش پيدا كند راهش ارتقاي آگاهي و تعليم افراد است.
وي با بيان اينكه ملاك در اداره امور بايد قانون باشد نه عقيده شخصي افراد و گرايشات جناحي، اظهار داشت: آزادي به معناي حاكميت قانون و استقلال به معناي عدم باج دادن به بيگانگان و قدرت ها و حاكم بودن و اراده ملت بر سرنوشت خود محتواي جمهوري اسلامي است.

** راه طي شده چهل ساله مقدمه اي است براي رسيدن به آرمان هاست
مديركل تبليغات اسلامي استان زنجان با بيان اينكه تاكيد بيانيه گام دوم بر ادامه راه انقلاب است، گفت: ما اصول، شعارها و آرمان هايي داريم و راه طي شده چهل ساله مقدمه اي است براي رسيدن به آرمان هاست.
حجت الاسلام صفي ياري افزود: چالش دروني انقلاب را اگر بخواهيم در يك عبارت جمع كنيم مي شود 'چالش نفوذ' كه دشمن تلاش مي كند از طريق آن نظام محاسباتي برخي از مسئولان، مديران، انديشمندان و شبكه هاي تاثير گذار اجتماعي ما را به هم بريزد.
وي افزود: ما در موضوع چالش بيروني مشكلي نداريم چرا كه تجربه نشان مي دهد عنايت الهي و عزم و اعتقاد مردم همانند هشت سال دفاع مقدس دشمنان را در رسيدن به اهدافشان ناكام مي گذارد.
مديركل تبليغات اسلامي استان زنجان گفت: چالش دروني همان چالش جريان نفاق و پيوند آن با دشمنان و جريان كفر و شرك بيروني است كه بخشي از آن را در فتنه 88 ديديم.
وي به ضرورت نقش آفريني دولت در گسترش فضائل اخلاقي در جامعه اشاره كرد و گفت: در نظام معرفتي اسلام، اقدام هدايت گرايانه در جامعه و متدين شدن جامعه جزو وظايف دولت است كه با بهره گيري از امكاناتي كه در اختيار دارد بايد آن را انجام دهد.
3088/6085