نوروز 98 فرصت استثنایی برای گردشگری مازندران است

ساری - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ادعا كرد نوروز 98 فرصت استثنایی برای بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری است چون با هجوم بی سابقه گردشگران به مازندران مواجه خواهیم بود.

مصطفی محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: با توجه به نوسانات بازار ارز ، بخش زیادی از آژانس های مسافرتی كه در زمینه تورهای خارجی فعالیت دارند با مشكل جذب مشتری مواجه شدند و اكنون افراد زیادی توانایی خرید این تورها را نداشته و این فرصت ایجاد می شود گردشگران به عنوان نزدیك ترین مقصد، به مازندران سفر كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینكه حوزه گردشگری دارای مشكلاتی است كه بخش خصوصی باید این مشكلات را دریابد، خاطرنشان كرد: هزینه خانوار تغییر كرده و اگر سال گذشته 30 درصد از درآمد خانوار صرف مسكن و 20 درصد صرف تهیه غذای خانوار بود در حال حاضر هزینه های اساسی، درصد بیشتری از درآمد خانوار را به خود اختصاص می دهد و مبلغ كمتری برای گردشگری خانوار باقی می ماند، این مسائل در محاسباتی كه برای گردشگری داریم اهمیت پیدا می كند.
وی با اشاره به رفتار مسولان در حوزه گردشگری چه در سطح كشور و استان مازندران گفت: رفتار مسئولان بیش از آن كه برنامه ریزی شده باشد رفتار واكنشی است، چنانچه به اتفاق سال های اخیر در حوزه گردشگری توجه كنیم مشاهده می شود كه مسئولان ابتدا صبر كردند ببینند چه اتفاقی می افتد سپس در برابر آن اتفاق واكنش نشان داده اند.
* سفره بزرگی پهن نیست
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: به بخش خصوصی و دولتی متذكر می شوم كه در نوروز 98 با هجوم بی سابقه گردشگران به مازندران مواجه می شویم، البته به این معنا نیست كه سفره بزرگی پیش روی ما پهن خواهد شد چون اتفاقاتی كه در زمینه گردشگری رخ داده نشان می دهد این كمیت با درآمدزایی همه جانبه برابر نیست بلكه درآمدزایی برای بخشی از بازار گردشگری است.
محمدی با بیان اینكه خانواده هایی كه به مازندران سفر می كنند نمی توانند مشتری كالای لوكس باشند، اظهار كرد: بنابراین روندی كه در سال های اخیر به ویژه در شهرهای كناره مازندران اتفاق افتاد و بخش زیادی از سرمایه گذاری به سمت ساخت مراكز تجاری لوكس رفت در معرض خطر قرار می گیرد چون توانایی خرید كالای لوكس و به ویژه كالای خارجی برای گردشگرانی كه وارد مازندران می شوند وجود ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینكه شاید برخی تصور كنند جهش های تورمی، باعث افزایش سرمایه های گروه ثروتمندان جامعه شده و این افراد مشتری دائمی فروشگاه های لوكس هستند، افزود: این تذكر را می دهم كه مردم بر مبنای دارایی و ثروت خود، خرید نمی كنند بلكه صرف این هزینه ها فقط بر مبنای درآمدهای جاری است.
وی ادامه داد: اگر به این مساله توجه كنیم به این معنا است كه لزوما به دلیل اتفاقاتی كه در حوزه اقتصادی افتاده، در درآمدهای طبقات مختلف جامعه، اتفاقی رخ نداده است و این فقط یك جهش بوده است.
**صرفه جویی در نیروی كار، اشتباه بزرگ
محمدی در ادامه پیشنهاد كرد واحدهای گردشگری در مازندران به مدیریت هزینه روی آورند و به نحوی صرفه جویی كنند كه هزینه ها كاهش یابد.
وی با بیان اینكه این كاهش هزینه می تواند صرفه جویی در مصرف انرژی و ارائه كالای ایرانی برای فروش باشد تا بخش وسیعی از بازار را در بر گیرد، ادامه داد: اشتباهی كه بسیاری از واحدهای گردشگری مرتكب می شوند این است كه در مواقع ركود بازار، سعی می كنند در نیروی كار، صرفه جویی كنند و این اشتباه بزرگی است چرا كه نارضایتی نیروی كار در گردشگری بیش از بخش تولید، در رضایت مشتریان تاثیرگذار است و شایسته است فعالان صنعت گردشگری، سعی نكنند كه هزینه ها را از نیروی كار، كم كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران درباره تاثیر گردشگران بر اقتصاد مردم بومی، اظهار كرد: تصور می كنم باید به سمتی رویم كه توقعات خود را از حوزه گردشگری مشخص كنیم، گردشگری مانند حوزه صنعت نیست، گردشگری در سال های اخیر بیشتر در معرض توجه قرار گرفته و درآمدزایی و نوع ثروتی كه گردشگری ایجاد می كند با صنعت متفاوت است.
وی با بیان اینكه در گردشگری مساله ای مانند انحصار به آن معنا كه در صنایع تولیدی داریم وجود ندارد، افزود: شاید در روستاهای كوچك برخی به شكل خرد كار كنند اما در همین حد و اندازه است كه هزینه های خانوار را تامین كرده و اشتغالزایی می كند.
محمدی با اشاره به اینكه هزینه های روانی كه بابت بیكاری جوانان می دهیم بیشتر از هزینه های اجتماعی آن است، گفت: با ورود هر پنج گردشگر، یك شغل ایجاد می شود و این اشتغالزایی چیزی است كه در مازندران به شدت به آن نیاز داریم.
وی با بیان اینكه اشتباه است كه فكر كنیم گردشگری می تواند در اقتصاد ما زلزله ایجاد كند، ادامه داد: گردشگری نوعی صنعت مكمل است كه می تواند باعث شود با قرار گرفتن در كنار صنایع و خدمات، زمینه بهره مندی از آنها را مضاعف كند.
وی افزود: از سوی دیگر سرمایه مورد نیاز در حوزه گردشگری برای رسیدن به تولید ثروت، كمتر از دیگر بخش ها است، این نكته مثبت و فرصتی برای سرمایه گذاری كلان است و بخش خصوصی باید بداند نیازی نیست مراكز لوكس ایجاد كند و می تواند با صرف هزینه كم، خلاقیت و ایده های كارا، در بخش هایی كه نادیده انگاشته شده و سرمایه گذاری آنچنانی نیاز ندارد وارد شده و تولید ثروت كنند.
محمدی با اشاره به اینكه برخی از بخش هایی كه نادیده انگاشته شده فرصت بی نظیری در جلب گردشگر خارجی است، خاطرنشان كرد: لازم است برای این موضوع بستر فرهنگی ایجاد شود و با در نظر گرفتن فرصت های گردشگری داخلی و خارجی می توان از این موارد بهره گرفت.
***مدرسه خوابی گردشگران اجتناب ناپدیر است
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مدرسه خوابی گردشگران نوروزی با بیان اینكه مدرسه خوابی از سوی گردشگران، امری اجتناب ناپذیر است، افزود: مدرسه خوابی یك تهدید از نوع تهدید فرهنگی و اقتصادی است، چون شان و كرامت گردشگر این نیست كه در فضایی كه شایسته نیست پذیرایی شود.
محمدی با اشاره به اینكه باید بگویم در سال آینده هم با پدیده مدرسه خوابی مواجه هستیم، افزود: چون مازندران استان مقصد سفر است قرار نیست فقط هزینه های زیست محیطی و اجتماعی بپردازیم و باید تداركاتی فراهم شود تا گردشگرانی كه وارد مازندران می شوند و توانایی استفاده از هتل ندارند به نحوی مشاركت اقتصادی داشته باشند، شهرداری ها برای مراكز چادر خوابی، هزینه هایی می پردازند كه این هزینه ها كم نیست و باید برنامه ریزی شود تا این هزینه ها تامین شود.
وی با بیان اینكه حجم ترافیكی كه در شهرها ایجاد می شود آزار دهنده است و جامعه بومی آسیب می بیند، گفت: به این علت كه بخش زیادی از گردشگران در مازندران تمایل دارند با صرف هزینه ناچیز به استان بیایند و شاید برخی كالای مصرفی را هم در خودروی خود به همراه بیاورند، صرف هزینه های اجتماعی و زیست محیطی از سوی جامعه محلی، عادلانه نیست.
وی درباره كمرنگ بودن گردشگری فرهنگی در مازندران اظهار كرد: در مرحله نخست این مساله به خودمان برمی گردد كه ما چه اندازه به استفاده از فضاهای فرهنگی و قدر دانستن از اماكن تاریخی و فرهنگی اهتمام داشتیم.
محمدی با اشاره به اینكه اماكن تاریخی و موزه های مازندران خلوت است و از سوی مردم محلی مورد استقبال قرار نگرفته است، افزود: امروز بیش از هر چیزی در فضای كسب و كار ایران، تبلیغات شفاهی بسیار اثربخش و مهم است، اگر هر كدام از ماها اماكن فرهنگی و تاریخی استان را به دیگر هموطنان و گردشگران خارجی بازگو كنیم به گسترش گردشگری فرهنگی در مازندران كمك كردیم.
9927/1899