۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 83230852
T T
۰ نفر

ايران به قله توليد داروهاي پيچيده زيستي صعود كرد

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 83230852
ايران به قله توليد داروهاي پيچيده زيستي صعود كرد

تهران- ايرنا- دبير ستاد توسعه زيست‌فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: اكنون داروهاي زيستي با فناوري‌هاي پيچيده اي در دنيا وجود دارد كه جوانان ايراني موفق شدند به اين فناوري‌ها دست پيدا كرده و بر قله توليد اين داروها صعود كنند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ازمعاونت علمي وفناوري رياست جمهوري، «مصطفي قانعي» درخصوص دستيابي ايران به توليد داروهاي زيستي، بيان داشت: برخي داروهاي زيستي، فناوري پيچيده اي دارند و تنها چند كشور اين داروها را توليد مي‌كردند اما ايران نيز به جرگه توليدكنندگان اين نوع داروها پيوست.
وي افزود: كيفيت داروهاي توليدي در ايران با نمونه‌هاي مشابه خارجي برابري مي‌كند و از نظر تاثير دارويي، هيچ تفاوتي بين داروهاي توليدي در ايران و دنيا وجود ندارد.
به گفته قانعي، يكي از داروهايي كه فناوري پيچيده اي دارد و تنها در يك شركت دانماركي توليد ‌مي‌شد، داروي فاكتور 7 و 8 بود كه جوانان و متخصصان ايراني به فناوري توليد اين دارو دست يافتند و عنوان دومين كشور توليدكننده اين دارو به ايران اختصاص يافت.
دبير ستاد توسعه زيست‌فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري عنوان كرد: وقتي از يك محصول صحبت مي‌كنيم يعني دانش مربوط به آن نيز در كشور شكل گرفته است و هنگامي كه از دانش سخن به ميان مي آيد به اين معنا است كه نيروي انساني دانشمند مورد نياز آن دانش را در كشور داريم.
قانعي يادآورشد: بايد از تخصص جوانان براي توليد داروهاي زيستي استفاده كنيم؛ زيرا در شرايط تحريم كه فرآورده‌هاي دارويي به سختي به ايران مي‌رسد، تنها راه نجات كشور بهره گيري از تخصص و توان جوانان و دانشگاه‌هاي كشور است.
علمي **9340**1883
۰ نفر