خط آهن قزوین - رشت راهی برای هموارسازی مسیر توسعه

قزوین – ایرنا – طرح ملی راه آهن قزوین-رشت كه این هفته با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد ، نقش مهمی در هموار شدن مسیر توسعه كشور و ایجاد ارتباطات بین المللی دارد.

به گزارش ایرنا، این طرح در برقرار كردن اتصال ریلی بین خلیج فارس و دریای مازندران و سپس متصل ساختن میهن اسلامی به كشورهای حوزه قفقاز و اروپا نقش مهمی دارد و به عنوان پلی برای توسعه محسوب می شود.
كار ساخت خط آهن قزوین-رشت به طول 164 كیلومتر به عنوان یكی از بزرگترین پروژه های عمرانی و زیرساختی كشور در حوزه حمل و نقل از سال 1385 آغاز شد.
خط آهن قزوین-رشت كه دارای تونل های متعدد به طول 22 كیلومتر و همچنین طولانی ترین پل ریلی كشور است را باید شاهكار مهندسان ایرانی نامید، مسیر ریلی كه از دل جنوب رشته كوه های البرز و پیچ و خم های فراوان آن عبور می كند و با گذشتن از شمال این ارتفاعات و مناظر بكر و بی بدیل جنگلی به مركز استان گیلان می رسد.
با تاكید دولت تدبیر و امید به توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و با توجه به نقش بین المللی این كریدور، این خط آهن با تلاش های شبانه روزی مهندسان ایرانی اكنون به پیشرفت 100 درصدی رسیده و چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهوری در جریان سفر استانی به گیلان به طور رسمی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
این مسیر ریلی بخشی از خط آهن جنوب به شمال كشور و اتصال دهنده خلیج همیشه فارس به دریای مازندران است.
قرار است ادامه این مسیر ریلی به بندرانزلی و سپس بندر آستارا و در نهایت به خط ریلی جمهوری آذربایجان متصل شود تا زمینه ترانزیت كالا و مسافر از جنوب به شمال كشور و سپس كشورهای حوزه قفقاز برقرار شود.

** افتتاح خط آهن قزوین-رشت ، تحقق مطالبه دیرین مردم منطقه
عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این پروژه ملی گفت: افتتاح خط آهن قزوین-رشت را باید تحقق یكی از مطالبات دیرینه مردم منطقه توسط دولت دانست.
استاندار قزوین با بیان اینكه بدون شك با بهره برداری از این خط آهن شاهد رونق اقتصاد و اشتغال در منطقه خواهیم بود،اظهار داشت: راه اندازی این خط ریلی به رونق گردشگری در استان قزوین كمك می كند.
زاهدی با بیان اینكه راه اندازی این خط ریلی از حجم سفرها به گیلان بوسیله خودروهای شخصی می كاهد،اظهار داشت: این مهم كاهش سوانح جاده ای و صرفه جویی در مصرف سوخت را با خود به همراه دارد و همچنین به حفاظت بهتر از محیط زیست و كاهش آلودگی هوا كمك می كند.
زاهدی اظهار داشت: این خط آهن همچنین ترانزیت كالا از شمال به جنوب كشور را تسهیل می بخشد و با توجه به اتصال آن در آینده نزدیك به كشور جمهوری آذربایجان فرصت های بهتری را برای رونق صادرات و تجارت بین ایران و كشورهای همسایه فراهم می آورد.
استاندار قزوین همچنین گفت: با توجه به سطح عملیات فنی راه آهن قزوین-رشت و اجرای آن در یك مسیر كوهستانی و صعب العبور باید از جنبه دیگری نیز به این پروژه نگریست و آن توانمندی بالای مهندسان ایرانی است.

** صرف بیش از 1800 میلیارد تومان برای ساخت خط آهن قزوین-رشت
علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قطار قزوین-رشت پس از بهره برداری با 160 كیلومتر سرعت در ساعت مسافران این مسیر ریلی را جابه جا می كند ضمن آنكه سرعت قطارهای باری این مسیر نیز 120 كیلومتر در نظر گرفته شده است.
این مسئول با بیان اینكه این خط آهن دارای 9 ایستگاه است،افزود: این ایستگاه ها به ترتیب از سمت قزوین به رشت شامل دستجرد، كوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: ادامه این مسیر ریلی كه یك كریدور بین المللی ریلی محسوب می شود، به بندرانزلی و سپس بندر آستارا می رسد و ایران را به لحاظ ریلی به جمهوری آذربایجان و كشورهای حوزه قفقاز متصل می كند.
وی با بیان اینكه برای اجرای این طرح بزرگ عمرانی و زیرساختی در حوزه حمل و نقل 1850 میلیارد تومان اعتبار صرف شده است، یادآور شد: این مسیر ریلی دارای 52 دستگاه تونل به طول مجموع 22 كیلومتر است.
فرخزاد اظهار داشت: برای اجرای این خط آهن 22 میلیون متر مكعب خاكبرداری و خاكریزی صورت گرفته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، راه اندازی خط آهن قزوین-رشت را گشایش دیگری در توسعه این استان دانست و گفت: هموطنان در كنار آزادراه قزوین-رشت می توانند از خط آهن این مسیر نیز استفاده كرده و در كمال آرامش و امنیت سفر كنند.
فرخزاد گفت: بدون شك بهره برداری از این خط آهن زمینه خوبی را نیز برای ارتقای گردشگری در منطقه از جمله استان قزوین فراهم خواهد كرد.

** جابه جایی 10 میلیون تن كالا و بیش از 3.5 میلیون مسافر از طریق خط آهن قزوین-رشت
مسعود حق لطفی مدیركل راه و شهرسازی قزوین نیز گفت: با بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت سالانه شاهد جابه جایی 10 میلیون تن كالا و همچنین سه میلیون و 800 هزار نفر مسافر از طریق این مسیر ریلی خواهیم بود.
این مسئول گفت: در این مسیر به طول تقریبی 160 كیلومتر بیش از 30 كیلومتر تونل و پل كار شده است كه بیانگر حجم این پروژه بوده و باید آنرا جزو شاهكارهای مهندسی كشور دانست.
وی یادآور شد: طولانی ترین پل ریلی كشور نیز به طول بیش از یك كیلومتر (یك هزار و 430 متر) در این مسیر قرار دارد.
حق لطفی با اشاره به اعتبار این پروژه گفت: بیش از 1800 میلیارد تومان برای ساخت این خط آهن هزینه شده است كه با هزینه روز باید ارزش ریالی آنرا بیش از پنج هزار میلیارد تومان دانست.
این مسئول با اشاره به ضرورت نهادینه شدن فرهنگ استفاده از خطوط ریلی به جای جاده در كشور، میزان جا به جایی مسافران از طریق شبكه ریلی را حدود 9 درصد مجموع جابه جایی ها دانست و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده این میزان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 25 تا 30 درصد افزایش پیدا كند.
حق لطفی ادامه داد: این در حالی است كه میزان حمل و نقل مسافران بین شهری از طریق ریل در كشورهای پیشرفته تا 40 درصد و در حمل و نقل درون شهری نیز تا 70 درصد انجام می شود.
وی با بیان اینكه بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت یك گام بلند به سوی اجرای برنامه هدایت حمل كالا و جابه جایی مسافر از طریق جاده به ریل كه در كشورهای توسعه یافته به آن توجه می شود است، یادآور شد: مسافران در نوروز 98 می توانند از این مسیر ریلی برای انجام سفرهای خود استفاده كنند.
3013