به گزارش ايرنا تحول در توسعه راه هاي روستايي و شهري را مي توان در استان هاي مرزي كشور و از جمله آذربايجان غربي مورد سنجش قرار داد تا جايي كه اكنون به بركت نظام اسلامي چهار هزار كيلومتر از مسيرهاي روستايي اين استان آسفالتي است.
توسعه مسيرهاي ارتباطي دسترسي به امكانات را براي روستانشينان فراهم كرده و اين امر بدون ترديد آسايش و آرامش را به آنان هديه كرده است؛ به دنبال توسعه مسيرهاي ارتباطي خدمات و امكانات رفاهي و همچنين امكانات بهداشتي نيز در دسترس روستاييان قرار گرفته است تا رعايت حقوق شهروندي در نظام جمهوري اسلامي به صورت ملموس نمايان باشد.
مبين سعيد آباجالو، ساكن روستاي «آباجالو» اروميه به خبرنگار ايرنا گفت: قبل از انقلاب براي رفت و آمد به شهر از مسير خاكي و نامناسب استفاده مي شد و آسايش زندگي روستايي هم با مشكلاتي مواجه بود.
«حسين اقدم» يكي ديگر از اهالي اين روستا در خصوص بهره مندي روستاها از مسير آسفالتي گفت: در زمان حكومت طاغوت رفت و آمد ما به شهر چندين ساعت طول مي كشيد و اما اكنون با آسفالت شدن مسير ارتباطي و توسعه مسيرهاي روستايي هر موقع كه بخواهيم در عرض چند دقيقه به شهر رفت و آمد مي كنيم.
وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران عدالت اجتماعي را در صدر اولويت هاي كاري خود قرار داد و خدمات زيربنايي همچون مناطق شهري به روستاها رسيد.
«قاسم رحيم زاده» يكي از روستاييان ساكن «چنقرالوي پل» اروميه، گفت: يكي از بركت هاي بزرگ نظام مقدس اسلامي توسعه راه ها در مناطق روستايي است و برخورداري از مسير ارتباطي به روستاها مبناي توسعه امكانات زيربنايي در دورافتاده ترين مناطق به شمار مي رود.
وي بيان كرد: با توسعه و بهبود مسير ارتباطي به اين روستا شاهد توسعه تمام امكانات زيربنايي از جمله درمانگاه روستايي بوديم و اين امر به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي است.
مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي با بيان اينكه هشت هزار كيلومتر راه روستايي در اين استان وجود دارد، گفت: به بركت انقلاب اسلامي حدود چهار هزار كيلومتر راه روستايي در اين استان آسفالت است.
ابراهيم مبارك قدم ادامه داد: بهسازي مسيرهاي ارتباطي به ويژه در مناطق محروم در راستاي توسعه متوازن مورد نظر انقلاب اسلامي است و از ضرورت هاي محروميت زدايي به شمار مي رود.
وي بيان كرد: قبل از انقلاب اسلامي بيشتر جاده هاي ارتباطي آذربايجان غربي از نوع راه فرعي درجه 2 بود كه به بركت انقلاب اسلامي امروز 376 كيلومتر بزرگراه، 575 كيلومتر راه اصلي و 375 كيلومتر راه فرعي در حوزه استحفاظي اين استان گسترش يافته است.
وي اظهار داشت: اجراي 184 كيلومتر محور ريلي در آذربايجان غربي و اتصال شهر اروميه به شبكه ريلي كشور را مي توان مهمترين رويداد حوزه راه و شهرسازي دانست.
وي گفت: طول راه هاي ريلي آذربايجان غربي قبل از انقلاب اسلامي 101 كيلومتر بود و امروز مجموع جاده هاي ريلي استان به بيش از 285 كيلومتر رسيده است.
وي با اشاره به استانداردسازي زيرساخت هاي حمل و نقل بين المللي نيز در آذربايجان غربي اعلام كرد: طرح احداث كريدورغرب كشور به طول 440 كيلومتر نيز در محدوده اين استان اجرا مي شود.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي 12 هزار كيلومتر جاده دارد كه حدود هشت هزار كيلومتر آن روستايي و حدود چهار هزار كيلومتر بزرگراه، جاده اصلي و فرعي است.
گزارش از نيما سعيدي اقدم
9918/3072
اروميه - ايرنا - ملت ايران در حالي پا به چهل سال دوم انقلاب نهاده اند كه به بركت اين نظام مقدس مسير آباداني روستاها در سايه تحول شگرف در بخش راه هاي روستايي هموار شده است.