۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
کد خبر 83224469
۰ نفر
عملكرد مدارس غيردولتي از منظري ديگر

تهران- ايرنا- سازمان مدارس و مراكز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش اين روزها با برپايي نمايشگاهي سعي كرده تا از منظري ديگر به فعاليت ها و اهداف اين مدارس در دستگاه تعليم و تربيت بپردازد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار حوزه آموزش ايرنا، اكنون مسئولان و دست اندكاران مدارس و مراكز غيردولتي در نمايشگاه صنايع آموزشي گردهم آمده اند تا به تبادل تجربيات خود پرداخته و دستاوردهاي چندين ساله فعاليت اين مدارس را به نمايش عمومي بگذارند.
تبادل تجربيات موسسان و مديران در امر مدرسه داري و پاسخگويي به نيازهاي روز دانش ­آموزان، معرفي و ارائه خدمات و محصولات شركت هاي دانش بنيان و استارت آپ هاي آموزشي و معرفي و ارائه محصولات و توليدات آموزشي و فناوري هاي نوين به منظور تسهيل يادگيري و موفقيت دانش ­آموزان از جمله اهدافي است كه براي برپايي اين نمايشگاه از سوي متوليان ترسيم شده است.
آنچه كه در اين ميان حائز اهميت است اينكه متوليان امر سعي ندارند مرز بندي بين مدارس دولتي و غيردولتي و چه بسا زير سوال بردن فعاليت هاي مدارس دولتي را داشته باشند و هر دوي اين مدارس را در كنار هم براي پويايي نظام آموزشي تاثيرگذار مي دانند.
موسسان مدارس غيردولتي كه چه بسا همواره از نگاه عمومي مورد انتقاد قرار گرفته اند تلاش دارند در اين رويداد با تشريح برنامه هاي خود، دريچه اي تازه به روي اين مدارس بگشايند تا زمينه اي فراهم شود براي اينكه مدارس دولتي و غيردولتي دست به دست هم داده و در راستاي نوآوري و پرورش استعدادهاي دانش آموزان در كنار هم سكان هدايت نظام آموزشي را به پيش ببرند.
با وجود اينكه عده اي تاسيس مدارس غيردولتي را كه مصوبه سال 1367 مجلس شوراي اسلامي است و اكنون 11 درصد از جمعيت 14 ميليوني دانش آموزان را در خود جاي داده، نوعي تجاري سازي نظام آموزشي مي دانند اما وقتي پاي صحبت موسسان اين مدارس مي نشينيم آنها نظر متفاوتي داشته و معتقدند كه تنها موضوعي كه يك موسس را وارد عرصه تعليم و تربيت كرده همانا عشق به دانش آموزان و آموزش است.
از اين رو خبرنگار ايرنا بر آن شد تا به بهانه برگزاري اولين نمايشگاه دستاوردهاي مدارس و مراكز غيردولتي و صنايع آموزشي وابسته كه از پنجم اسفند در مصلاي امام خميني (ره) آغاز شده و امروز (هشتم اسفند) به كار خود پايان مي دهد، با برخي موسسان به گفت و گو پرداخته و مسائل آنان بازگو شود.
«بهروز احمدي» معاون پرورشي يكي از مجتمع هاي غيردولتي تهران به خبرنگار ايرنا گفت: اين ديدگاه كه سطح كيفي آموزش در مدارس غيردولتي پائين است به هيچ وجه صحيح نيست و ما در نمايشگاه صنايع آموزشي گردهم آمده ايم تا با ارائه دستاوردها و توانمندي هاي اين مدارس، براي تغيير اين نگاه منفي تلاش كنيم.
وي ادامه داد: شايد در ميان مدارس غيردولتي، عده محدودي اين عرصه را بنگاه اقتصادي در نظر بگيرند كه البته اگر اينگونه تصور كنيم كه او نيز سرمايه خود را به جاي خريد دلار و ارز و ايجاد اقتصاد كاذب در نظام آموزشي سرمايه گذاري كرده، شايد كار او قابل تحسين باشد.
اين معاون پرورشي ادامه داد: اما بايد توجه داشت كه بسياري از موسسان و متوليان مدارس غيردولتي، از آموزش و پرورش براي خدمت در اين مدارس مامور شده و نيروهاي دولتي هستند كه به آرمان و اهداف خود كه همانا بها دادن به تعليم و تربيت متعالي است مي انديشند و به دنبال تجارت نيستند.
احمدي بيان داشت: همچنين برخي از مدارس غيردولتي به دليل اينكه وقف است هيچ يك از افراد اعم از هيات مديره تا موسسان نبايد درآمدي داشته باشند و اين مدارس فعاليت هاي گسترده به ويژه در مناطق محروم داشته و با پشتيباني از دانش آموزان بي بضاعت و ايتام و زير پوشش قرار دادن حداقل 20 درصد اين گروه از دانش آموزان، شهريه اي از آنها دريافت نمي كنند.
وي به برخي مشكلات موسسان مدارس غيردولتي اشاره كرد و گفت: مهمترين مساله پيدا كردن مكان مناسب است كه به دليل افزايش اجاره بها عملا بسياري از افرادي كه مجوز تاسيس مدارس غيردولتي را دارند امكان داير كردن اين مدارس را نداشته و يا برخي ديگر در ادامه، از كار باز مي مانند.
وي با اشاره به اينكه هزينه هاي جاري همچون آب، برق و گاز نيز ديگر مساله اي است كه موسسان با آنها دست و پنجه نرم مي كنند، افزود: بسياري از مدارس غيردولتي استانداردهاي لازم يك فضاي آموزشي را دارند و امكانات و فضاي مناسب براي آنها طراحي شده اما برخي ديگر به دليل مشكلات اقتصادي مجبور هستند از مكان هاي كوچك استفاده كنند.
اين معاون پرورشي يكي از مدارس غيردولتي شهر تهران يادآورشد: از آنجا كه در شهر تهران 20 درصد دانش آموزان در مدارس دولتي مشغول به تحصيل هستند و در عين حال 80 درصد رتبه هاي برتر كنكور از آن دانش آموزان اين مدارس است انتظار مي رود با كمك دولت، وضعيت به گونه اي باشد كه هم سرمايه گذاران با اطمينان و انگيزه بيشتري وارد عرصه شده و هم تمامي بچه ها از شرايط يكسان آموزشي با كيفيت بهره مند شوند.
احمدي يادآورشد: از آنجا كه مدارس غيردولتي و موسسان تمامي تلاش خود را براي پيشبرد اهداف آموزشي و تربيتي فرزندان اين سرزمين انجام مي دهند براي توسعه فعاليت ها وافزايش كيفيت هر چه بيشتر نيازمند حمايت از سوي سازمان مدارس غيردولتي هستند.
«سيد حسن وكيلي» معاون آموزشي و پرورشي يك مجتمع غيردولتي در منطقه 2 تهران نيز اظهار داشت: چيزي جز عشق و علاقه به بچه ها و آموزش نمي تواند در شرايط كنوني انگيزه سرمايه گذاري يك فرد براي تاسيس مدارس غيردولتي باشد زيرا اگر يك ساختمان مدرسه را در هر حوزه اي سرمايه گذاري كند چه بسا چندين برابر سود عايدش مي شود.
وي ادامه داد: اغلب افرادي كه اقدام به تاسيس مدارس غيردولتي مي كنند، بازنشستگان آموزش و پرورش هستند كه تمايل دارند در عرصه نظام آموزشي همچنان خدمت كرده و كارآفرين باشند به همين خاطر عده اي از علاقه مندان به تعليم و تربيت را در اين مدارس جمع مي كنند.
اين معاون آموزشي مدرسه غيردولتي تصريح كرد: از جمله دغدغه موسسان، فضاي آموزشي و مكاني است كه براي مدرسه مي خواهند در نظر بگيرند، همچنين با توجه به تامين هزينه حقوق كادر آموزشي، مقرون به صرفه بودن فعاليت مدارس غيردولتي جاي سوال است البته اينگونه نيست كه اين مدارس زيان ده باشند اما آنگونه هم كه عده اي در بوق و كرنا كرده اند كه موسسان مدارس غيردولتي تجارت مي كنند كاملا بي انصافي است.
وكيلي با بيان اينكه استفاده از چنين عباراتي در حوزه مقدس تعليم و تربيت صحيح نيست، افزود: ساختار نظارتي در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و اگر مدرسه اي شهريه اضافه بگيرد با او برخورد مي شود و دريافت شهريه از خانواده ها شامل چند بخش از جمله سرويس اياب و ذهاب، غذا و فعاليت هاي جانبي مي شود اما برخي با ناديده گرفتن تمامي اين خدمات، اعلام مي كنند كه شهريه مدارس غيردولتي بالا است.
وي بيان داشت: آموزش و پرورش نظارت دقيقي بر فعاليت مدارس غيردولتي دارد و صرف تخلف چند مدرسه و دريافت شهريه بالا ، در شان اين مدارس نيست كه اتهاماتي به آنها وارد شود و فعاليتشان زير سوال برود.
اين معاون آموزشي و پرورش مدرسه غير دولتي منطقه 2 تهران با اشاره به اينكه مقايسه فعاليت هاي مدارس دولتي و غيردولتي صحيح نيست، يادآورشد: مدارس دولتي با توجه به بضاعت خود، زمان آموزش و تعداد دانش آموزان زحمت مي كشند اما در عين حال مدارس غيردولتي نيز كه از امكانات بيشتري بهره مند هستند به واسطه ساختار خود برنامه هاي متعددي براي دانش آموزان در نظر مي گيرند ضمن اينكه تراكم پائين دانش آموزان در كلاس ها و اين مساله كه موسسان سعي مي كنند از معلمان توانمند براي آموزش بهره بگيرند، كيفيت آموزشي اين مدارس را بالا برده است.
وكيلي تصريح كرد: در بخش دولتي نيز مدارس شاهد، هيات امنايي و استعدادهاي درخشان از كيفيت آموزشي بالايي برخوردار هستند و به همين خاطر نمي توانيم فعاليت مدارس دولتي و غيردولتي را در تقابل با يكديگر بدانيم بلكه هر دو در كنار هم قرار دارند.
«سيد رضا زماني» مدير مجتمع آموزشي غيردولتي منطقه 7 نيز به خبرنگار ايرنا گفت: موسسان براي دريافت مجوز مشكلي ندارند و طي فرايند قانوني يك امر طبيعي است اما مساله اصلي تامين ساختمان مناسب و موضوعاتي است كه خارج از وزارت آموزش و پرورش از جمله اداره دارايي و ماليات و تاكسيراني با آنها دست به گريبان هستند.
وي اظهار داشت: از آنجا كه دانش آموزان مدارس غيردولتي همواره در عرصه هاي مختلف علمي خوش درخشيده اند به نظر مي رسد اگر آموزش و پرورش تعامل بيشتري با موسسان مدارس غيردولتي داشته باشد، كارها به نحو شايسته انجام مي شود.
زماني تصريح كرد: مواجهه موسسان با مشكلات آنها را دلسرد مي كند از اين رو بايد تلاش شود فشار كمتري به آنها وارد شود تا بتوانند تمامي سرمايه و هزينه خود را با آرامش خاطر در زمينه آموزش و مسائل تربيتي متمركز كنند.
وي يادآورشد: در سال هاي گذشته وزارت آموزش و پرورش با بهره گيري از طرح خريد خدمات آموزشي به ازاي چند دانش آموز كه وارد مدارس غيردولتي مي شد يك نيروي مامور به مدارس مي داد كه اكنون اين تعامل وجود ندارد و باعث شده دانش آموزان بي بضاعت و با استعداد كمتر امكان حضور در مدارس غيردولتي را داشته باشند.
زماني اضافه كرد: اگر يك نيروي رسمي در اختيار مدارس غيردولتي قرار گيرد ضمن اينكه نظارت بهتري بر فعاليت اين مدارس انجام مي شود، دانش آموزان با بضاعت علمي بالا اما بضاعت مالي پائين هم از امكانات اين مدارس بهره مند شده و يك قدم بيشتر براي دسترسي به عدالت آموزشي برداشته خواهد شد.
اكنون از جمعيت 14 ميليون نفري دانش آموزان 11 درصد معادل حدود يك ميليون و 500 هزار نفر در مدارس غيردولتي تحصيل مي كنند.
علمي**1883**1440