۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 83223689
T T
۰ نفر
بند بازي ترامپ از آمريكاي جنوبي تا اروپا- محمد علي حيدري هايي*

تهران-ايرنا- آمريكايي ها كه از فرداي جنگ دوم جهاني پول خود را به عنوان ارز شاخص به بازار جهاني تحميل كردند والبته آن هنگام ارز ديگري ياراي رقابت با دلار نداشت، همواره طي 6 دهه گذشته از آن در تنظيم روابط با رقبا استفاده كرده اند، اما ترامپ به شكل ويرانگري در حال سوء استفاده از اين مزيت است.

ترامپ در روابط خارجي به هيچ تعهدي از جمله پيمان هاي بين المللي پايبند نيست و اعتقادي هم به شوراي امنيت سازمان ملل ندارد؛ نهادي كه دست كم درفشارهاي ظالمانه به كشورهاي هدف، قواعد و قوانين خود را داشت و در چارچوب عمل مي كرد، اما حالا ترامپ در سوء استفاده از دلار همه قوانين مالي و قواعد اخلاقي را زير پا گذاشته؛ از آمريكاي جنوبي تا خاورميانه و شايد بزودي اروپا!

**مراحل بازي ترامپ در ونزوئلا
در چارچوب بازي جديد آمريكايي ها كه در شعار 'فقط آمريكا'ي ترامپ بايد ترجمه شود، كشورهاي مستقل و كشورهايي كه در صدد خروج از زير سلطه امريكا هستند، هدف حملات ترامپ قرار دارند.
اين حملات در آمريكاي جنوبي وارد مرحله اجرايي تري شده و ونزوئلا فعلا در مركز آن واقع است. تحركات آمريكايي ها در روند تحولات ونزوئلا را مي توان در چند مرحله خلاصه كرد:
- ترامپ در مرحله اول با تحريم هاي سنگين و فشارهاي اقتصادي، اقتصاد ونزوئلا را فلج كرد. بحران اقتصادي ونزوئلا در حالي به اين كشور تحميل شده كه داراي ذخائر عظيم انرژي و از صادر كننده هاي بزرگ نفت اوپك است.
- با بالا گرفتن بحران در ونزوئلا و ايجاد شكاف در ميان نهادهاي قدرت در اين كشور ، آمريكايي ها وارد معركه شده و با حمايت از گوايدو ، گره بزرگي به روند سياسي اين كشور زدند.
- در همين مرحله، فرسايش مقاومت اجتماعي در ونزوئلا هدف گرفته شد، به اين معنا كه موجي از خستگي در جامعه از بيكاري گسترده تا كاهش قدرت خريد تا حد فقر مطلق، جامعه را فراگرفت و اين روند تا جايي در حال پيشروي است كه نفس دولت مادورو را به شماره بيندازد.
- ترامپ بابرپايي يك كارزاركمك هاي امدادي، گام سوم را برداشت، اين كارزار به ظاهر بشردوستانه به مثابه اسب ترووايي است كه جامعه ونزوئلا را در آغاز راه دو قطبي كرده و فضا را به سمت خشونت هدايت كرده است.
- فروپاشي ارتش ونزوئلا گام بعدي خواهد بود كه نشانه هاي آن از هم اكنون خود را نشان داده است. آمريكايي ها ارتش و سران و فرماندهان آن را ابتدا تشويق به جدايي از مادورو كردند و وقتي توجهي نديدند، زبان به تهديد عليه ژنرال ها گشودند. در همين راستا ، انتشار اخباري مبني بر فرار 13 سرباز ونزوئلايي به كلمبيا ، پيش زمينه تلاش هايي در چارچوب پاشاندن ارتش اين كشور است.
- در همين مرحله ترامپ تلاش كرده يك جبهه منطقه اي در آمريكاي جنوبي تشكيل دهد تا با يارگيري در اين منطقه از جهان ، ونزوئلا را به زانو در آورد و در اين ارتباط توانسته برزيل ، كلمبيا و برخي همسايگان ونزوئلا را عليه مادرو بسيج كند
اين پروژه شباهت عجيبي با روند شكل دادن به بحران سوريه در 2011 دارد.

*دامنه بازي تا كجاست؟
به نظر مي رسد، آمريكايي ها نسخه ونزوئلا را براي تعداد ديگري از كشورهاي مخالف در آمريكاي جنوبي از جمله نيكاراگوئه، بوليوي و كوبا هم پيچيده اند و شايد طي هفته يا ماه هاي آينده شاهد اتفاقات دومينو وار در اين منطقه از جهان باشيم.
ترامپ در بازي قدرت در روابط بين الملل درحال سوء استفاده از قدرت ارز ملي آمريكا است و در قالب تحريم كشورهاي بزعم او دشمن، درصدد حذف آنان است.
او هم اكنون با بخش بزرگي از جامعه جهاني وارد چالشي شده است كه مي تواند براي آينده جهان خطرناك باشد.
بي شك اروپايي هايي كه دنبال استقلال ازآمريكا و تشكيل ارتش واحد هستند، در نوبت حركت بولدوزر وار ترامپ بايد باشند؛ كسي كه همه نمادهاي اتحاديه اروپا را تاكنون به تمسخر گرفته است.
1770//
۰ نفر