۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 83223111
T T
۰ نفر
كارگاه كشت زعفران به روش گلخانه اي در مهاباد برگزار مي شود

مهاباد - ايرنا - براي نخستين بار كارگاه كشت زعفران به روش گلخانه اي (بدون آب و خاك) در دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهاباد برگزار مي شود.

مدرس و مسوول برگزاري اين كارگاه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين كارگاه 2 روزه به منظور ايجاد اشتغال و توجه بيشتر به كشت هاي گلخانه اي با توجه به سياست گذاري هاي مسوولان براي كاهش مصرف آب در حوضه درياچه اروميه و با همكاري واحد ترويج جهاد كشاورزي و دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهاباد برگزار مي شود.
لقمان كوهستاني افزود: در اين كارگاه 2 روزه تمامي مراحل كاشت، داشت و برداشت زعفران به روش گلخانه اي ايروپونيك(هوا كشت) به 2 شيوه عملي و تئوري آموزش داده مي شود.
وي اضافه كرد: در اين روش از هر مكاني مانند مرغداري، گاوداري و گلخانه و سالن هاي بدون استفاده مانند پاركينگ و پشت بام مي توان براي كشت زعفران گلخانه اي استفاده كرد.
وي با اشاره به مزيت هاي اين روش در مقايسه با روش كشت در روي زمين اضافه كرد: در اين روش در هر مترمربع 600 پياز زعفران كشت مي شود و ميزان توليد 20 تا 60 گرم زعفران است اما در روش كشت در زمين تعداد پيازها كمتر از 80 عدد در هر مترمربع بوده و توليد نيز در حدود سه گرم است.
كوهستاني گفت: از مهمترين مزيت هاي كشت گلخانه اي و هوا كشت استفاده از حداكثر فضا و سطح زيركشت به سبب طبقاتي بودن و تراكم كشت بالا، هزينه كم و مقرون به صرفه و بازدهي در زمان محدود است.
وي افزود: در اين نوع كشت بر خلاف محيط‌ هاي ديگر كشت زعفران، برداشت به صورت روزانه و در هر ساعتي از شبانه‌ روز امكان پذير است.‌
كوهستاني اظهار داشت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است اين كارگاه روزهاي 14 و 15 اسفند ماه در سالن كنفراس دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهاباد برگزار شود و علاقه مندان براي شركت در اين كارگاه بايد هماهنگي لازم با دفتر آمار و برنامه ريزي واقع در ساختمان اداري دانشگاه آزاد اسلامي را انجام دهند.
به گزارش ايرنا، زعفران كه از آن به عنوان طلاي سرخ ياد مي شود، يكي از محصولات كشاورزي پربازده و با نياز آبي كم است كه بيشتر در استان هاي شمال شرقي كشور كشت مي شود.
كشت اين محصول بر روي مزرعه هنوز به خوبي در بين كشاورزان آذربايجان غربي ترويج پيدا نكرده است و به دليل ناآشنايي رغبت زيادي براي كشت آن در استان وجود ندارد.
3020/6185/3072