توسعه طراحي و توليد و فرهنگ سازي استفاده از خودروهاي برقي

تهران- ايرنا- اولين همايش بين المللي قواي محركه نوين با هدف توسعه طراحي و توليد و فرهنگ سازي استفاده از اين خودروها در دانشگاه علم و صنعت برگزار مي شود.

كاهش منابع سوخت فسيلي و آلايندگي ‌هاي بسيار محيط‌ زيست در اثر مصرف بالاي سوخت در وسايل نقليه مانند خودروها و موتورسيكلت ‌ها باعث شده بسياري كشورها از حامل هاي ديگر انرژي با آلايندگي كمتر استفاده كنند.
در اين ميان خودروهاي تمام برقي يا خودروهاي هيبريد (دوگانه سوز، بنزين و برق) يكي از مناسب ‌ترين روش‌ها براي مقابله با آلودگي هوا، كاهش ميزان انتشار آلاينده ‌ها، گازهاي گلخانه ‌اي و حفظ بهتر محيط زيست به نظر مي رسند؛ اما استفاده از اين خودروها غير از توسعه زيرساخت هاي كارخانجات خودروسازي داخلي براي دستيافتن به فناوري مورد نياز و توليد به صرفه آنها براي تجاري سازي نياز به فرهنگ سازي ميان مردم نيز دارد.
اولين همايش بين المللي قواي محركه نوين (آشنايي با اصول طراحي سيستم محركه خودروهاي تمام الكتريكي، هيبريد الكتريكي و پيل سوختي) سه شنبه و چهارشنبه پيش رو (7 و 8 اسفند) در دانشكده و پژوهشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار خواهد شد.
طراحي، مدل سازي و كنترل خودروهاي برقي، سياست­ هاي توسعه خودروهاي برقي، مواد و ساخت پيشرفته در توليد خودروهاي برقي، تأمين قطعات و تعمير و نگهداري خودروهاي برقي، زيرساخت‌ هاي توسعه خودروهاي برقي ايمني خودروهاي برقي، مديريت انرژي و حرارت در خودروهاي برقي، ديناميك و ارتعاشات خودروهاي برقي، سيستم ­هاي ذخيره ساز انرژي در خودروهاي برقي، محركه هاي الكتريكي در خودروهاي برقي، الكترونيك و تشعشعات خودروهاي برقي (سنسورها، ممز، سازگاري الكترومغناطيسي و …)، هيدروژن و پيل سوختي در خودروهاي برقي پيل سوختي، سلول ‌هاي خورشيدي در خودروهاي برقي خورشيدي، موتورهاي نوين احتراقي در خودروهاي هيبريد برقي، سوخت‌ هاي جايگزين و خودروهاي هوشمند از جمله محورهاي اين همايش هستند.
دبير علمي اين همايش روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا در مورد آن توضيح داد: قواي محركه خودرو بخشي از خودروست كه وظيفه نيروي محركه را برعهده دارد و در خودروهاي عادي شامل موتور و گيربكس و در خودروهاي جديد شامل خودروهاي هيبريد و برقي شامل مجموعه باتري الكتريكي مي شود.
دكتر غلامرضا مولايي منش با اشاره به اهميت كاهش آلايندگي هوا گفت: خودروهاي خورشيدي، خودروهاي پيل سوختي و خودروهاي تمام برقي انواعي از خودروها هستند كه با هدف كاستن از آلودگي هوا در دو دهه اخير توسط شركت هاي خودروسازي مختلف توليد شده اند و دنيا به اين سمت مي رود كه تا سال 2030 موتورهاي باتري الكتريكي بيشتر در دسترس باشند، چنانكه امروزه در كشوري مانند نروژ بيش از 50 درصد از خودروها هيبريد هستند.
وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به نياز به برق بيشتر و اينكه توليد برق در نيروگاه هاي حرارتي نيز آلودگي دارد گفت: برق و سوخت هر دو حامل انرژي هستند و براي حمل و نقل از آنها استفاده مي شود، اما برق دست كم در سطح شهرها آلايندگي ندارد. حرارت و آلودگي كه از نيروگاه هاي حرارتي توليد مي شود موجب آلودگي است اما اين آلودگي در خارج از شهرهاي بزرگ است و اگر بتوانيم نيروگاه ها را نيز تجديدپذير كنيم از ميزان اين آلودگي نيز كاسته خواهد شد.

***صنعت خودروسازي بايد وارد عرصه توليد خودروهاي با سوخت جايگزين شود
عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت با تاكيد بر توجه كارخانجات خودروسازي به اين مقوله گفت: اگر صنعت خودروسازي ما بخواهد از مسائل فعلي رها شود و همگام با دنيا جلو برود بايد وارد اين بخش از صنعت بشود، البته بخش هاي تحقيق و توسعه كارخانجات مهم خودروسازي در اين زمينه بسيار فعاليت كرده اند ولي با دستاوردهاي كارخانجات خودروسازي بين المللي فاصله داريم.
وي با اشاره به تاريخچه خودروسازي برقي در جهان گفت: دنيا از دو دهه قبل وارد بحث خودروي برقي شده است و ما اگر بخواهيم با توجه به پتانسيل هاي خوبي كه در صنعت، دانشگاه ها و شركت هاي دانش بنيان وجود دارد مي توانيم اين فاصله را جبران كنيم.
دكتر مولايي منش تاكيد كرد: توسعه خودروي برقي به زيرساخت هاي مختلفي نياز دارد كه يكي از آنها دستگاه شارژ خودروست، تامين اين دستگاه ها به عهده وزارت نيرو گذاشته شده است و مي دانيم اولين مجموعه شارژ خودرو به زودي در تهران افتتاح مي شود. همچنين دانشگاه ها ظرفيت خوبي در اين زمينه دارند و از مدت ها قبل در دانشگاه علم و صنعت در زمينه خودروي برقي پايان نامه و رساله دكتري نوشته و دفاع شده است.
وي نتيجه گيري كرد: بنابراين آمادگي و توان علمي داخلي براي رسيدن به اين مرحله وجود دارد اما به حمايت و فرهنگ سازي در سطح جامعه نياز است و يكي از اهداف اين همايش نيز همين است.

***افتتاحيه با حضور مدير عامل ايران خودرو و دبير ستاد حمل و نقل پيشرفته
دكتر مولايي منش در مورد مراسم افتتاحيه توضيح داد: افتتاح همايش روز سه شنبه ساعت 9 صبح با سخنراني مهندس هاشم يكه زارع مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو، دكتر منوچهر منطقي دبير ستاد توسعه فناوري هاي حوزه فضايي و حمل و نقل پيشرفته كشور و مهندس مجيد هدايت، مدير عامل سازمان توان همراه خواهد بود. همچنين در سخنراني هاي عصر روز اول ميزبان دكتر عباس علي آبادي مدير عامل گروه مپنا نيز هستيم. ضمن اينكه از طرح مفهومي خودروي برقي دانشكده مهندسي خودرو نيز رونمايي مي شود.
وي در مورد مهمانان اين همايش گفت: با اينكه به دليل تحريم ها دعوت از دانشمندان خارجي دشوار است، دو مهمان از دانشگاه هاي آمريكا؛ يعني دكتر پوريا احمدي از دانشگاه سيمون فريزر آمريكا و دكتر عباس افتخاري از دانشگاه ويرجينينا را در همايش داريم.
«همچنين كريس ميسون/Chris Mason مدير اجرايي انجمن بين المللي مهندسي خودرو يا فيزيتا/ International Federation of Autonative Engineering و دكتر قديريان از دانشگاه آلبرتاي كانادا براي سخنراني در اين همايش دعوت شده و قرار است حضور يابند».
استاد دانشگاه علم و صنعت در مورد مقالات رسيده به همايش گفت: حدود 110 مقاله به زبان هاي فارسي و انگليسي به دست ما رسيده است كه از اين تعداد در 12 جلسه ارائه 72 مقاله به صورت شفاهي و بقيه به صورت پوستر به اطلاع علاقمندان مي رسد.
به گفته وي روز دوم نيز به برگزاري كارگاه هاي آموزشي شامل كارگاه مدلسازي باتري هاي ليتومي خودروي برقي، كارگاه تبديل ايده به عمل در صنعت خودرو، كارگاه طرح ريزي استراتژي زنجيره تأمين در صنعت خودرو، كارگاه ايستگاه ‌هاي شارژ خودروهاي برقي و ارائه مقاله توسط اساتيد و متخصصان اين حوزه از دانشگاه هاي مطرح داخلي و خارجي اختصاص داده شده است.
علمي**9157**1440