۳۰ بهمن ۱۳۹۷،‏ ۸:۵۹
کد خبر: 83214647
T T
۰ نفر
افسانـه پرايـد

تهران- ايرنا- پرايد؛ همان خودروي افسانه‌اي كه بي كيفيتي و طراحي بدون خلاقيت آن سال‌ها نقل بسياري از محافل بوده، حالا لجام گسيخته در حال گران شدن است. اما اين گراني با كدام استدلال اتفاق افتاده، پرسشي است كه هنوز پاسخ روشني به آن داده نشده است.

طي سال‌هاي 90 تا 97، قيمت پرايد 39 ميليون و 150 هزار تومان رشد كرده است. سال 90 قيمت پرايد در بازار 7 ميليون و 880 هزار تومان بود و حالا به 47 ميليون تومان رسيده؛ طنز تلخ ماجرا اينجاست كه بيشترين افزايش قيمت از آبان تا بهمن ماه جاري رقم خورد. در اين 4 ماه قيمت پرايد با افزايش 13 ميليون و 275 هزار توماني از 33 ميليون و 725 هزار تومان به 47 ميليون تومان رسيد. پرايد؛ همان خودروي افسانه‌اي كه بي كيفيتي و طراحي بدون خلاقيت آن سال‌ها نقل بسياري از محافل بوده، حالا لجام گسيخته در حال گران شدن است. اما اين گراني با كدام استدلال اتفاق افتاده، پرسشي است كه هنوز پاسخ روشني به آن داده نشده است.

اگرچه طي ماه‌هاي گذشته، كمبود مواد اوليه براي توليد اين خودرو و بدهي سنگين خودروساز‌ها به شركت‌هاي قطعه سازي، يكي از مهمترين استلال ها يا به بيان بهتر توجيه نجومي شدن قيمت اين محصول سايپا بيان شده، اما كارشناسان صنعتي در اين باره نظر ديگري دارند.

**انحصار...
يك تحليلگر ارشد صنعتي در اين باره به «همدلي» مي‌گويد: «گران شدن بي دليل محصولات ايران خودرو و سايپا اتفاق جديدي نيست و تنها يك دليل دارد؛ آنهم انحصار است.» محمد قلي يوسفي معتقد است: «با گذشت بيش از نيم قرن، هنوز خودروسازهاي ايران الفباي رقابت را بلد نيستند، شايد بهتر باشد بگويم توان رقابت را ندارند، به همين دليل است كه به انحصار و بلعيدن بودجه عادت كرده‌اند.»

**نقش دلالان در گراني خودرو
در اين بلبشوي صنعت خودرو، دلالان هم بر تنور گراني مي دمند. اين را مي شود از لابه لاي اظهار نظرهاي فروشندگان خودرو فهميد. يكي از ديگر از اين فروشندگان خودرو در اين باره مي‌گويد: «وقتي خودرو در بازار كم مي‌شود عده اي نسبت به خريد خودرو اقدام و آنها را دپو مي‌كنند؛ مردم اموال خود را به سكه، ارز و خودرو تبديل كرده و در كنار ساير واسطه ها بر تنش بازار اضافه كرده‌اند چرا بايد استپ وي به 121 ميليون تومان برسد مگر اين خودرو چه آپشن و امكاناتي دارد! جالب اينجاست كسي هم خريدار نيست و فروشنده فقط براي سود بيشتر هر روز قيمت اين خودرو را افزايش مي دهد. چرا بايد پرايدي كه مردم حتي 21 ميليون تومان براي خريد آن پول نداشتند با سياست‌هاي غلط مديريت بازار به 47 ميليون تومان برسد! من كه نمي توانم اين ماشين را 40 ميليون تومان بفروشم البته مشتري هم ندارد.»

او با تاكيد بر اينكه قيمت‌ها به صورت كاذب افزايش پيدا كرده است، مي‌گويد: «در برخي از آگهي‌هاي فروش نمايندگي‌ها از تحويل اين خودرو با قيمت 43 ميليون تومان آن‌هم يك روزه حرف مي زنند در حالي كه اين خودروها را از طريق واسطه ها فروخته و به نوعي در افزايش قيمت‌ها تاثيرگذار هستند.» اين فروشنده به فروش‌هاي كارتكسي نمايندگي‌ها با وجود ممنوعيت ها اشاره كرد و افزود: «به محض مجوز افزايش قيمت تمام خودروهاي دپو شده در كارخانجات كه كمبود قطعه دارند يك مرتبه تكميل شده و راهي بازار مي شوند اما بازار كشش اين همه خودرو را هم ندارد و ركود بيشتر خواهد شد.»

**خودرو به وضعيت قرمز رسيده است
يكي ديگر از فعالان بازار مي‌گويد: «از دولت مي‌خواهيم به وضعيت قيمت خودرو در سايت‌ها و فضاي مجازي نظارت كند، سايت هاي مجازي با انتشار تبليغات غير منطقي جو رواني بازار را هر روز بدتر از ديروز مي‌كنند. در اين شرايط دلالان هم با شگردهاي خاص خود سوء استفاده زيادي از بازار آشفته خودرو مي‌كنند؛ حرف آزادسازي قيمت خودرو هم بر آشفتگي بازار اضافه كرده تا گراني خودرو اوج خود برسد.»

**حرف آخر...
برخي اخبار از منابع آگاه اين‌طور حكايت مي‌كنند كه با ادامه اين روند سال 98 توليد خودرو در كشور متوقف خواهد شد. آن وقت مشتري‌ها مي‌مانند و حوض‌شان، همان‌هايي كه نه پول خريد خودروهاي داخلي را دارند و نه مي‌توانند به خودروهاي خارجي فكر كنند. بايد منتظر ماند و ديد مديران صنعت خودرو چطور اين كلاف پيچيده را باز مي‌كنند...

منبع: روزنامه همدلي؛ 1397،11،30
گروه اطلاع رساني**2059**2002