آقاي عليخاني! همان «ماه عسل» را بساز

تهران- ايرناپلاس- برنامه‌هاي «نود»، «خانه ما»،«دورهمي»، «شام ايراني»، «شب كوك»، «برنده باش» و... تنها نمونه‌هايي از كپي‌برداري در تلويزيون ملي است و «عصر جديد» جديدترين مورد اين كپي‌برداري است.

البته صرف كپي‌برداري در يك برنامه دليل عدم توفيق آن نيست و برنامه‌هايي هستند كه با الگوبرداري از شبكه‌هاي خارجي و انطباق دادن آنها با فضاي كشور موفق شده‌اند. با اين حال خلاقيت و نوآوري، سال‌هاست مهره گمشده برنامه‌سازي در صدا و سيماست. دم‌دستي‌ترين نوع برنامه‌سازي، كپي از نمونه‌هاي موفق است؛ كاري كه در سال‌هاي اخير به رويه بسياري از برنامه سازان صدا و سيما تبديل شده است.



«عصر جديد» عنوان برنامه تازه‌اي است كه قرار است از شبكه سوم سيما پخش شود.مسابقه‌اي كه با اجراي احسان عليخاني و كارشناساني مانند امين حيايي، آريا عظيمي‌نژاد، رويا نونهالي و بشير حسيني قرار است مجالي باشد براي كشف استعدادها.



عصري جديد پس از ثامن‌الحجج

احسان عليخاني پس از بروز حرف‌ و حديث‌هاي مالي‌اش با موسسه ثامن‌الحجج كه ارائه توضيحات در بهترين ساعت پخش شبكه سوم سيما هم نتوانست ابهامات بسيار درخصوص آن را از بين ببرد، حالا با «عصر جديد» به همان شبكه برگشته است: تقليدي از نمونه‌هاي آمريكايي، هندي، پاكستاني و حتي عربي كه با اضافه ‌شدن مجري و صحبت‌هاي زياد تبديل به ملغمه‌اي شده است كه مخاطب را پس مي‌زند.

عليخاني حالا با برنامه‌اي بزرگتر و پرهزينه‌تر برگشته است. او پس از انتقادات زياد درباره فضاي غم‌انگيز «ماه عسل»، قرار است با «عصر جديد» مردم را بخنداند، اما تركيب ناهمگون كارشناسان و حضور اضافي مجري و محدوديت‌هاي عرفي و فرهنگي، مانع از تحقق اين هدف شده است.

سهم اندك زنان

در نمونه‌هاي موفق خارجي، زنان سهم عمده‌اي از اين استعداديابي دارند، اما در عرف جامعه ما اين ظرفيت وجود ندارد. به دليل برخي مسائل شرعي و اخلاقي، امكان حضور پررنگ و متنوع زنان در اين‌گونه برنامه‌ها نيست و اين يعني محدود‌ شدن اين بخش از جامعه و بالطبع كم شدن مشاركت زنان و مخاطبان در اين برنامه. حضور رويا نونهالي در ميان كارشناسان نيز شايد براي ناقص نماندن اين كپي‌برداري باشد؛ وگرنه فضاي اين برنامه طوري طراحي شده است كه امكان تأثيرگذاري نونهالي كمتر از ديگران مي‌شود.



مجري لازم بود؟

موفق‌ترين نمونه اين برنامه‌ها بدون حضور مجري است، اما عليخاني بر بودن جلوي دوربين و حتي پريدن وسط صحبت كارشناسان و مهمان‌ها اصرار دارد. اولين برنامه «عصر جديد» نشان داد كه حضور عليخاني مهم‌تر از ريتم برنامه و ميل به صحبت كردن و ديده ‌شدن او، جذابيت برنامه را كمتر از قبل مي‌كند. اگر قرار به حضور يك مجري در پشت صحنه است. پس ديگر مجري جلوي صحنه قرار است چه كاري انجام دهد؟ از لحاظ فني و چيدمان صحنه نيز حضور عليخاني بيشتر ضربه‌زننده است تا كمك‌كننده. البته خودش در قسمت اول گفت كه به‌عنوان ميزبان در اين برنامه حضور دارد و دلش نمي‌خواسته و...



استعداديابي دوباره!

برخي از چهره‌هايي كه در قسمت اول و تحت عنوان استعداد حضور داشتند، پيش از اين در برنامه‌هاي ديگر هم حضور داشته‌اند و حتي به‌خاطر همان استعداد مورد تقدير هم قرار گرفته‌اند.

احسان موسوي‌نژاد، قهرمان فوتبال نمايشي است كه به‌عنوان نفر اول آسيا و نفر پنجم جهان معرفي شده است و حتي در نمايشگاه مطبوعات هم فعاليت مي‌كرد و در مراسم‌هاي مختلفي از وي تقدير شده است. حضور موسوي‌نژاد به‌عنوان استعداد تازه، طنزآميز نيست؟ قهرماني كه حالا در يك مسابقه تلويزيوني به‌عنوان استعداد تازه معرفي مي‌شود! جالب اينكه موسوي‌نژاد پيش‌تر مصاحبه‌هايي با رسانه‌ها درباره تخصص‌اش داشته و حتي در شبكه تلويزيوني «شما» به‌عنوان مهمان حضور يافته است.

در اين ميان، موسوي‌نژاد تنها نيست و سعيد فتحي‌روشن هم نمونه مشهور ديگري بود كه به‌عنوان استعداد تازه معرفي شد. او هم پيش از اين در شبكه‌ها و برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني از جمله برنامه‌هاي پرمخاطبي با اجراي علي ضيا حضور يافته و مخاطب عادي با يك جستجوي ساده مي‌تواند به اين نتيجه برسد كه او هم استعداد تازه‌اي نيست و سال‌هاست در حرفه خود به‌عنوان يك «چهره» شناخته شده است.



همان ماه عسل بهتر بود

عليخاني در قسمت اول برنامه‌اش اشاره كرد كه «عصر جديد» سخت‌ترين برنامه تمام عمرش است. اما خشت كج اولي كه در قسمت اول ديده شد، اين ديوار را تا انتها كج به بالا مي‌برد. انتخاب دكتر بشير حسيني كه پيش از اين تنها در يكي دو برنامه به‌عنوان مهمان حضور داشته در كنار امين حيايي نشان مي‌دهد كه حتي هدف‌گذاري دقيق و درستي نيز براي اين برنامه نشده است و صرفاً قرار بوده پروژه‌اي بزرگ و سرگرم‌كننده براي پر كردن آنتن ساخته شود.



گزارش از سيدمهدي موسوي‌تبار