۲۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 83204170
T T
۰ نفر
سیستم مالیاتی علی‌الرأس از 27 مرداد امسال حذف شده است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام كرده كه از سال آینده سیستم تشخیص علی‌‌الرأس در نظام مالیاتی حذف می‌شود اما یك حقوقدان و عضو هیات مدیره كانون وكلا معتقد است این سیستم از 27 مرداد امسال طبق قانون حذف شده است.

محسن بزرگی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی ایرنا با اشاره به اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینكه «از سال آینده علی‌الرأس در نظام مالیاتی نخواهیم داشت» اظهار داشت: تشخیص و تعیین مالیات در كشور تا چندی پیش اغلب بر اساس سیستم تشخیص علی الرأس انجام می شد كه مبنای آن به جای استناد به اسناد، مدارك و اطلاعات مالی مؤدی، قرائن و ضرایب مالیاتی است.
این حقوقدان و عضو هیات مدیره كانون وكلای دادگستری مركز افزود: مجلس شورای اسلامی 31 تیر سال 94 با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، با اعطای یك فرصت سه ساله به سازمان امور مالیاتی، مجوز تشخیص مالیات به صورت علی‌الرأس را لغو كرد. فرصت سه ساله سازمان امور مالیاتی در تاریخ 27 مرداد امسال برای اجرای این قانون به پایان رسید و طبق قاعده‌ مقرر در ماده 97 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، در مورد اشخاص حقیقی، درآمد مشمول مالیات، بر مبنای مفاد اظهارنامه تعیین می شود.
بزرگی گفت: به عبارت دیگر قانونگذار اصل صحت مفاد اظهارنامه را پذیرفته و سازمان امور مالیاتی می تواند اظهارنامه‌های دریافتی را بدون رسیدگی، قبول و تعدادی از آنها را بر اساس شاخص‌ها و معیارهای تعیین شده یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد.
وی تاكید كرد: بدیهی است بر رسیدگی‌های موردی نیز یك اصل مهم مبنی بر «لزوم اتكا هر گونه تشخیص، به دلایل و اطلاعات كافی» حاكم است؛
به عبارت ساده تر دیگر از 27 مرداد 97 رسیدگی بر مبنای قرائن و ضرایب نخواهیم داشت و هر گونه تخلف از موازین قانونی كه منجر به تشخیص وجوه زیاده بر مقررات قانونی شود، مستوجب تعقیب كیفری مأموران تشخیص، به استناد ماده 600 قانون تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده خواهد شد.
این حقوقدان و وكیل دادگستری تاكید كرد: ناگفته نماند تسلیم اظهارنامه با مفاد خلاف واقع از سوی مؤدیان مالیاتی نیز به موجب ماده 274 قانون مالیاتهای مستقیم جرم انگاری شده و خلاصه‌ كلام برای مؤدی و ممیز در صورت تخطی از موازین قانونی، كیفر حبس پیش بینی شده؛ بنابراین صداقت مالیاتی و دقت در رسیدگی و فراموش كردن تشخیص‌های سلیقه‌ای به هر دو طرف ماجرا (مؤدیان و مأموران مالیاتی) قابل توصیه است.
اجتمام *9104 * 3063
۰ نفر