۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶
کد خبر: 83202317
T T
۰ نفر
ناوهای ایرانی در سریلانكا پهلو می گیرند

تهران- ایرنا- جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: تا چند روز دیگر ناوگروه شصتم نیروی دریایی در بندر كلمبو سریلانكا پهلوگیری خواهد كرد.

امیر دریادار توریج حسنی مقدم روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار دفاعی ایرنا، اظهارداشت: اكنون ناوگروه شصتم نیروی دریایی ارتش متشكل از سه فروند شناور، شامل ناوهای بوشهر، لاوان و بایندر دانشجویان دانشگاه نوشهر نداجا را برای كارآموزی و آموزش عملی به شرق اقیانوس هند برده است.
وی با بیان اینكه این ناوگروه از بنادر مختلف بازدید خواهد كرد، گفت: تا چند روز دیگر ناوگروه شصتم نیروی دریایی در بندر كلمبو سریلانكا پهلوگیری خواهد كرد.
بر اساس اعلام جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران اكنون 2 هزار كیلومتر دورتر از مرزها و در مدار 10 درجه شمالی اقیانوس هند مستقر است.
دریادار حسنی مقدم توضیح داد: ناوهای ایرانی تا كنون به دریای چین، خلیج عدن، دریای سرخ، كانال سوئز و دریای مدیترانه رفته و در بندر لازقیه سوریه نیز پهلوگیری كرده اند.

**زیر دریایی فاتح به ماموریت های دور می رود
وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگار دفاعی ایرنا به پیشرفت های نیروی دریایی در زمینه ساخت تسلیحات اشاره كرد و گفت: ما فعالیت های خوبی در زمینه ساخت شناورهای زیر سطحی داریم و تاكنون زیر دریایی های كلاس غدیر و كلاس فاتح را ساخته ایم.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام كرد: تا پایان بهمن ماه یك فروند از زیر دریایی های نیمه سنگین كلاس فاتح به ناوگان دریایی جنوب كشور ملحق خواهد شد. فاتح با كمك صنعت دریایی وزارت دفاع و نیروی دریایی ساخته شده و تقریبا آماده بهره بردرای است.
دریادار حسنی مقدم ماموریت این زیر دریایی را حضور در آب های دور دست اعلام كرد و گفت: این زیر دریایی می تواند در راهبر امنیت و دفاع ملی برای ما قدرت ایجاد كند.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی پیش از انقلاب هم از نظر آموزشی و هم از نظر تسلیحات و تجهیزات وابسته بود، اما بعد از پیروزی انقلاب این نیرو وابستگی های خود به خارج را قطع كرد.
دریادار حسنی مقدم به تاسیس مراكز آموزشی در نیروی دریایی ارتش اشاره كرد و اظهارداشت: پیش از انقلاب متخصصان ما در خارج از كشور آموزش می دیدند، اما امروز تمام نفراتی كه در نیروی دریایی فعالیت می كنند در دانشگاه ها و مراكز داخلی آموزش دیده اند.
وی به تشكیل سازمان های جهاد خودكفایی در ارتش اشاره كرد و گفت: در دوران جنگ تحمیلی به منظور بازسازی و بهینه سازی تجهیزات دستور تشكیل جهاد خودكفایی صادر شد و نیروی دریایی ارتش به صورت رسمی از سال 67 به موضوع قطعه سازی پرداخت.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینكه از سال 70 سازمان جهاد خودكفایی نیرو كار خود را آغاز كرده است، گفت: در سال 77 نخستین یگان شناور نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی تحت عنوان ناوشكن موشك انداز پیكان به دست متخصصان داخلی ساخته و در سال 80 با ناوگان شمالی در دریای خزر ملحق شد.
دریادار حسنی مقدم افزود: از آن زمان تا كنون چندین فروند از موشك اندازهای خود را به منظور فعالیت در ناوگان شمال و جنوب كشور ساخته ایم كه از جمله آنها می توان به ناوشكن های كلاس موج همچون جماران، دماوند و سهند اشاره كرد.

**ناوشكن جدید ایران در حال ساخت است
وی با بیان اینكه ناوشكن جدید ایرانی تحت عنوان 'دنا' در حال ساخت است، گفت: این ناو جزیی از پروژه موج است و در كلاس ناوشكن های جماران و سهند قرار دارد.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تاكنون روند ساخت ناوشكن دنا پیشرفت قابل قبولی دارد و این پروژه پس از تكمیل شدن به ناوگان دریایی جنوب كشور ملحق خواهد شد.

**دماوندی جدید ساخته می شود
دریادار حسنی مقدم در رابطه با ناو دماوند نیز گفت: كار ساخت ناو دماوند جدید با قابلیت های بالاتر آغاز شده است.
وی افزود: كار ساخت كاسه این ناو تمام شده و اكنون در حال نصب تجهیزات و تسلیحات در صنایع دریایی شهید تمجیدی انزلی است.
ناوشكن دماوند كه 18 اسفند 93 به ناوگان شمالی كشور ملحق شده بود، 20 دی ماه 1396 در حال ورود به بندر انزلی به موج‌شكن شرقی این بندر برخورد كرد و دچار سانحه شد.

**دریانوردی سهند در خلیج فارس
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش به وضعیت ناو تازه به آب انداخته شده سهند نیز اشاره كرد و گفت: ناو سهند نیز پس از الحاق چند روز در دریای عمان دریانوردی كرد و بیش از 10 روز گذشته در خلیج فارس در حال انجام ماموریت است.
دریادار حسنی مقدم گفت: سهند در نقاط پر تردد و شلوغ نیز دریانوردی خواهد داشت تا آمادگی های فنی و عملیاتی آن در نقاط پر تردد نیز بررسی شود؛ این ناو پس از بازگشت به بندر برای ماموریت در دریای عمان و اقیانوس هند آماده خواهد شد.
ناوشكن سهند آذر ماه امسال به عنوان پیشرفته ترین ناوشكن غرب آسیا، در بندرعباس به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیوست.
به گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش سازه اصلی و رو سازه سهند با ساختاری متفاوت نسبت به جماران با قابلیت رادار گریزی در بلوك های مجزا طراحی و ساخته شده است.
این ناوشكن چهار موتوره قادر به 150 روز دریانوردی به همراه شناور پشتیبان در اقیانوس های دور دست و آب های متلاطم است.
بروز رسانی پرتابگرهای اژدرها، انواع توپ های ضد هوایی و ضد سطحی، سامانه های موشكی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاعی نقطه ای، سامانه ضد زیردریایی، قابلیت رادار گریزی، افزایش برد عملیاتی، قابلیت مانور پذیری بالا و سامانه های الكترونیكی از جمله دیگر ویژگی های ناوشكن سهند هستند.
سیام*9612*1535
۰ نفر