۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۵۹
کد خبر: 83200542
T T
۰ نفر
نشست مسكو و هراس زنان افغان از به قدرت رسیدن طالبان

تهران - ایرنا - تحلیلگران بر این باورند كه حضور نمایندگان زن افغان در نشست صلح مسكو بیانگر دغدغه و هراس جامعه زنان از نوع نگاه طالبان به زنان بعد از به قدرت رسیدن در افغانستان است.

به گزارش ایرنا، به دنبال برگزاری اولین دور مذاكرات میان احزاب سیاسی افغانستان و طالبان در شهر مسكو پایتخت روسیه، خبرگزاری آریا نیوز افغانستان نوشت، سه تن از زنان افغان نیز در كنار دیگر نمایندگان احزاب سیاسی در این نشست حضور دارند.
در این نشست سه زن به نمایندگی از زنان افغان حضور یافته و نخستین باراست كه زنان این كشور هم به گونه ای مستقیم پیام‌هایشان را به طالبان می‌رسانند.
فوزیه كوفی نماینده مجلس افغان نیز از سخنرانان نشست مسكو بوده و بر این باور است كه در مذاكرات صلح باید حقوق و دستاوردهای زنان نادیده گرفته نشود.
البته پیش از این نیز یكی از زنان افغان در نشست مسكو كه در آبان ماه سال جاری با حضور نمایندگانی از اعضای شورای عالی صلح برگزار شد حضور داشته است.
زنان افغان نگران از بین رفتن آزادی‌های اجتماعی هستند كه 17 سال برای رسیدن به آنها تلاش كردند و عقیده دارند كه قوانین سخت‌گیرانه طالبان مانع از شنیده شدن صدای زنان خواهد شد.
زنان افغان می‌خواهند حملات در گوشه گوشه افغانستان هرچه سریع‌تر پایان یابد اما از صلح پیش رو و محدودیت مجدد زنان ناامید هستند. زنان افغان بر این باورند كه اگر توافقی با طالبان بر سر این مسئله صورت نگیرد، زنان باز هم خانه نشین خواهند شد و محدودیت‌ها آغاز می‌شود.
نزدیك به دو دهه است كه زنان به دلیل این جنگ متحمل رنج فراوانی شده‌اند. سازمان ملل متحد سال گذشته در مورد افزایش حملات هوایی آمریكا و نیروهای امنیتی افغان كه موجب كشته شدن زنان و كودكان می‌شود، هشدار داد.
در اولین روز نشست مسكو كه روز گذشته سه شنبه برگزار شد، شیرمحمد عباس استانكزی مسئول سیاسی دفتر طالبان در نشست مسكو گفت، قانون اساسی افغانستان برگرفته شده از جهان غرب است و باید از نو نوشته شود.
وی گفت: قانون اساسی كنونی حكومت كابل قابل اعتبار نیست زیرا از غرب گرفته شده و تحت سایهٔ اشغال بر ملت افغانستان تحمیل شده است، این قانون نه تنها جوابگوی افغان‌ها نیست و همچنان نمی‌تواند عملی شود زیرا مواد آن مبهم و متضاد است، در نتیجه قانون اساسی فعلی یك مانع بزرگ در برابر صلح است.
ریس هیات اعزامی طالبان در مورد حقوق و قوانین موجود افغانستان در مورد زنان نیز تصریح كرد، در این شك نیست كه حقوق زنان در افغانستان متأثر از غرب است، اما طالبان تمام حقوق زنان را در قالب ارزش‌های اسلامی و افغانی قبول دارد.
البته پیش از این طالبان قبل از برگزاری نشست مسكو و جدی شدن دور مذاكرات طالبان با آمریكا طی بیانیه‌ای عنوان كرد كه نگرش آنان به زنان تغییر كرده و در صورت به قدرت رسیدن آنان هرگز سختگیری‌های گذشته علیه زنان افغان تكرار نخواهند كرد.
18 سال پیش زمانی كه طالبان در اوج قدرت بود، دختران افغان كتاب‌های درسی خود را مخفیانه در گونی‌های سیب زمینی به خانه می‌بردند و قوانین حكومت طالبان زنان را از كار كردن منع می‌كرد و پوشش برقع (لباسی كه تمام بدن زن، از جمله چهرهٔ او را می‌پوشاند) را برای تمامی زنان اجباری كرده بود و همچنین زنان اجازه نداشتن بدون همراهی یكی از بستگان مرد خود از خانه خارج شوند.
حالا طالبان می‌گوید كه تغییر كرده است و به زنان اجازه تحصیل در مدارس جداگانه از پسران را به‌شرط پوشیدن لباس‌های گشاد و بلند خواهد داد.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، ماه گذشته در مصاحبه با رویترز گفت: ما می‌خواهیم كه افغانستان با دستاوردها و پیشرفت‌های كنونی پیش برود اما این را باید در نظر داشت كه طالبان خواهان اصلاحات و تغییرات به شیوه خود است.
به دنبال مواضع جدید طالبان در مقابل زنان، روزنامه هشت صبح افغانستان بر این باور است كه زنان همیشه در طول تاریخ به‌عنوان مهره بازی‌های سیاسی استفاده شده‌اند و هم اكنون نیز طالبان برای پیشبرد اهداف خود در مذاكرات صلح از تغییر و تحول در نگاه خود نسبت به زنان سخن می‌گوید این در حالی است كه هیچ تضمینی برای تحقق وعده‌های آنان در زمان به قدرت رسیدن وجود ندارد.
به گفته خبرگزاری صدای افغان (آوا)، در افغانستان دو طرز تفكر درباره زنان وجود دارد. یكی اندیشه و طرز فكر طالبانی كه در حقوق زنان تفریط كرده و آنها را از تمام مزایای زندگی اجتماعی و سیاسی محروم می‌سازد كه بدون شك این طرز فكر نسبت به زنان در حقیقت زنده كردن اندیشه‌های ماقبل تاریخ اسلام و پیروی از افكار عرب جاهلی است.
طرز تفكر دیگری كه برگرفته از اندیشه روشنفكران غربی و یا غرب زده‌هاست این است كه حقوق زن را از دیدگاه سكولاریستی و لادینی مطرح می‌كنند و عزت زن را در بی‌عفتی و زیر پا كردن كرامت انسانی آنان می‌دانند؛ اما اسلام برخلاف همه این دیدگاه‌ها از روزنه دیگری به زنان می‌نگرد.
دومین روز مذاكرات نشست مسكو در حالی ادامه دارد كه 70 تن از رهبران احزاب و سیاستگران برجسته افغانستان و ده تن از نمایندگان طالبان به بحث و گفتگو پرداختند. شركت كنندگان نشست مسكو در حالی عنوان می‌كنند كه هدف این نشست تضعیف نظام نیست و در واقع ادامهٔ تلاش‌های زلمای خلیل زاد در راستای صلح افغانستان خواهد بود كه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تا كنون انتقادهای فراوانی نسبت به برگزاری چنین نشستی عنوان كرده است.
آساق**9473**1663**
۰ نفر