نهادهای غیر آموزشی نباید در مسائل آموزش عالی دخالت كنند

تهران-ایرنا- رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: در سطح كلان برخی اختیارات آموزش عالی به دیگر نهادهای غیر مرتبط سپرده شده است كه صحیح نیست و نباید نهادهای غیر آموزشی در مسائل آموزش عالی كه تخصصی در موضوع ندارند، دخالت كنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، علی خاكی صدیق عصر دوشنبه در نشست «دستاوردهای دانشگاه خواجه نصیر در 40 سالگی انقلاب» در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه دخالت برخی نهادهای غیر آموزشی در امور دانشگاه‌ها و آموزش عالی چه صدمه ای وارد می كند، ادامه داد: مطالبات مسئولین آموزش عالی به دلیل حساسیت آموزش ، بازگشت مسئولیت به خود وزارت علوم و دانشگاه ها است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال طرح مجلس برای اختصاص سهمیه به خانواده ایثارگران در دوره كارشناسی ارشد باعث شد تا ظرفیت كارشناسی ارشد افزایش پیدا كند و خواجه نصیر200 دانشجو اضافه بر ظرفیت پذیرش داشته است.
خاكی صدیق با بیان اینكه دانشگاه تهران با اجرای این طرح بیشترین ضربه را خورده است، عنوان كرد: به دلیل اینكه افراد بدون كیفیت علمی صرفا پذیرش نشوند، سنجش ظرفیت را بالا برد. دانشگاه ها با اجرای این طرح بسیار مخالف بودند و مكاتبات فراوانی انجام شد. افزایش بی رویه پذیرش دانشجو باعث مشكل اساسی در خوابگاه و آزمایشگاه تحقیقاتی شده است.

**در رفت و آمد اساتید خارجی مشكل وجود دارد
رئیس دانشگاه خواجه نصیر طوسی در خصوص دانشگاه های نسل سوم، گفت: به معنای واقعی كلمه دانشگاه نسل 3 و نسل دوم به دلیل مشكلات ساختاری در كشور وجود ندارد اما دانشگاه با توجه به پژوهش های كاربردی با محوریت حل مسئله، مهارت افزایی، كارآفرینی به سمت نسل سومی شدن پیش می رود. باید در نظر بگیریم كه دانش آموختگان دانشگاه به چه شغلی مشغول هستند.
وی در خصوص فعالیت های بین المللی گفت: ماموریتی در سال 92 از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها در خصوص ورود به عرصه های بین الملل داده شد. در حال حاضر به دلیل مشكلات در رفت و آمد و نوسانات ارزی اساتید خارجی ریسك نمی كنند تا با دانشگاه ها قرارداد ببندند و نیاز به اعتماد سازی است.
وی ادامه داد: به دلیل مشكلات ارزی كار دانشگاه ها بسیار سخت شده و با كسری بودجه مواجه هستند ، باید بگویم بودجه كنونی كفایت فعالیت ها را نمی دهد و ممكن است به دلیل نبود بودجه فعالیت های بین المللی كه انجام داده ایم دوباره به مرحله اول باز گردد.
خاكی صدیق ادامه داد: دانشگاه ها ناچار بودند ارز را با نرخ های غیر دولتی تهیه كرده و دانشجویان و اساتید را برای فرصت های مطالعاتی به كشورهای دیگر بفرستند.
وی تصریح كرد: نرخ ارز و شرایط بین الملل تاثیر جدی در قراردادهای دانشگاه با كشورهای اروپایی می‌ گذارد. اگر قرارداد منعقد شود و به دلیل مشكلات ارزی نتوانیم به تعهدات خود عمل كنیم ، مشكلات فراوانی به وجود می آید كه نیاز به اعتماد سازی دوباره است و برای اعتماد سازی دوباره بسیار زمان می برد.

**پرداخت نشدن 30 درصد بودجه دانشگاه ها
وی در خصوص بودجه سال آینده دانشگاه با بیان اینكه بودجه بر اساس سرانه توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می شود ، افزود: تعداد دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر از دیگر دانشگاه های صنعتی كمتر است بنابراین بودجه كمتری نیز به این دانشگاه تعلق می گیرد.
خاكی صدیق اظهار كرد: تاكنون 69 درصد بودجه به دانشگاه ها پرداخت شده و 30 درصد هنوز باقی مانده كه این 30 درصد برای دانشگاه‌ها رقم بزرگی است و نبود این مبلغ به دانشگاه ها صدمه می زند.

** نفوذ فكری دانشگاهیان در جامعه
خاكی صدیق با تشریح فعالیت های دانشگاه، تصریح كرد: برنامه ریزی دانشگاه در حوزه آموزش باعث شده به سمت صنعت برویم و تاسیس مركزآموزش مفهومی با صنایع از جمله این اقدامات است.
وی با ذكر مثالی گفت: همكاری مركز آموزش مفهومی دانشگاه با پرتو سازان بنادر و كشتیرانی از جمله طرح هایی است كه مشابه آن در هیچ دانشگاه دیگری نیست و می تواند الگویی برای دیگر دانشگاه‌های صنعتی باشد.
خاكی صدیق تصریح كرد: در حوزه پژوهش و فناوری، به مفهوم فناوری و كارآفرینی توجه شده و ارتقای كیفی در انتشارات پژوهشی نیز صورت گرفته است. محور دوم فعالیت های پژوهشی به حل مسائل صنعتی و عقد قرارداد با صنایع مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به حوزه فناورانه و كارآفرینی، گفت: در دهه 60 و بعد از پیروزی انقلاب پروژه‌های صنعتی در دانشگاه كمتر از 10 عدد بوده. اما در حال حاضر تعداد طرح های ارتباط با صنعت 312 عدد است.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: در حوزه ارتباطات بین المللی مشاركت دانشگاه بسیار زیاد بوده ، در سال 92 و 93 زمینه های فعالیت هنوز ایجاد نشده بود اما با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت های بین المللی دانشگاه ها افزایش یافت.
وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه خواجه نصیر طرح پژوهشی مشترك با طرف بین المللی خود در رشته های فنی و مهندسی مثل نقشه برداری، مهندسی پزشكی، مخابرات و شیمی دارد همچنین مجموع مبلغ طرح های جاری 54 میلیارد تومان است.
وی افزود: در حال حاضر 33 شركت در مركز رشد و 11 شركت دانش بنیان و 20 هسته فناوری دانشجویی در حوزه فناوری دانشجویی در دانشگاه فعالیت می كند.
خاكی صدیق عنوان كرد: فعالیت های كارآفرینی مدرسه كسب و كار نصیر در قالب آموزش های آزاد فعالیت می كند.
وی ادامه داد: دستاوردهای دانشگاه تالیفات دانشگاهی به زبان فارسی نیز است كه در دهه 60 تنها 28 جلد كتاب منتشر شده و در چند سال اخیر دانشگاه فقط 350 عنوان كتاب چاپ كرده و دو كتاب به زبان چینی ترجمه شده و سه كتاب نیز به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.
به گفته خاكی صدیق دانشگاه برنامه ریزی كرده تا در حوزه های دیجیتال نیز كتاب به چاپ برساند.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای سامانه اسكوپوس در سال 68، 3 مقاله به چاپ رسیده و در سال 1370 این تعداد به 8 رسیده و بر اساس آخرین آمار در 7 بهمن 97 دانشگاه خواجه نصیر توانسته 11 هزار و 68 مبالغ به چاپ برساند.
خاكی صدیق تصریح كرد: دانشگاه در نظر دارد كه كیفیت انتشارات علمی را بالا ببرد و كمیت برای آن مهم نیست.
وی با اشاره به حوزه ارتباطات بین المللی دانشگاه گفت: دانشگاه استادان بین المللی و پژوهشی مشترك داشته و در عرصه‌های بین‌المللی آموزشی-علمی، شركت در مجامع آموزشی بین المللی و عضویت در مجامع بین المللی فعالیت می كند.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر عنوان كرد: محور دانشگاه آموزش نیست بلكه تربیت نیروی كارآمد و اخلاق‌ مدار در جامعه مد نظر است كه نیازهای صنعت و حوزه فنی و مهندسی را شناخته و با پژوهش های خود مشكلات كشور را حل كند.
خاكی صدیق با اشاره به محور خدمت‌ رسانی دانشگاه به جامعه، اظهار كرد: ورود به عرصه های فناوری، كارآفرینی، مشاوره های تخصصی در پروژه های دولتی و بخش خصوصی و خدمات عام المنفعه از خدمات دانشگاه خواجه نصیر است.
وی تاكید كرد: در راستای ارتقاء دانش فرهنگ عمومی حضور جدید دانشگاه ها در عرصه اجتماع حائز اهمیت است. باید در دانشگاه‌ها باز باشد و اجازه داد مردم از امكانات عمومی استفاده كنند. به تعبیری نفوذ فكری دانشگاهیان در جامعه شكل گیرد.
وی گفت: در دوره قبل از انقلاب دانشگاه خواجه نصیر تاسیس شد و امروز ما در این دانشگاه راه آنها را ادامه داده ، به دستاوردهای بزرگی دست یافته ایم و در دوره قبل از انقلاب نیز اساتید كارنامه درخشانی داشته اند. بیان دستاوردهای 40 ساله اخیر به معنی كم اهمیت جلوه دادن فعالیت‌های آنها در حوزه دانشگاه نیست.
خاكی صدیق اظهاركرد: دانشگاه حدود هفت هزار و 300 دانشجو دارد كه حدود سه هزار و 181 نفر در مقطع كارشناسی، یكهزار و 400 نفر در دوره ارشد و 720 نفر دانشجو در دوره دكتری مشغول تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر ادامه كرد: در حال حاضر 648 دانشجو نیز در دوره الكترونیكی و مجازی دانشگاه تحصیل می‌كنند.
خاكی صدیق ادامه داد: دانشگاه 316 نفر به عنوان هیات علمی داشته و از این تعداد 69 نفر با رتبه استاد تمام، فعالیت می‌كنند. البته اولین استاد تمام دانشگاه بعد از انقلاب و اوایل دهه 70 رتبه خود را دریافت كرد. همچنین 97 نفر به عنوان دانشیار و 140 استادیار، 10 مربی و 13 نفر نیز در مركز آموزش‌های عمومی فعالیت دارند.
خاكی صدیق در ادامه عنوان كرد: 17 استاد وابسته بین المللی خارجی به طور رسمی با دانشگاه همكاری می‌كنند. دانشجویان دانشگاه قبل از انقلاب فقط در مقطع كاردانی و كارشناسی بودند و در حال حاضر 15 رشته كارشناسی، 71 رشته كارشناسی ارشد و 45 رشته دكتری دانشجویان داخلی و خارجی تحصیل می كنند.
وی با بیان اینكه آموزش الكترونیك از دیگر فعالیت های مستمر دانشگاه است، گفت: راه های مشترك بین‌المللی زیادی با دانشگاه های دنیا برقرار شده است.
خاكی صدیق ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه چهار دانشكده صنایع، كامپیوتر، هوافضا، ریاضی و علوم مواد دارد و برخی از رشته های بین رشته ای مثل مكاترونیك و فناوری فرهنگ در دانشگاه اضافه شده است. آموزش دانشگاه دنبال افزایش كیفی در سه محور محتوا، روش های آموزش و خدمات آموزشی است.
وی با اشاره به تكنیكی سازی ، كه خدمات آموزشی الكترونیكی را نیز شامل می شود، عنوان كرد: ارتقای آموزش به كیفیت منابع انسانی كه شامل كارشناسان آموزشی و اعضای هیات علمی است، خلاصه می شود. به روز نگه داشتن اعضای هیات علمی، بهبود آموزش در بحث آموزش و محتوا موضوع مهم نوآوری آموزش است كه نیازمند روش‌های نو در آموزش مهندسی است.
خاكی صدیق ادامه داد: با این هدف كارگاه نوآوری در دانشگاه تشكیل شده است كه روی موضوع نوآوری در آموزش مهندسی كار می‌كند و موضوع دیگر مهارت افزایی و افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان است.
**9465**1601**