۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83196912
T T
۰ نفر

ذخاير معادن آذربايجان شرقي 8.2 ميليارد تن است

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83196912
ذخاير معادن آذربايجان شرقي 8.2 ميليارد تن است

تبريز- ايرنا- مديركل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي با اشاره به پيشرفت هاي معدني استان در 40 سال گذشته گفت: ذخاير معادن اين استان با افزايش بيش از 10 برابري به 8.2 ميليارد تن رسيده است.

حسين نجاتي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بخش معدن آذربايجان شرقي به لحاظ تامين مواد اوليه صنايع پايه، ايجاد اشتغال، ارزش افزوده و صادرات مواد معدني از اهميت ويژه اي در كشور برخوردار است.
وي افزود: آذربايجان شرقي به عنوان يكي از مناطق غني معدني كشور با بيش از 112 انديس و 127 كانسار شناسايي شده زمينه بسيار مناسبي براي سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال است.
نجاتي بيان داشت: به طور مثال تعداد كاركنان شاغل در معادن استان و ميزان ظرفيت استخراج اسمي آنها به ترتيب با افزايش 4 و 7.3 برابري از سه هزار و 60 نفر شاغل و 6 ميليون تن در سال 1378 شمسي به 11 هزار و 998 شاغل و 43.7 ميليون تن در سال 1396 رسيده است.
نجاتي گفت: اين تعداد شاغل در سال 1357 حدود يكهزار نفر بوده است كه در واقع تعداد شاغلان بخش معدن آذربايجان شرقي اكنون حدود 11 برابر افزايش يافته است.
وي اظهار داشت: تعداد معادن فعال و غيرفعال آذربايجان شرقي به حدود 735 معدن رسيده كه استان از اين حيثت مقام اول كشور را در اختيار دارد.
مدير كل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي همچنين با اشاره به وجود معادن سنگ آهك در استان اضافه كرد: از معادن مهم آذربايجان شرقي كه پش از انقلاب اكتشاف شدند مي توان به معادن كائولن مرند، نفلين سينيت سراب، تراورتن سردار آباد و طلاي اندريان ورزقان اشاره كرد.
وي ادامه داد: در بخش معدن علاوه بر بهبود وضعيت شاخص ها اقدامات مناسبي در زمينه هاي صدور گواهي تحقيق و پژوهش، پروانه تحقيق و پژوهش، جواز و پروانه خدمات فني و مهندسي و جواز و پروانه پژوهش هاي صنعتي و معدني انجام شده است.
3093/518