۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83194671
T T
۰ نفر

اولتيماتوم حذف

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83194671
اولتيماتوم حذف

تهران- ايرنا- براي علي‌لاريجاني به تازگي حواشي ايجاد شده است. ماجرا اين‌گونه بود كه طبق اخبار، علي لاريجاني به عنوان سخنران مراسم 22 بهمن كرج انتخاب شده بود ولي با فشارهاي خاص، پركردن نمايشي طومار و اولتيماتوم امام جمعه كرج اين سخنراني كنسل شد.

لايه‌هاي قدرت در ايران به شكل و شمايل‌هاي مختلف در حال فعاليت‌ هستند و هركدام به طريقي براي رسيدن به اهداف نهايي كه دارند اقداماتي را در دستور كار قرار مي‌دهند؛ عده‌اي در كف خيابان‌ها، برخي در نهادهاي مختلف، جمعي در بنيادهاي تحت‌نظر حاكميت و قشري نيز با حضور در بخش‌هاي تصميم‌گير و تصميم‌ساز در مسير دستيابي به هدف‌هايي خاص كوشش دارند.

اين جريان براي رسيدن به خواسته‌هاي خود همه افراد، جريان‌ها و حتي نهادهايي كه در مقابل مسير آن‌ها باشند را زير پا مي‌گذارند و پيش مي‌روند. در همين راستا شاهد آن بوديم هرگاه شخصيت‌هاي مطرحي كه در متن نظام بودند نيز قدمي بر خلاف مصالح آن‌ها برداشتند، زير آماج و حملات استخوان خورد كردند. چندان نيازي نيست به روزهاي اوايل انقلاب و ده‌هاي 70 و 80 رجوع كنيم؛ هرچند كه در آن روزگار اين رويداد به وفور رخ‌داده است ولي در همين ماه‌هايي كه بر كشور گذشت، حسن‌فيروزآبادي، محموداحمدي‌نژاد و علي لاريجاني سه گزينه مشخصي هستند كه سيبل حملات بوده‌اند.

از دو گزينه نخست كه بگذريم، براي علي‌لاريجاني به تازگي حواشي ايجاد شده است. ماجرا اين‌گونه بود كه طبق اخبار، علي لاريجاني به عنوان سخنران مراسم 22 بهمن كرج انتخاب شده بود ولي با فشارهاي خاص، پركردن نمايشي طومار و اولتيماتوم امام جمعه كرج اين سخنراني كنسل شد.

** وصله ناجور!
در همين راستا فردي به نام حسين نيكزاد كه رسانه‌هاي وابسته به جريان خاص، او را مسئول تحليل و بررسي بسيج دانشجويي البرز معرفي مي‌كنند در خصوص لغو سخنراني رييس مجلس در كرج گفته است كه پس از آنكه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي البرز علي لاريجاني را به عنوان سخنران مراسم راهپيمايي 22 بهمن در كرج معرفي كرد، بسيج دانشجويي استان نامه‌نگاري‌هاي خود را براي تغيير سخنران آغاز كرد. نيكزاد ادامه داد: با توجه به مواضعي كه لاريجاني در تصويب برجام، پالرمو و CFT و FATF به عنوان رييس مجلس شوراي اسلامي اتخاذ كرده، به نظر مي‌رسد وي مناسب سخنراني در روز 22 بهمن نباشد.

مسئول تحليل و بررسي بسيج دانشجويي البرز بيان كرد: روز جمعه نيز امام جمعه كرج در خطبه‌هاي نماز جمعه اين موضوع را مطرح كرده و گفته است كه هفته آينده درباره اين موضوع بيشتر سخن خواهد گفت. به گزارش خبرگزاري دانشجو وابسته به بسيج دانشجويي، پيش از اين بسيج دانشجويي دانشگاه البرز طي نامه‌اي به رييس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي البرز به اين موضوع اعتراض كرده و درخواست تغيير سخنران را داده بود. در اين نامه اشاره شده كه نقش لاريجاني در حمايت و تصويب برجام بر كسي پوشيده نيست و به همين دليل سخنراني رييس مجلس در راهپيمايي مردم كرج مصداق «وصله ناجور» است.

** بهانه فرار از ايستادگي
بعد از اين هياهو دفتر علي‌لاريجاني، كه فردي محافظه‌كار است اطلاعيه‌اي صادر كرد. در اطلاعيه دفتر رييس مجلس شوراي اسلامي آمده است: در پي حواشي به وجود آمده درباره سخنران مراسم 22 بهمن كرج و در راستاي حفظ وحدت، سخنراني علي لاريجاني در اين روز در كرج لغو شد. اين اطلاعيه مي‌افزايد: رييس مجلس براساس اصرار جناب آقاي لطفي، قائم مقام محترم آيت ا... جنتي در شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي سخنراني روز 22 بهمن را پذيرفتند و تصور اين بود كه با آقاي امام جمعه هماهنگي شده است.

در ادامه اين اطلاعيه آمده بود كه لاريجاني وقتي مطالب ايشان را شنيد، سخنراني خود را لغو كرد و گفت:«مساله در حدي نيست كه ايشان به شوراي هماهنگي مركز اولتيماتوم يك هفته اي بدهند». اين اطلاعيه مي افزايد: «امروز كشور به وحدت نياز دارد و به ويژه راهپيمايي 22 بهمن بايد مظهر وفاق در كشور باشد و آقاي امام جمعه خودشان سخنراني كنند يا از هر كسي كه مطلوب‌شان هست، دعوت كنند».

** احياي گروه‌‌هاي فشار
اينكه سخنران يك مراسم چه كسي باشد چندان اهميتي ندارد ولي اين رويه كه با تهديد و زور بخواهند به هدف برسند، اقدامي تأمل برانگيز و منفور است. اينكه امام جمعه كرج در اظهاراتي كه بوي تهديد مي‌داد براي رييس‌مجلس خط و نشان بكشد و در ادامه، پياده نظام اين جريان نيز با امضاي نمايشي يك طومار، از دور به لاريجاني چنگ و دندان نشان دادند تا سمت آن‌ها پيدايش نشود، جاي نقد دارد.

** مردودي لاريجاني
از طرف ديگر اينكه علي‌لاريجاني به جاي ايستادگي در برابر اين فشارها، فراركند و اتحاد را بهانه كند، اقدامي نامناسب است. به نظر لاريجاني بيشتر از آنكه دلش براي وحدت بسوزد براي خودش سوخت كه قرار بود توهين بشنود يا اينكه با مُهر و لنگه كفش به سمتش حمله شود. مانند اتفاقي كه بهمن 91 براي او در قم رخ داد و دارو دسته افراط‌گرا به فرمان برخي، او را گل‌باران كردند البته با كفش!

لاريجاني در آن زمان پيگيري خاصي انجام نداد و تنها به چند گزارش بسنده كرد ولي مماشات‌هاي اين چنيني تاثيري بر عزم گروه‌هاي فشار ندارد و دل‌شان را نرم نخواهد كرد. در آن زمان نه دولت روحاني و حمايت از برجام بود و نه لاريجاني با خاتمي عكس يادگاري گرفته بود ولي كينه آن‌هايي كه در مجلس از وي زخم خورده بودند، سبب آن رويداد شد.

بعد از 6 سال دوباره اين جريان سرباز كرده و تخليه فشار مي‌كند؛ البته بايد خداراشكر كرد كه به اين حد از مدنيت رسيده‌اند كه با طومار امضا كردن اعتراض مي‌كنند و حملات فيزيكي را كنار گذاشته‌اند ولي تفكر همان تفكر است و اگر ميدان ببينند قصه تكرار خواهد شد. لاريجاني اگر خيال 1400 در سر دارد از امروز بايد بداند كه فرار و مماشات، همان بلايي را در پي خواهد داشت كه براي روحاني به وجود آورد و وي را در دل مردم كشت؛ بنابراين براي رسيدن به اهداف كلان در حوزه‌هاي انتخابي بايد هزينه داد، هزينه‌هايي كه فارغ از دلبري‌هاي مناصب انتصابي است و تفاوت دارد.

منبع: روزنامه قانون، 1397.11.14
گروه اطلاع رساني**2002**
۰ نفر