۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
کد خبر 83192882
۰ نفر
پرواز بر فراز تحريم‌ها

تهران- ايرنا- صنعت هوايي ايران به عنوان يكي از صنايع مهم، راهبردي و اجتناب‌ ناپذير، همواره پس از انقلاب اسلامي به ‌دليل قرار گرفتن در سايه شديد ترين تحريم‌ها، فشارهاي زيادي را متحمل شده به‌ طوري كه از سال‌ها پيش تلاش‌ هاي بسياري براي يافتن راه‌‌حل‌هاي مناسب به منظور غلبه بر اين مشكل آغاز كرده است.

انقلاب اسلامي را بايد سرآغاز تحولات بزرگ و بنيادين در ايران، منطقه و جهان دانست. دهه فجر و فرا رسيدن ايام پيروزي انقلاب اسلامي، فرصت مغتنمي براي بازخواني دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه‌هاي گوناگون است. هرچه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي فاصله مي‌گيريم، اهميت پرداختن به موضوع دستاوردهاي انقلاب اسلامي و اهميت تبيين دستاوردها و پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي بيشتر مي‌شود. صنعت هوايي ايران يكي از مهم‌ترين اهداف دشمن براي زمينگير كردن بود اما امروز و در آستانه 40 سالگي اين صنعت سرافرازتر از آن سال‌هاي وابستگي به راه خود ادامه داد و مي‌دهد.

يكي از اهداف راهبردي دشمنان در جنگ نرم عليه انقلاب و جمهوري اسلامي، ايجاد يأس و نااميدي در جامعه و به‌ ويژه در نسل جوان نسبت به آينده با زير سؤال بردن يا كم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهاي انقلاب است. دشمنان تلاش مي‌كنند تا از طريق قدرت رسانه‌اي خود، جلوي درك واقعيات انقلاب اسلامي و دستاوردهاي ارزشمند جمهوري اسلامي از سوي جوانان ايراني را گرفته و با نوع واقعيت ‌پنداري براي آنان، در پشتوانه‌ هاي مردمي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي خلل وارد سازند.

مهم‌ترين ورود جدي ايران به عرصه طراحي و ساخت هواپيماهاي مسافربري مربوط به سال 1372 و توليد هواپيماي ايران 140 با همكاري شركت آنتونوف اوكراين در شركت هسا اصفهان است.

** پيمان ‌نامه شيكاگو
آقاي رضا جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري در گفت ‌و‌گو با روزنامه «صبح ‌نو» درباره دستاوردهاي 40 سالگي صنعت هواپيمايي كشور مي‌گويد: «آن چيزي كه ما از آن به‌عنوان رشد و توسعه صنعت هوايي كشور در 40 سال گذشته نام مي‌بريم بايد براساس وضعيتي كه بر كشور ما تحميل شده بررسي و تحليل شود. ما و آمريكايي‌ها از
امضاكننده‌هاي پيمان ‌نامه شيكاگو بوديم اما آمريكايي‌ها بر خلاف اين پيمان ‌نامه عمل كردند كه منجر شد تا سازمان هواپيمايي بيانيه‌اي صادر كند تا اعضاي اين پيمان ‌نامه از اهداف آمريكا مبني بر زمينگير كردن اين صنعت در ايران از طريق وضع تحريم مطلع شوند.»

او با اشاره به برخي از محورهاي اصلي اين پيمان‌نامه، ادامه مي‌دهد: «كمك به ارتقاي ايمني سيستم‌ها، حفظ ايمني افراد در صنعت هوايي در جهت رشد و توسعه صنعت هوايي، در اختيار گذاشتن بازار و استفاده نكردن از سيستم حمل و نقل هوايي در پيشبرد اهداف سياسي از محورهاي مهم اين پيمان‌نامه است. آمريكا تمام تلاش خود را در جهت محدود كردن و مانع شدن از رشد و پيشرفت صنعت هوايي ايران انجام داده است.»

** آمارها از پيشرفت مي‌گويند
جعفر زاده اضافه مي‌كند: «به ‌رغم همه محدوديت‌هايي كه براي ايران به‌ وجود آمده است توانسته‌ايم 100 فروند هواپيماي مسافري را در سال 91 به 311 فروند در سال 97 برسانيم و همچنين تعداد هواپيماهاي سبك را از 97 فروند به 221 فروند ارتقا بدهيم. از سوي ديگر تعداد صندلي پروازي كه در سال 57؛ حدود 4170 صندلي بود به 48 هزار صندلي پرواز رسيده است. اين در حالي است كه سالانه به 32 ميليون مسافر داخلي و 11 ميليون مسافر خارجي خدمات پروازي ارائه مي‌شود.»

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري در گفت‌و‌گو با «صبح ‌نو» ادامه مي‌دهد: «از سال 90 تا نيمه سال 97 حدود 236 ميليون نفر جابه‌جايي توسط ناوگان هوايي كشور انجام و سرويس‌هاي مربوطه ارائه شده است. اين در حالي است كه سال 57 حدود 49 هزار و 600 پرواز انجام شده است و اين رقم در سال 96 به حدود 500 هزار پرواز رسيده است. در آن سال‌ها بخش خصوصي هيچ نقشي در صنعت هوايي نداشت اما در حال حاضر حدود 70 درصد از فعاليت‌هاي اين بخش در دست بخش خصوصي است.»

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري توضيح مي‌دهد: «سال 57 حدوداً 30 هزار و 100 پرواز عبوري از كشور داشتيم كه در حال حاضر حدود 427 هزار پرواز به صورت سالانه و عبوري از كشور صورت مي‌گيرد. در آن سا ل‌ها 43 فرودگاه در كشور وجود داشت كه اين رقم امروز به 72 فرودگاه افزايش يافته است. همچنين پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران تعداد مسيرهاي هوايي 10 مورد بوده كه امروز به 127 ارتقاء يافته است.»

** شكست محدوديت‌ ها
آنچه كه در صنعت هوايي كشور به دست آمده ناشي از تلاش جوانان و متخصصان داخلي در اوج تحريم‌هاي جهاني بوده است. آقاي جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور در بخش ديگري از گفت‌و‌گوي خود با روزنامه «صبح ‌نو» به اين مسأله هم اشاره كرده و مي‌گويد: «محورهاي مهم پيشرفت صنعت هوايي اين است كه با تلاش متخصصان صنعت هوايي و با ايجاد مراكز تعمير و نگهداري هم در بخش دولتي و هم خصوصي امكان انجام چك‌هاي مختلف در كشور فراهم شد. به گونه ‌اي كه انجام اين چك‌ها از چك ‌هاي سبك و سنگين مي‌توان گفت كه حدوداً انجام آن در كشور توانسته است 50‌درصد هزينه‌هاي ارزي كشور را كاهش دهد. اين يكي از تلاش‌هايي است كه در هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و بخش‌هاي ديگر انجام مي‌دهيم.»

او در پاسخ به اين سؤال كه در چهار دهه گذشته و تحريم‌هاي اين صنعت چه مشكل جدي در اين حوزه داشته‌ايم؛ مي‌گويد: «به اين دليل كه اين صنعت بسيار عظيم است هيچ كشور و ايرلايني در دنيا نمي‌تواند با محدوديت‌هايي كه آمريكايي‌ها براي كشورمان وضع كرده بود يك دهم فعاليت‌ هاي ايران را داشته باشد و اين از توانايي فرزندان اين سرزمين است.»

** مقاومت را ياد گرفته‌ايم
سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به چشم‌انداز صنعت هواپيمايي كشور، مي‌گويد: «هدفي كه سازمان هواپيمايي كشوري دنبال مي‌كند اين است كه بتواند توسعه ناوگان، تجهيز و توسعه فرودگاه ‌ها و آموزش را همزمان پيش ببرد كه در اين مسير به هيچ عنوان هم از ريل توسعه پياده نخواهد شد. در هر صورت ما مقاومت را ياد گرفته‌ايم تا بتوانيم به اهداف ‌مان برسيم.»

او مي‌افزايد: «تلاش ما اين است تا بتوانيم سهم پروازي خود را در منطقه به دست بياوريم و اهداف بلندمدتي كه تعريف شده است را به منصه ظهور برسانيم. تجهيز و توسعه فرودگاه‌ ها نيز و اتصال تمام نقاط كشور به شبكه پروازي نيز از ديگر اهداف و چشم ‌اندازهاي ما در اين صنعت است تا بتوانيم قدم بزرگي در توسعه صنعت گردشگري هوايي برداريم تا در شرايطي كه برايمان به‌وجود آمده، بتوانيم با قدرت از آن عبور كنيم.» جعفر زاده درباره اينكه آيا ايران تواني ورود به بخش ساخت هواپيما را دارد، تأكيد مي‌كند: «بخش فني و تخصصي در تكنولوژي توليد هواپيما قدم‌هاي خوبي را برداشته است و در هر صورت تلاش براي ارتقاي صنعت هوايي همچنان ادامه دارد تا بتوانيم به اهداف‌مان برسيم.»

** در توليد بالگردها پيشرفت داشته‌ايم
آقاي سيدجواد حسيني‌كيا، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز درباره دستاوردهاي صنعت هوايي كشور در چهار دهه اخير به روزنامه «صبح ‌نو» مي‌گويد: «ما ظرفيت خيلي بيشتري براي رشد در صنعت هوايي را داريم، توليد ايران 140 نشان داد كه مي‌توانيم در اين مسير حركت كنيم اما به علت كمبود اعتبارات اين پروژه با مشكلاتي مواجه شد. اگر اين طرح مورد اهتمام دولت قرار مي‌گرفت الان قطعاً ايران جزو يكي از كشورهاي هواپيماسازي بود.»

او ادامه مي‌دهد: «در توليد بالگرد هم اقدامات خيلي خوبي صورت گرفته و هم پيشرفته‌اي بسيار چشمگيري داشته‌ايم. در توليد موشك هم كه جزو برترين‌هاي دنيا بوده‌ايم. در مجموع در گذشته كشوري مصرف كننده بوده‌ايم كه به يمن اين انقلاب به جايي رسيده‌ايم كه خودمان توانايي توليد انواع بالگرد و هواپيماي سبك را داريم.»

** بايد هواپيماي مسافربري بسازيم
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از گفت‌ و‌گوي خود درباره چشم‌انداز پيشروي صنعت هوايي كشور مي‌افزايد: «در حوزه ساخت هواپيماهاي مسافربري هم كشور ظرفيت ‌هاي خوبي دارد اما بايد توجه بهتري به اين موضوع شود، بايد با اختصاص بودجه مسير براي انجام مطالعات علمي و تخصصي آن انجام شود تا در حوزه ساخت هواپيماهاي مسافربري هم بتوانيم شاهد پيشرفت باشيم.»

او در پاسخ به اينكه با توجه به تحريم چهار دهه‌اي كشورمان؛ آيا توانسته‌اند تا صنعت هوايي ايران را گوشه ‌گير كنند، مي‌گويد: «قطعاً كار را سخت كرده‌اند اما صنعت هوايي ما هيچ ‌گاه زمين‌ گير نشده است، ما بايد تلاش ‌مان را بيشتر كنيم تا ضمن فراگرفتن دانش ساخت هواپيما جزو كشورهايي بشويم كه تحريم به ‌نوعي به سكوي پرش ما براي عبور از اين عرصه بدل شود.»

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با بيان مهم ‌ترين اقدامات براي شكوفايي صنعت هوايي كشور، معتقد است: «به نظرم بهترين كار رفتن به سمت ساخت هواپيماهاي مسافربري است چراكه در اين موضوع ظرفيت ‌هاي زيادي داريم و بايد كاري كنيم كه توليدكننده هواپيماهاي مسافربري بشويم.»

** صنعت هوايي بايد احيا شود
موضوع حمل‌ و‌نقل هوايي چه به لحاظ تأثير راهبردي آن بر ساير مؤلفه‌ هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي و چه به لحاظ تبعات انساني و اجتماعي همواره از مهم ‌ترين مسائل پيش روي كشور بوده است. از همين رو در نقشه جامع علمي كشور توسعه فناوري هوافضا به‌عنوان يك زمينه مهم مورد تأكيد قرار گرفته است. در سند جامع توسعه هوافضاي كشور كه مورد تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفته است در بخش اهداف كلان حوزه هوايي و هوانوردي توسعه طراحي و توليد هواپيماي جت مسافربري و طراحي و توليد تجهيزات مورد نياز آن از جمله اويونيك مشخصاً ذكر شده است. بنابراين مبناي تعريف طرح‌هاي كلان حوزه هوافضا، اسناد بالادستي كشور است كه با هدف رفع نيازهاي اساسي كشور تدوين شده‌اند. از سوي ديگر با نگاهي به كاستي‌ها و مشكلات پيش روي صنعت هوايي كشور همچون كمبود هواپيما و نيز كهولت سن هواپيماها، مطالعات صورت گرفته نشان مي‌دهد ايران تا 20 سال آينده نياز به هزينه كردن بيش از 50 ميليارد دلار براي خريد هواپيما خواهد داشت كه اگر هزينه‌هاي تعمير و نگهداري را به آن اضافه كنيم اين ميزان به بيش از 100 ميليارد دلار خواهد رسيد. از اين رو ضروري است در صنعت هوانوردي كشور يك حركت اساسي در جهت رفع اين نياز مهم كشور صورت پذيرد.

منبع: روزنامه صبح نو؛ 1397،11،13
گروه اطلاع رساني**9117**2002