۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۷
کد خبر: 83189313
T T
۰ نفر

موج انقلاب اسلامی سد بی سوادی را شكست

۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۷
کد خبر: 83189313
موج انقلاب اسلامی سد بی سوادی را شكست

قم - ایرنا - با پیروزی انقلاب اسلامی موج سواد آموزی در سراسر كشور به راه افتاد و این نهضت علمی همچون موجی عظیم سد بی سوادی را در جامعه ایران و شهر تاریخ ساز قم شكست.

به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی كه به دنبال تحولات بنیادین در جامعه ایران بود، برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود، توجه به علم آموزی و مقابله با بی سوادی را بیش از هر عامل دیگری مورد توجه قرار داد و نهضت سواد آموزی را به همین منظور ایجاد كرد.
نهضت سواد آموزی كه نهادی برآمده از دل انقلاب بود،به عنوان پایه ای ترین ركن آموزشی در كشور تلاش كرد، میزان بی سوادی در میان زنان و مردان ایرانی به خصوص در گروه های سنی مولد جامعه به میزان قابل توجهی كاهش یابد و در این زمینه طی چهار دهه گذشته به موفقیت های چشمگیری دست یافت.
استان قم نیز به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی طی این سال ها در شاخص های رشد سواد آموزی و مبارزه با بی سوادی در كشور به جایگاه ویژه ای دست یافت و به الگویی كارآمد تبدیل شد كه دستاوردهای آن می تواند درسطح ملی و بین المللی مورد توجه باشد.

** رشد مطلوب با سوادی در قم
معاون سواد آموزی اداره كل آموزش و پرورش قم نیز در این رابطه گفت: از جمله مهمترین نیازها برای پیشرفت هر كشوری، موضوع سطح سواد و آموزش مباحث علمی است كه این مساله در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل توسط درخت تنومند نهضت سواد آموزی دنبال شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا، افزود: نظام جمهوری اسلامی در اولویت برنامه های خود، راهبرد عدالت علمی و آموزش برای همه را دنبال می كند و به همین دلیل می كوشد با استفاده از ظرفیت نهضت سواد آموزی، نرخ باسوادی در كشور روز به روز افزایش یابد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در فعالیت های آموزشی نهضت سواد آموزی باید روحیه جهادی در میان فعالان این حوزه روز به روز تقویت و از هرگونه بروكراسی و تشریفات اداری كه مانع انجام كار است، پرهیز شود.
معاون سواد آموزی اداره كل آموزش و پرورش قم با بیان كرد: برای تقویت جایگاه نهضت سواد آموزی باید حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مدارس، مساجد، نخبگان، هیات های مذهبی و همه خردمندان وارد میدان شوند چرا كه ریشه كن كردن بی سوادی در كشور، موضوعی ملی است و اختصاص به یك نهاد خاص ندارد.
قاسمی نیا گفت: در حالی كه نرخ باسوادی در جمعیت بالای 6 سال قم طی سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی 47 درصد بود، این آمار اكنون به بیش از 91 درصد رسیده كه این افزایش حدود 50 درصدی در نوع خود بسیار قابل توجه است.
وی افزود: از ابتدای تشكیل نهضت سوادآموزی در قم تاكنون حدود 400 هزار تن در دوره های مقدماتی، تكمیلی، پایانی، تحكیم سواد، انتقال و سوادآموزی شركت كرده اند.
وی با بیان این كه اكنون در گروه سنی 10 تا 49 سال نیز 97 در صد جمعیت قم باسواد هستند، گفت: در این استان تعداد زنان باسواد از 34 درصد به 87 درصد، مردان باسواد از 64 درصد به 93 درصد، جمعیت باسواد شهری از 53 درصد به 90 درصد و جمعیت باسواد روستایی از 30 درصد به 80 درصد افزایش یافته است.
قاسمی نیا بیان كرد: در قم 120 تن از كسانی كه از نهضت سوادآموزی شروع كرده و اكنون به مدارج عالی علمی حوزوی و دانشگاهی رسیده اند، شناسایی شده اند.
وی اضافه كرد: آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان، آموزش مددجویان بی سواد كمیته امداد امام خمینی، بهزیستی و زندان ها، آموزش اتباع بی سواد غیرایرانی، برگزاری شورای سوادآموزی به صورت مرتب در استان و استقرار آموزشیاران در روستاها از دیگر فعالیت های نهضت سوادآموزی در این چهار دهه بوده است.
قاسمی نیا با تاكید بر ارتقای سطح سوادآموزان در زمینه های مختلف از جمله مهارت های لازم زندگی گفت: برای تحقق این امر، دوره های آموزشی گوناگونی از جمله دوره آموزش رایانه و برگزاری حلقه های كتاب و كتابخوانی و تولید كتاب های آموزشی و نشریه «فرصت دوم» ویژه افراد كم سواد را انجام داده ایم.
وی با بیان این كه در سال جاری، هفت هزار و 407 تن برای سوادآموزی در سهمیه استان قم قرار گرفتند، ادامه داد: تاكنون تعداد 6 هزار و 291 تن در كلاس های سوادآموزی شركت كرده اند و مشغول به تحصیل هستند.
قاسمی نیا اعلام كرد: در زمان حاضر 560 كلاس سوادآموزی در استان قم فعال است كه از این تعداد 369 كلاس ویژه دوره مقدماتی (دوره اول ابتدایی)، 132 كلاس ویژه دوره انتقال (دوره دوم ابتدایی) و 59 كلاس ویژه دوره تحكیم سواد می باشد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش قم خاطرنشان كرد: درحال حاضر این استان رتبه هشتم باسوادی را در گروه سنی 6 سال به بالا در كشور دارد.
قاسمی نیا به نقش و اهمیت رسانه ها در تبیین و ترویج فرهنگ سوادآموزی و ضرورت آن در جامعه اشاره و بیان كرد: برای تحقق باسواد شدن همه قشرهای جامعه، باید همه نهادها و تمام قشرهای مردم مشاركت داشته باشند.
وی با بیان این كه باید مساله كم سوادی و بی سوادی را به عنوان یك آسیب اجتماعی باور كنیم، تصریح كرد: با خِرَد جمعی و با اجماع استانی باید بیش از گذشته به این مساله مهم توجه كنیم و در این مساله نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
وی به اجرای طرح اِنسداد مبادی بی سوادی اشاره كرد و گفت: در این طرح كودكان لازم التعلیم را با همكاری نهادهای مرتبط شناسایی و زمینه تحصیل آنها را فراهم می كنیم تا در آینده به تعداد جمعیت بی سواد كشور افزوده نشود.
قاسمی نیا مشاركت در سوادآموزی را وظیفه همگانی دانست و خاطرنشان كرد: حتی كودكان و نوجوانان غیرایرانی نیز برای آموزش سواد در این زمینه شناسایی می شوند و تحت آموزش قرار می گیرند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم توجه به مساله «تحكیم سواد» و جلوگیری از بازگشت به بی سوادی در سوادآموزان را یك مساله فرا استانی برشمرد و خواستار حمایت های كلان ملی در این زمینه شد.

** سوادآموزی نهضتی فراگیر برای مبارزه با بیسوادی
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز دراین رابطه گفت: طی 40 سال گذشته این نهاد ارزشمند نهضتی فراگیر، جهادی و ضربتی برای مبارزه با جهل و بیسوادی را آغاز كرد كه تاكنون اثرات آن را در كشور شاهد هستیم.
سید محمدرضا هاشمی اظهار داشت: تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) زمینه ای را فراهم كرد كه درهای علم و آگاهی بر روی هزاران جوینده علم و معرفت گشوده شود. در پرتو حضور شوق انگیز مشتاقان و دوستداران علم و دانش در سنگرهای مقدس سوادآموزی و جهد و تلاش شایسته آموزشیاران و مجموعه های سازمانی، جلوه های زیبایی از عزم و اراده، مجاهدت و بسیج همگانی و پرشور یك ملت در راه بالندگی علمی و رهایی از گرداب جهل و نادانی را به تصویر كشید و امروز آثار و بركات این حركت آینده ساز را در راه رشد و شكوفایی و اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی به نظاره نشسته ایم.
وی اظهار داشت: فعالیت های نهضت سوادآموزی در استان قم نمود عینی بسیار خوبی داشته و در طول 40 سال سپری شده از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی و با بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی بی بدیل این خطه از جمله وجود پرخیر و بركت مراجع معظم تقلید و بزرگ ترین حوزه علمیه جهان اسلام، گام ارزنده و موثری در زمینه رشد و باسوادی در این استان برداشته شده است.
هاشمی اظهار داشت: ما تلاش داریم تا از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در راستای سوادآموزی روستاییان استان به خوبی استفاده كنیم و درصد بیسوادی در این مناطق را به پایین ترین حد برسانیم.
وی با بیان اینكه امروز همه امكانات و ظرفیت ها برای سوادآموزی قشرهای جامعه فراهم است، اظهار داشت: برای رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار، باید سطح علم و دانایی در جامعه ارتقا یابد.
وی ادامه داد: تلاش داریم با استفاده از ظرفیت روحانیان، حوزه های علمیه، پایگاه های بسیج و كانون های فرهنگی هنری مساجد، ریشه كن شدن بیسوادی در روستاهای استان را جشن بگیریم.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساكن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است كه در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می كنند.

** تشكیل نهضت سواد آموزی بنیادی ترین فعالیت آموزشی كشور
یكی از استادان دانشگاه و كارشناسان دراین زمینه گفت: افزایش نرخ باسوادی در كشور توسط نهضت سواد آموزی یكی از بنیادین ترین فعالیت های علمی آموزشی كشور پس از استقرار نظام اسلامی است كه كاهش فقر دانشی جامعه در سطوح مختلف را دنبال می كند.
مصطفی ملایی افزود: با توجه به رشد روز افزون علم و فناوری در جهان، اگر نهضت سواد آموزی در ایران تشكیل نمی شد، فقر علمی شدیدی در كشور به وجود می آمد كه می توانست بحران های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیاری را ایجاد كند.
وی ادامه داد: نهضت سواد آموزی با حركت جهادی تلاش كرد تا شكاف موجود در عرصه تحصیل دانش برطرف و عدالت علمی در سراسر كشور ایجاد شود و در این زمینه از ظرفیت های مردمی به بهترین شكل بهره برد.
ملایی افزود: در مساله نهضت سواد آموزی، اقشار مختلف مردم با روحیه فداكارانه وارد میدان شدند تا بی سوادی در كشور به خصوص در مناطق محروم ریشه كن شود.
نهضت سواد آموزی از جمله نهادهای برخاسته از دامان انقلاب است كه به فرمان امام خمینی در هفتم دی ‌ماه سال 1358 تاسیس شد.
7405/ 6133/
۰ نفر