منافع ملی، قربانی رقابت مخرب صادركنندگان پتروشیمی

تهران- ایرنا- صادرات پتروشیمی كشور علاوه بر تحریم خارجی، از فقدان یكپارچگی و رقابت مخرب برخی شركت های ایرانی در بازارهای جهانی نیز رنج می برد كه باعث از دست رفتن فرصت ها، ارزان فروشی و ناتوانی در مقابل رقبای منطقه ای و بین المللی شده است.

به گزارش ایرنا، از جمله موانع پیش روی بازگشت شركت های ایرانی به بازارهای جهانی به جز تحریم، رقابت مخرب شماری از شركت های ایرانی در بازارهای جهانی است؛ به طوری كه برخی از آنها با هدف از خارج كردن سایر شركت های ایرانی، اقدام به ارزان فروشی محصولات در بازار سایر كشورها می كنند كه این رقابت مخرب به وضع قوانین ضد دامپینگ علیه محصولات كشورمان منجر شده است.
تركیه و برخی بازارهای آسیایی از مهم ترین مقاصد صادرات پتروشیمی ایران به شمار می روند كه رقابت مخرب پتروشیمی ها در آنها دردسرساز شده و بارها قوانین ضد دامپینگ در آنها وضع شده است.
پس از رایزنی ایران، برخی محدودیت ها در بازارهای هدف برطرف شده اما تركیه همچنان برای برخی پلیمرهای ایران، تعرفه های بالا وضع كرده است.
برای حل این مشكل، جلوگیری از رقابت مخرب، ساماندهی بازارهای صادراتی و كسب منافع حداكثری برای كشور، پیشنهادهایی برای یكپارچه سازی صادرات مطرح شده اما به علت مقاومت برخی هلدینگ ها و مجتمع های پتروشیمی ها تاكنون این اقدامات به نتیجه نرسیده است.
نكته جالب توجه در وضع قوانین ضد دامپینگ علیه صادرات پتروشیمی ایران، وجود برخی گمانه زنی ها درباره فشارهای عربستان و سایر رقبای منطقه ای ایران است.
اكنون عربستان، مهم ترین رقیب ایران در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه به شمار می رود كه در سایه رقابت سیاسی و اقتصادی تلاش می كند جای ایران را در بازارهای صادرات نفت، فراورده و پتروشیمی پر كند.
صادرات پتروشیمی ایران به صورت یكپارچه و تحت مدیریت غول هایی یكپارچه مانند «سابیك» انجام می شود، اما در صادرات پتروشیمی ایران هیچ تمركز و سیاستگذاری منسجمی وجود نداشته و ده ها شركت و صادركننده در حال رقابت و «زدن زیرآب یكدیگر» هستند.

** اراده محكمی برای یكپارچه سازی صادرات پتروشیمی نیست
مدیرعامل یك شركت بازرگانی پتروشیمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به پراكندگی در روند صادرات محصولات پتروشیمی، گفت: اراده محكمی برای یكپارچه سازی صادرات محصولات پتروشیمی وجود ندارد، به نظر می رسد كه لازم است دولت واردات این ماجرا شود.
«مهدی شریفی نیك نفس» با بیان اینكه رییس جمهوری دستوری برای همراهی وزارتخانه های مرتبط در این باره صادر كرده اند، ادامه داد: امیدواریم این طرح با سرعت بیشتری پیگیری شود تا بتوان به صورت متمركز در بازارهای جهانی فعالیت كرد.
وی تاكید كرد منافع كلان كشور در صورتی تامین می شود كه صادرات محصولات پتروشیمی به صورت یكپارچه انجام شود.
شریفی نیك نفس اضافه كرد: البته صادرات پراكنده توسط شركت های پتروشیمی در زمان تحریم ها می تواند مزایایی داشته و باعث انعطاف پذیری شود.
مدیرعامل شركت بازرگانی پتروشیمی درباره رقابت مخرب صادركنندگان پتروشیمی در بازارهای جهانی گفت: این رقابت مخرب هنوز وجود دارد.
وی افزود: گاهی شركت های ایرانی با هدف رقابت مخرب با یكدیگر، قیمت های صادراتی را كاهش می دهند كه باعث بروز مشكلاتی شده است، به عنوان مثال، دولت تركیه به علت زیان تولیدكنندگان تركیه ای در مقابل صادركنندگان ایرانی، اقدام به وضع قانون ضد دامپینگ علیه صادرات برخی محصولات پتروشیمی ایران كرده است.
به گفته وی، دولت تركیه تلاش می كند با وضع این تعرفه ها از شركت های خود حمایت كند.
وی پیش از این گفته بود: در حالی كه تركیه برای صادرات پلیمر ایران تعرفه 6.5 درصدی وضع كرده است، شركت های دیگر مانند سابیك عربستان با تعرفه صفر درصد به این كشور صادرات دارند كه باعث كاهش قدرت رقابت شركت های ایرانی شده است.
مدیرعامل پیشین شركت ملی صنایع پتروشیمی نیز چندی پیش گفت: شركت های پتروشیمی نه تنها در حوزه صادرات بلكه باید در حوزه خرید كالا و تجهیزات نیز مدیریتی یكپارچه اعمال كنند.
«عباس شعری مقدم» با اشاره به تصمیم شركت‌های تولیدكننده و صادركننده متانول در صنعت پتروشیمی ایران برای راه اندازی یك كنسرسیوم صادراتی، افزود: تصمیم شركت‌های تولیدكننده متانول برای صادرات یكپارچه محصولات به نوعی زمینه اتحاد و انسجام شركت‌های پتروشیمی را در بازار جهانی و در حوزه صادرات و تجارت محصولات پتروشیمی فراهم می كند.
به گفته شعری مقدم، اجرای طرح یكپارچه سازی صادرات و بازرگانی محصولات پتروشیمی در كشور نه فقط به گفت و گو با مدیران نیاز دارد بلكه به قانع كردن سهامداران شركت ها و هلدینگ‌های فعال در صنایع پتروشیمی كشور نیز نیازمند است.
به گزارش ایرنا، ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی با راه اندازی طرح های جدید اكنون به 64 میلیون تن در سال رسیده است.
مجموع صادرات مجتمع های پتروشیمی از ابتدای امسال تا پایان آذر به بیش از هشت میلیارد و 946 میلیون دلار رسید كه نسبت به پارسال اندكی افزایش یافته است.
مجموع ارزش پارسال محصولات پتروشیمی تولیدی در كشور 17 میلیارد و یكصد میلیون دلار بود كه حدود 12 میلیارد دلار مربوط به صادرات می شد.
ارزش محصولات پتروشیمی عرضه شده در بازارهای داخلی نیز پنج میلیارد دلار بود.
اقتصام**2022*1961*