آثار هنری بر نحوه اندیشیدن مخاطب تاثیرمستقیم دارند

تهران- ایرنا- یك آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار بر اهمیت تاثیر آثار هنری بر نحوه اندیشیدن مخاطب و ارتقای سطح فرهنگی جامعه تاكید كرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، «میدیا فرج نژاد» در مراسم رونمایی از آلبوم «پیدای پنهان» همچنین توضیحاتی درباره نگاههای متفاوت نسبت به مقوله های هنری در دنیای امروز ارائه كرد.
آلبوم «پیدای پنهان» به خوانندگی شاهد سبحانی‌فر و تنظیم فهام گوهری، شامگاه گذشته 28 دی برگزار شد و عوامل تولید این آلبوم به بیان توضیح‌هایی درباره روند شكل گیری این اثر موسیقایی پرداختند.

** از دوستی در دانشگاه تا همكاری در یك آلبوم
تنظیم‌كننده و مدیر هنری این پروژه گفت: این لحظات زود تمام می‌شود و می‌رود اما برای تولید این آلبوم دو سال تلاش كردیم.
گوهری ادامه داد: من و شاهد در دهه هفتاد هم دانشگاهی بوده‌ایم اما آن زمان همدیگر را نمی‌شناختیم، اوایل دهه نود برای تولید یك قطعه همكاری كردیم و تداوم این همكاری در نهایت به تولید آلبوم رسید و در این راه، نوازندگان بزرگی ما را همراهی كردند.
این آهنگساز و تنظیم كننده درباره ژانر آلبوم «پیدای پنهان» گفت: موسیقیِ این آلبوم از استانداردهای «JAZZ» برخوردار است اما لزوما موسیقی آلبوم را نباید در سبك جز «JAZZ» بررسی كرد.
ملودی‌ها و هارمونی برخی از قطعه‌ها القا كننده نوعی موسیقی فیوژن (تلفیقی) است و در عین حال ما از تِم‌های موسیقی «JAZZ» ، «Ambient musi» و موسیقی پاپ «pop» هم در این آلبوم استفاده كرده‌ایم.
در ادامه شاهد سبحانی‌فر در رابطه با علت روی آوردنش به خوانندگی گفت: دلیل اصلی خواننده شدنم فهام بود و تا به امروز با گذراندن فرآیندی پنج ساله به انتشار آلبوم «پیدای پنهان» رسیدم.

**اشعار پارسی ریشه های فرهنگی ما هستند
این خواننده درباره انتخاب اشعار این اثر تاكید كرد: در این آلبوم از اشعار بزرگان ادبیات كهن ایران و البته برخی شاعران معاصر استفاده كرده‌ام. این شعرها ریشه‌های فرهنگی ما هستند. من كلام بزرگانی را برای خواندن انتخاب كرده‌ام كه اگر جامعه‌ ما كمی ‌بیشتر به سروده‌هایشان توجه می‌كرد، اكنون خیلی موفق‌تر بودیم.
او ادامه داد:‌ در كنار استفاده از اشعار بزرگان موسیقی كهن، از شعر حسین منزوی و محمدرضا شفیعی‌كدكنی هم استفاده كرده‌ام؛ سروده‌ «نام من عشق است» اثر حسین منزوی كه جامعه‌ كنونی ما به بازخوانی این اثر بسیار نیازمند است.
سبحانی‌فر گفت: متاسفانه جامعه‌ ما از ریشه‌های فرهنگیمان در حال فرار است. با این حال هر موسیقی كه ریشه در اصالت‌های فرهنگی دارد، ماندگار می‌شود. در تولید «پیدای پنهان» توفیق در بازار، چندان برایم ‌مهم نبود. پولدار هم نیستم؛ كارمندم و از تفریحاتم زده‌ام‌ تا بتوانم هزینه‌های تولید این اثر را تامین كنم.
مسرور شیدایی كه مسترینگ آنالوگِ آلبوم «پیدای پنهان» را برعهده داشته است، گفت: من ضبط آنالوگ این اثر را برعهده داشتم، میكس این آلبوم با خود فهام بود و من فقط وظیفه مستر آنالوگ این اثر را عهده دار بودم.

** اهمیت عنصر سلیقه در كیفیت یك اثر موسیقایی
احمد میرمعصومی نوازنده پیانوی این آلبوم نیز گفت: این آلبوم محصول سلیقه، دقت نظر و یك انتخاب حرفه‌ای است. سلیقه در تولید یك اثر بسیار مهم و در بالابردن كیفیت اثر تاثیرگذار است. اتفاقات خوبی كه در این آلبوم رقم خورده محصول دقت نظرِ فهام و دیگر دوستان است.

** رسانه ها تبلیغات چی هنرمندان نیستند
در بخش دیگر این رونمایی، خبرنگار موسیقی ایرنا ضمن اعتراض نسبت به نحوه برگزاری اینگونه مراسم گفت: چگونه است در دعوت نامه این مراسم از حضور هنرمندانی خبر می دهید كه هیچكدام از آنها در این مراسم حضور ندارند؟ وقتی كه برای پوشش خبری رونمایی از یك اثر موسیقایی حضور رسانه را لازم می دانید و بحث و پرسش و پاسخ بین عوامل تولید آلبوم با رسانه ها را به عنوان یك اصل پذیرفته اید چگونه می توان در چنین مراسمی وارد بحث و تبادل نظر شد اما از محتوی این اثر كوچكترین اطلاعی نداشت؟
خبرنگار موسیقی ایرنا افزود: اگر رسانه را صِرفا یك ابزار تبلیغاتی برای مطرح شدن اثر خود نمی دانید پس بهتر است شرایطی فراهم آورید تا اهالی رسانه قبل از حضور در چنین مراسمی آلبوم مورد نظر را بشنوند چون رسانه ابزار تبلیغات نیست.
فهام گوهری در پاسخ به این اعتراض گفت: كاملا اعتراض شما را وارد می دانم و در پروژه های آینده ترتیبی اتخاذ خواهیم كرد كه اهالی رسانه با آگاهی از محتوی اثر در اینگونه مراسم حضور داشته باشند.
حامد ملك نوازنده ساكسفون این آلبوم در پاسخ به اعتراض خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: شاید افرادی كه نامشان در دعوت نامه ذكر شده ولی در این مراسم حضور ندارند برای رسانه ها اهمیت بیشتری داشته باشند اما با ادای احترام صمیمانه به این هنرمندان باید بگویم كه ما هم سابقه ای كمتر از این هنرمندان در عرصه موسیقی نداریم.
میدیا فرج‌نژاد (آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار) نیز در این مراسم دقایقی درباره آلبوم «پیدای پنهان» سخنرانی كرد و گفت: در دنیای امروز چند برخورد متفاوت با هنر داریم؛ برخورد اول حاصل نگاهِ از بالا به مخاطب است كه در این نگاه هنرمند خود را بالاتر از مخاطب می‌داند و الزامش این است كه مخاطب باید تلاش كند تا خود را به هنرمند برساند، در این نگاه معمولا هنرمندان موفق بسیار اندك هستند.
فرج‌نژاد ادامه داد: نگاه دوم اینگونه است كه هنرمند از جایگاهش پایین می‌آید و سعی می‌كند به مخاطب نزدیك شود و بعد از مدتی شبیه به مخاطب می‌شود. در نهایت هم این نگاه به جایی می‌رسد كه دیگر آنچه هنرمند فكر می‌كند مهم نیست و مهم این است كه مخاطب چه چیزی می‌خواهد.
این آهنگساز تاكید كرد: اما من آثاری را دوست دارم‌ كه هنرمند در جایگاه خودش قرار دارد و در عین حال دستش را به سمت مخاطب دراز می‌كند تا حتی برای چند قدم هم كه شده، مخاطب را به سمت خودش به بالا بكشاند.
او گفت: از نظر من آلبوم «پیدای پنهان» از این نوع سوم است؛ این اثر می‌تواند مخاطب را به خودش درگیر كند و برای لحظاتی او را وادار به فكر كردن كند. از عوامل این آلبوم تشكر می‌كنم كه از اشعاری استفاده كرده‌اند كه بسیار تاثیرگذارند. كلمه به كلمه اشعار این آلبوم را می‌توان بارها و بارها خواند. از شعر حسین منزوی استفاده كرده‌اید كه به عقیده من حافظ زمان ماست.
فراهنگ**9494** 1055