۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83174420
T T
۰ نفر

درمان انحطاط ماكولا با سلول هاي بنيادي

۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83174420
درمان انحطاط ماكولا با سلول هاي بنيادي

تهران – ايرنا - محققان با استفاده از سلول هاي بنيادي، يك شيوه درماني جديد براي جلوگيري از نابينايي در اثر ابتلا به بيماري انحطاط ماكولا (AMD) ابداع كردند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري مديكال ساينس، اين شيوه درماني شامل نمونه گيري از سلول هاي خون بيمار و تبديل آن ها به سلول هاي بنيادي پرتوان القايي است كه قابليت تبديل به هر نوع سلول ديگر در بدن را دارند. سپس اين سلول ها به گونه اي برنامه ريزي مي شوند كه به سلول هاي اپي تليوم رنگدانه شبكيه (RPE) تبديل شوند.
اين سلول هاي تك لايه گيرنده هاي نور موجود در شبكيه را تغذيه مي كنند و در مرحله پيشرفته بيماري انحطاط ماكولا از بين مي روند. در نتيجه نابودي اين سلول ها، گيرنده هاي نوري نيز از بين مي روند و در نتيجه بيمار نابينا مي شود.
اما در اين شيوه درماني، سلول هاي اپي تليوم رنگدانه در حال مرگ با سلول هاي جديد حاصل از تبديل سلول هاي بنيادي پرتوان جايگزين مي شوند تا بينايي بيمار حفظ شود.
آزمايش هاي اوليه محققان انستيتو ملي سلامت آمريكا روي مدل هاي جانوري با موفقيت انجام شده است و انتظار مي رود به زودي اين شيوه به عنوان اولين روش درماني مبتني بر سلول هاي بنيادي پرتوان القايي روي انسان مورد آزمايش قرار گيرد.
دژنراسيون ماكولا يا انحطاط ماكولا (بخشي از شبكيه)، يكي از شايع ترين بيماري هاي چشمي است كه باعث مي شود فرد با افزايش سن، ديد متمركز خود را از دست بدهد و انجام فعاليت هايي مانند مطالعه و رانندگي غير ممكن شود.
ماكولا يك ناحيه كوچك در شبكيه است كه مسئول بينايي مركزي محسوب مي شود و باعث مي شود چشم قادر به ديدن جزييات باشد.
تاري تصاوير، مشاهده مناطق تيره و اعوجاج در ديد مركزي مهمترين علايم انحطاط ماكولاي مرتبط با افزايش سن (AMD) محسوب مي شوند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Science Translational Medicine منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1584
۰ نفر