مجیدی: تلفیق سینمای ایران و چین، تحول آفرین است

پكن - ایرنا - مجید مجیدی كارگردان معروف ایرانی با اشاره به ظرفیت های سینمایی چین مانند برخورداری از امكانات، مخاطب و سالن گفت: سینمای ایران نیز در حوزه های نرم افزاری مانند برخورداری از كارگردانان بسیار خوب، ظرفیت های بزرگی دارد و تلفیق دو سینما، تحولی عظیم ایجاد می كند.

مجیدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در مورد كمیت سالن های سینمایی در چین افزود: چین با یك میلیارد و 300 میلیون مخاطب و دارا بودن 60 هزار سالن سینما، ظرفیت بسیار بزرگی برای سینمای ایران تلقی می شود اما متاسفانه در طول این سال ها از این ظرفیت بزرگ علیرغم روابط خوب سیاسی و فرهنگی، غافل بودیم.
كارگردان فیلم سینمایی محمد رسول‌الله تاكید كرد این در حالی است كه بیشتر فضای سینمای چین را كشورهای غربی مانند آمریكا و سینمای هالیود اشغال كرده است و از طرف دیگر دانشگاه های سینمایی چین، مسئولین و شركت های سینمایی این كشور هم همواره علاقه مند به همكاری با سینمای ایران و باز كردن راه ورود سینمای ایران به چین هستند كه به نظرم باید از این فرصت طلایی استفاده كنیم.
فیلمنامه‌نویس و بازیگر مطرح ایرانی با اشاره به اینكه ورود سینمای ایران به چین هم به جهت اقتصادی و هم از لحاظ فرهنگی بازار بسیار خوبی را برای سینمای ایران فراهم خواهد كرد افزود: نخستین قدم های ارتباط میان سینمای دو كشور و همچنین ورود سینمای ایران به چین، فراهم شده است.
مجیدی با اشاره به امضای قرارداد همكاری خود با استودیو سینمای كودك چین برای ساخت یك فیلم در این كشور اظهار امیدواری كرد این قرارداد مسیر و راهی برای ورود سینمای ایران به چین از دو بعد فرهنگی و اقتصادی باشد.
«مجید مجیدی» كارگردان معروف و صاحب نام ایرانی كه دو ماه پیش عنوان پروفسوری افتخاری 'آكادمی فیلم پكن' را دریافت كرد و استاد افتخاری بزرگترین آكادمی فیلم آسیا شد قرار است با همكاری چینی ها فیلم بسازد.
تفاهم نامه ساخت این فیلم روز گذشته (یكشنبه) با حضور مجیدی، عادل خانی سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین و همچنین مقامات استودیو فیلم كودك چین و گروه همكاری های فیلم چین در پكن امضا شد.

** سینمای چین از توان تكنیك بالایی برخوردار است
او با اشاره به اینكه سینمای چین از توان تكنیكی بالایی در زمینه سخت افزاری برخوردار است تصریح كرد چین از نظر جلوه های ویژه یا همان (CJI)، توان بسیار بالایی دارد.
مجیدی ادامه داد: كمپانی های فیلم سازی چین در حوزه كارهای كامپیوتری و جلوه های ویژه سینمایی خیلی پیشرفته هستند و استفاده از آنها می تواند دستاورد بزرگی برای سینمای ایران باشد از سوی دیگر بسیاری از تجهیزات سینمایی چین در داخل همین كشور تولید می شود كه می تواند بازار مناسبی برای سینمای ایران باشد.
مجیدی فعالیت سینمای سیار در چین را هم یكی دیگر از ظرفیت های سینمای این كشور دانست كه ورود آن به ایران می تواند در افزایش تعداد مخاطبان سینما تاثیرگذار باشد.

** سینمای سیار چین الگویی موفق برای ایران
این كارگردانی صاحب نام ایرانی كه با چهار سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی جشنواره فیلم فجر، در این زمینه ركورددار است، تاكید كرد چینی ها در حوزه نمایش خانگی نیز از امكاناتی مانند سینمای سیار استفاده می كنند و جمعیتی در حدود 600 میلیون نفر از روستاییان كشور را تحت پوشش قرار داده اند.
به گفته وی چین با این خلاقیت، جمعیت بالای روستایی این كشور را به سبد خانواده سینمای اضافه كرده است و امیدوارم این الگو بتواند برای سینمای ایران نیز مناسب باشد به ویژه اینكه تعداد سالن های سینمایی در ایران بسیار كم و حدود 400 مورد است و حتی تعدادی از شهرهای ما سینما هم ندارند.
به گفته وی این الگوی چین می تواند در ایران هم اجرایی شود و در كنار هزاران روستا، تعدادی از شهرهای ما هم كه سالن سینما ندارند از آن بهره مند شوند كه از نظر اقتصادی و فرهنگی می تواند برای سینما ایران دستاورد بزرگی باشد.

** از سینمای آسیا غافل بودیم
مجیدی اظهار كرد یكی از ضعف های ما این بوده است كه هیچ وقت چشم به سینمای آسیا نداشته ایم شاید جشنواره ها، ما را از این اهداف دور كرده اند در حالی كه بازارهای بسیار گسترده ای در هند و چین و حتی كشورهای اطراف خود داریم.
به گفته وی سهم سینمای غرب در چین بسیار بالا است اگرچه خود چینی ها در سال های گذشته سعی كرده اند این سهم را پایین بیاورند یكی از دلایل روی آوری چینی ها به سینمای ایران، كمرنگ كردن حضور سینمای غربی است و این می تواند فرصت بسیار مناسبی برای صنعت سینمای ایران باشد.
مجیدی افزود: سینما از دو بخش صنعت و هنر تشكیل شده است و اگر نتوانیم در حوزه صنعت روی پای خود بیاستیم باید بپذیریم با توجه به زیرساخت های حوزه سینما در كشور خیلی نمی توانم به جهت اقتصادی متكی به سینمای خودمان باشیم علیرغم اینكه سینمای ما قدرتمند، بزرگ و دارای استعدادهای زیادی به ویژه در میان نسل جوان است.
وی با بیان اینكه این ظرفیت ها، فرصت های مهمی به ویژه در حوزه اقتصادی برای كشورهایی مانند ایران است تاكید كرد اگر ما بتوانیم سالانه 5 تا 6 فیلم به بازار سینمای چین وارد كنیم واقعا یك تحول عظیم در سینمای ایران روی خواهد داد.
او افزود: فروش گیشه در چین خیلی بالا است به طوری كه سال گذشته بالای 14 میلیارد دلار بوده است و اگر ما بتوانیم سهم كوچكی از این فروش را در چین كسب كنیم سینمای ما را دچار جهش خواهد كرد.
به گفته وی فروش های اندكی كه برای سینمای ایران وجود دارد واقعا نمی تواند سبد سینمای ایران را به جهت اقتصادی پر كند.

** فیلم بعدیم در ایران خواهد بود
مجیدی در مورد برنامه آینده اش برای فیلمسازی گفت: فیلم بعدیم در ایران خواهد بود و امیدوارم سال آینده بتوانم فیلمبرداری آن را در تهران آغاز كنم.
او محوریت فیلم را در راستای همان كارهای قبلی خود عنوان كرد و افزود: محوریت فیلم هم كودكان هستند.
آن‌سوی ابرها ، آواز گنجشك‌ها ، باران ، بچه‌های آسمان، بدوك، بید مجنون، پدر ، رنگ خدا، فرش ایرانی و محمد رسول‌الله (ص) از جمله فیلم هایی است كه مجیدی مجیدی كارگردانی كرده است.
**آساق**1904**1663**