تبليغ بدون خدمت بي اثراست

تهران - ايرنا - رئيس سازمان تبليغات اسلامي با تاكيد براينكه خدمت نباشد تبليغ هم بي اثر است گفت:جامعه تبليغي فقط به روحانيون معطوف نيست بلكه ساير اقشار جامعه مانند معلمان، پزشكان، اساتيد و مربيان هم جزو آن هستند لذا براي اثر گذاري فعاليتشان بايد به مردم خدمت كرده و خير برسانند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا از روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي ، حجت الاسلام والمسلمين محمد قمي در ديدار با سيد پرويز فتاح رئيس كميته امداد امام خميني (ره) اظهارداشت: اميد به ايستادگي قشر مستضعف يك نگاه متفاوتي است و پايگاه انقلاب اسلامي در ميان همين قشر شكل‌گرفته بنابراين محور امدادهاي فرهنگي در نظام اولويت‌ها بايد مناطق محروم باشند چرا بيشتر گرفتاري‌ها نيز در اين مناطق به چشم مي‌آيند.

** آغاز فصل جديد همكاري سازمان تبليغات و كميته امداد

وي افزود: فرض را بر اين موضوع مي‌گيريم كه ريشه فقر در جامعه از بين برود و همه در يك سطح زندگي كنند و ديگر موضوعي به معناي فقر وجود نداشته باشد باز بايد به سراغ مردم رفت؛ اگر خدمت نباشد تبليغ هم اثر نمي‌كند؛ نكته ديگر اينكه جامعه تبليغي فقط به روحانيون معطوف نمي‌شوند. معلم؛ پزشكان، اساتيد و مربيان هم جزو جامعه تبليغي هستند و اگر مي‌خواهند فعاليتشان اثرگذارتر باشد حتماً بايد به مردم خير برسانند.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به نياز همكاري ميان اين سازمان و كميته امداد ،اظهارداشت: سازمان تبليغات اسلامي و كميته امداد هر دو شجره طيبه‌اي هستند كه حضرت امام خميني (ره) بنا نهادند و اگر پيوندي بين اين دو شجره طيبه ايجاد شود عامل بركات فراواني براي جامعه مي‌شود.

** مردمي كردن تبليغ گام مهم سازمان تبليغات

حجت الاسلام قمي بابيان اينكه در تثبيت و نهايي كردن طرح‌هاي راهبردي و بعد عملياتي كردن آن‌ها در سازمان تبليغات اسلامي و ارائه يك برنامه متقن نزديك شده‌ايم تصريح كرد: سازمان تبليغات اسلامي براي مردمي كردن تبليغ گام‌هاي مهمي برداشته است.
وي به ظرفيت‌هايي كه كميته امداد و سازمان تبليغات مي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند اشاره و گفت: بيش از 50 هزار بانوي طلبه از حوزه علميه خواهران فارغ‌التحصيل شده‌اند كه فقط 3000 نفر از آنها در جامعه فعاليت دارند؛ احيا كردن اين ظرفيت ايجاد يك فرصت عظيم تبليغي براي بانوان جامعه است.

** افزايش روحانيون مستقر در روستاها به 5500 نفر سال 98

رئيس سازمان تبليغات اسلامي با تبيين اين موضوع كه اين سازمان ظرفيت‌هاي بزرگي در عرصه تبليغ دارد ، گفت: سازمان تبليغات اسلامي 5000 روحاني مستقر در روستاها و حاشيه شهرهاي سراسر كشور دارد كه اين تعداد تا سال آينده به 5500 نفر خواهد رسيد.
به گفته وي اين روحانيون پيش از اينكه پيش‌نماز باشند مبلغ فرهنگي هستند و دربسياري از زمينه‌ها مانند اشتغال‌زايي و مهاجرت معكوس؛ تأثيرگذارند.

** ساماندهي 58 هزارمبلغ سراسر كشور/احياي ظرفيت مساجد

حجت الاسلام قمي ادامه داد: سازمان تبليغات اسلامي 58 هزار مبلغ را در سراسر كشور ساماندهي مي‌كند. همچنين روحانيوني كه در پايگاه‌هاي فرهنگي اجتماعي در سكونت‌هاي غيررسمي كشور براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كنند از سطح علمي بالايي برخوردارند و بسيار فعال هستند.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي تأكيد كرد: يكي از موضوعاتي كه شايد بر سر آن توافق داشته باشيم احيا ظرفيت مساجد است و در پايگاه‌هاي اجتماعي يكي از مهم‌ترين دغدغه‌ها مساجد است و براي اينكه توان علمي، فكري و عملي روحاني و امام مسجد افزايش يابد بايد حوزه علميه مبلغاني را براي نسل بعد و مساجد پرورش دهد.

** نقش رسانه ها در فرهنگ سازي موضوع صدقه

حجت‌الاسلام قمي وجود دوهزار دفتر سازمان دارالقرآن در كشور را به‌عنوان يكي از محورهاي كار مشترك سازمان تبليغات اسلامي و كميته امداد برشمرد و افزود: كارهاي رسانه اي خوبي در زمينه فرهنگ صدقه انجام شده و حوزه هنري هم با توليد آثار فاخر مي تواند در اين راه بسيار مؤثر باشد.

** نهادينه كردن اسلام ناب هدف سازمان تبليغات و كميته امداد

در ادامه اين ديدار رئيس كميته امداد امام خميني (ره) اظهارداشت: كميته امداد و سازمان تبليغات اسلامي مكمل يكديگر بوده و جدا از هم نيستند چراكه سازمان به دنبال ترويج و نهادينه كردن اسلام ناب در جامعه است و ما نيز همين هدف را داريم.
سيد پرويز فتاح با بيان اينكه براين باوريم ايده‌هاي خوبي كه تبديل به عمل خوب شوند براي پيشرفت جامعه مؤثرند و به‌طور كل عملياتي شدن ايده ها بسيار حائز اهميت است ، گفت: هدف از اين ديدار عملياتي شدن ايدها و ثمره دادن هم افزايي بين كميته امداد و سازمان تبليغات اسلامي است تا از طريق تبليغ اسلام نابي كه هدف سازمان تبليغات است و امداد رساني كميته امداد كشور، مشكلات برطرف شوند و فرهنگ ايستادگي در جامعه نهادينه شود.

** نياز كميته امداد به كار تبليغي

وي با اشاره به اينكه كميته امداد مي‌تواند امكانات خوبي در اختيار مبلغان قرار دهد تا در دور افتاده‌ترين روستاها به امر تبليغ بپر دازند، تصريح كرد: امروز كميته امداد بيش از هر زمان به كار تبليغي نياز دارد به‌عنوان مثال موضوع زكات و تبيين و تشريح آن براي مردم كار علما است چراكه اين موضوع احكام و اداب خاص خودش را دارد و بهترين تبليغ كنندگان آن روحانيون هستند. همين موضوع زكات مي‌تواند فصل مشترك همكاري كميته امداد با سازمان تبليغات اسلامي باشد.
در اين ديدار كه حجت‌الاسلام مير محمديان معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي،محمدمهدي دادمان «دستيار ارشد» رئيس سازمان تبليغات اسلامي، عليرضا نادعلي مشاور و رئيس دفتر رئيس سازمان تبليغات اسلامي و سيد امير جاويد رئيس اداره روابط عمومي اين سازمان حضور داشتند مقرر شد تا تفاهم‌نامه همكاري بين سازمان تبليغات اسلامي و كميته امداد منعقد شود.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **