مجیدی: فیلم و سینما از ظرفیت های مهم همكاری ایران و چین است

پكن- ایرنا- 'مجید مجیدی' كارگردان صاحب نام ایرانی با اشاره به اشتراكات فرهنگی و سیاسی دو كشور ایران و چین گفت: سینما و فیلمسازی نیز از زمینه های مهم فعالیت مشترك میان هنرمندان ایران و چین است.

به گزارش ایرنا مجیدی روز یكشنبه در جمع دانشجویان هنر و رسانه دانشگاه تربیت مدرس پكن با بیان اینكه آشنایی مناسبی با فیلم و سینمای چین دارم اما سینمای چین را بیشتر با فیلم های 'ژان رمو' می شناسم افزود: چین فرهنگ، تاریخ و امكانات زیاد و خیلی بزرگی دارد و امیدوارم سینمای چین بتواند رسالت خود را ایفا كند.
به گفته وی ساخت سالانه 900 فیلم در چین بیانگر رشد این صنعت و جایگاه سینما و فیلمسازی در این كشور است.
مجیدی افزود: با این حال، فیلم و سینما در چین برای رسیدن به جایگاه واقعی خود، به رغم پیشرفت در حوزه صنعتی و تكنولوژی، باید در حوزه فرهنگی نیز تقویت شود.
وی تصریح كرد چین با برخورداری از 6۰ هزار سالن سینما ظرفیت لازم برای انقلاب فیلمسازی را دارد و اگر این اتفاق نیافتد و فیلمسازان چینی نتوانند مخاطبان خود را جذب كنند در عصری كه تنوع رسانه ای بر جهان حاكم است سینمای آمریكا به راحتی این عرصه را خواهد گرفت و‌ هالیود مخاطبان را خواهد دزدید.
او تاكید كرد چین به جهت اقتصادی و فرهنگی بازار بزرگی دارد و سالانه یك میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در این كشور فیلم می بینند كه بیانگر ظرفیت بزرگ فیلمسازی در این كشور است.
مجیدی در بخش دیگری از سخنانش فیلمسازی را یك هنر ظریف دانست و افزود: هنر در ناخوداگاه آدم شكل می گیرد و ساخت آن جسارت می خواهد اما باید مواظب بود كه جسارت در فیلم سازی نیز گاهی اوقات ممكن است به نقطه سقوط تبدیل شود.
این كارگردان ایرانی در پاسخ به سئوال یكی از دانشجویان فیلمسازی دانشكده هنر و رسانه دانشگاه تربیت مدرس چین كه دلیل درخشش فیلم های ایرانی را پرسیده بود تاكید كرد: در ایران همیشه فرهنگ در راس مسایل سیاسی و اقتصادی قرار دارد و این یكی از دلایل درخشش فیلم های ایرانی در چهار دهه گذشته است.
وی افزود: فرهنگ و ادبیات غنی و پر از رمز و راز ایران، مرزها را در نوردیده و در عرصه فیلم نیز تاثیر زیادی بر جای گذاشته است و الهام بخش هنرمندان و كارگردانان ایرانی شده است.
مجیدی تاكید كرد فیلم دارای دو بخش صنعت و هنر است تا هم بتواند اقتصاد خود را تامین كند و هم با مردم ارتباط برقرار كند در غیر این صورت این نوع هنر آسیب خواهد دید و از بین خواهد رفت.
او فیلمسازی برای خود را نه یك هنر بلكه یك رسالت برشمرد و تاكید كرد هیچ وقت به فیلمسازی به عنوان یك هنر نگاه نگاه نكرده ام بلكه آن را یك رسالت و مسئولیت می دانم در همین راستا اگر دغدغه ساخت یك فیلم را نداشته باشم نمی توانم آن را بسازم.
این كارگردان صاحب نام ایرانی سرچشمه هنر را وجود آدمی معرفی كرد و افزود: رسالت هنر خیلی فراتر از مسایل روزمره و سیاست است سینما و هنر روزنامه نیست كه ارزش تازگی داشته باشد و كاركرد ژورنالیستی داشته باشد هنری كه به ژورنالیست نزدیك باشد ماندگار نخواهد بود.
مجیدی تاكید كرد هنر نباید آلوده مسایل روزمره شود و مانند روزنامه تاریخ مصرف آن تمام شود و اگر چنین نگاهی به هنر داشته باشیم نهایت ظلمی است كه هنرمند به خود خواهد كرد.
'وانگ یی ون' معاون دانشكده هنر و رسانه دانشگاه تربیت مدرس پكن نیز در این آیین با اشاره به تاریخ روابط ایران و چین بر تقویت این روابط در بعد سینما و فیلمسازی نیز تاكید كرد.
مجید مجیدی به دعوت استودیو فیلم كودك چین و با هدف امضای تفاهم نامه همكاری ساخت فیلم با این انجمن به چین سفر كرده است.
همچنین در این آیین كه با حضور فیلمسازان و دانشجویان رشته های فیلمسازی دانشگاه تربیت مدرس چین برگزار شد دو فیلم مجید مجیدی به نام های 'بچه های آسمان' و 'آواز گنجشك ها' نمایش داده شد كه با استقبال گسترده فیلمسازان چینی مواجه شد.
«مجید مجیدی» آبان ماه امسال نیز با همكاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پكن و به دعوت بنیاد فیلم چین و به منظور سخنرانی و شركت در نشست سالانه كارگردانان جوان چین به این كشور سفر كرده بود.
**آساق**1904**