پرونده سقوط هواپیمای تهران-یاسوج هنوز در هیات كارشناسی است

تهران- ایرنا- معاون دادستان كل كشور از ادامه بررسی پرونده سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در هیات سه نفره پس از یكسال خبر داد و گفت: توضیحات چند وقت پیش سرپرست دادسرای جنایی تهران درباره این حادثه نظر شخصی وی بوده و موضوعیت ندارد.

محمدجواد حشمتی در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای شركت هواپیمایی آسمان كه منجر به جان باختن 60 مسافر و 6 خدمه پروازی شد اظهار داشت: با توجه به اینكه به نظر كارشناسی این پرونده قبلاً اعتراض شده بود، موضوع برای بررسی دوباره به هیات جدید محول شد اما هیات كارشناسی هنوز نظر نهایی خود را ارائه نكرده است.
این مقام مسئول در دادستانی كل كشور افزود: باید هیات كارشناسی نظر نهایی خود را ارائه كند و بعد از آن بازپرس پرونده كه بنا به اذعان خودش، پرونده را به طور كامل مطالعه كرده، تصمیم بعدی را اتخاذ می كند؛ البته این در صورتی است كه به نظر هیات كارشناسی جدید هم اعتراض نشود.
حشمتی در پاسخ به این سوال كه نظرات هیات كارشناسی تا چند مرتبه قابل اعتراض است، گفت: هیات های كارشناسی 11 نفره هم داریم اما قاضی تشخیص می دهد كه اعتراض به نظریه هیات كارشناسی موضوعیت دارد یا خیر؟
معاون دادستان كل كشور در امور حقوق عامه اضافه كرد: در حال حاضر منتظر نظر هیات كارشناسی سه نفره هستیم كه قرار است. قبلاً كارشناس درباره این پرونده نظر خود را داده بود و پرونده هم به جاهای خوبی رسیده بود اما چون به نظر كارشناس اعتراض صورت گرفت، پرونده به هیات سه نفره ارجاع شد تا هیات سه نفره كارشناسی هم موضوع را بررسی كنند.
حشمتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه چند ماه پیش قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی طی نامه ای به رئیس سازمان هواپیمایی دلایل سقوط هواپیمای آسمان را تشریح كرد گفت: آقای شهریاری اصلاً در جریان ماوقع این سانحه نبود اما سوانح دیگری را در دست رسیدگی داشت و در این پرونده اصلاً موضوعیت نداشته كه ورود كنند و نظر بدهند چون در جریان نبودند.
معاون دادستان كل كشور اضافه كرد: آقای شهریاری حدس و برداشت خود را با اقتباس از سوانح قبلی اظهار كرده بود و بنابراین در رابطه با این حادثه اصولاً نمی شود به این شكل نظر داد. باید كارشناس كه تخصص لازم را دارد، موضوع را بررسی و نظر كارشناسی و تخصصی بدهد. بنده و آقای شهریاری به عنوان قاضی نمی توانیم به این شكل نظر تخصصی بدهیم اِلّا اینكه كه به نظر كارشناس مربوطه استناد كنیم. بنابراین آقای شهریاری نظر شخصی خود را گفته است.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا در پرونده سانحه سقوط هواپیمای شركت هواپیمایی آسمان، افرادی به عنوان متهم تحت تعقیب قرار دارند یا خیر، اظهار داشت: بله. اصلاً نظر كارشناسی درباره درصد تقصیر خود افراد است.
29 بهمن سال 96 پرواز شماره 3704 شركت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی تهران را به مقصد یاسوج ترك اما در نزدیكی سمیرم اصفهان از رادار خارج شد و سقوط كرد و تمام سرنشنینان آن جان خود را از دست دادند.
به دنبال وقوع این حادثه، عملیات امداد و كشف اجساد آغاز شد اما همچنان جسد 6 تن از قربانیان آن پیدا نشده است.
پزشكی قانونی پس از اخذ آزمایش ژنتیك از خانواده قربانیان، اجساد شناسایی شده را به خانواده هایشان تحویل داده است.
11 مرداد امسال قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در صفحه شخصی خود در شبكه اجتماعی اینستاگرام درباره دلایل اصلی سقوط هواپیمای آسمان نوشت: علت سقوط یخ زدگی بال هواپیماست. هواپیما مجهز به سیستم AD (جلوگیری از یخ زدگی بال) نبوده است. همچنین مجوز بهره برداری از هواپیما C of A غیر قانونی صادر شده است. علاوه بر آن شركت بهره بردار در بكارگیری گروه كروی پرواز قصور كرده است.
شهریاری افزود: سیستمELT هواپیما نقص داشته و عمل نكرده است. (دلیل فرعی) همچنین هواپیمای ATR مناسب شرایط اقلیمی ایران نیست و محدودیت‌های زیادی از جمله دما و ارتفاع (high&hot) داراست.
به گفته او قصور شركت فرودگاه‌ها هم مطرح است. ربطی به تحریم ها ندارد و تقصیر خلبان نیست.
اجتمام *9104 * 3063