یك فعال صنفی: قیمت خودرو باید با شرایط بازار متناسب باشد

تهران- ایرنا- رییس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور ضمن اعلام زیان حدود هفت هزار و 500 میلیارد تومانی خودروسازان در 9 ماهه امسال گفت: ضرورت دارد تا قیمت ها متناسب با بازار باشد و در دوره های زمانی مجبور به جهش های قیمتی نشویم.

«محمدرضا نجفی منش» امروز (چهارشنبه) در حاشیه دومین روز از سومین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سال های گذشته با افزایش نرخ تورم، ثبات نسبی قیمت خودروها در بازار وجود داشت.
این فعال صنفی یادآور شد: چنانچه در سال های گذشته مجوز متناسب سازی نرخ ارز با شرایط روز داده می شد، امروز شاهد ارقام ارز فعلی در بازار نبودیم و
این موضوع درخصوص نرخ بنزین نیز صدق می كند.
نجفی منش یادآور شد: سال های گذشته شاهد بودیم هر كجا دولت به منظور سامان بخشی امور در امر قیمتگذاری دخالت كرد، كار بهبود پیدا نكرد.
وی خاطرنشان كرد: سال های گذشته سرمایه گذاری زیادی در صنعت خودرو انجام شد و در زمینه داخلی سازی نیز گام های خوبی برداشته شد، به طوری كه اكنون بیش از 700 هزار نفر در آن اشتغال به كار دارند و ارزش افزوده بالایی دارد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور تاكید كرد: لازم است با اصلاحات و ارتقای داخلی سازی این صنعت را حفظ كنیم، زیرا واردات خودرو نیازمند ارزبری بالایی است.
وی پیرامون درخواست خودروسازان از دولت برای تامین 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات گفت: زمانی شاهد بودیم دولت برای مالباختگان موسسه های مالی و اعتباری غیرمجاز مشابه چنین مبلغی را به شكل بلاعوض اختصاص داد، هرچند از دولت برای صنعت خودروسازی چنین تقاضایی وجود ندارد، اما حداقل به روز شدن قیمت ها مطابق با شرایط بازار، مورد انتظار است.
نجفی منش دلیل اصلی افزایش قیمت خودروها را رشد قیمت مواد اولیه داخلی از جمله آلومینیوم، مس، فولاد و محصولات پتروشیمی برشمرد؛ به طوری كه رشد سه تا چهار برابری را در ماه های گذشته داشتند، در حالی كه نرخ ارز 2.5 برابر بود.
وی خواستار آن شد كه دولت در این زمینه سیاستی اتخاذ كند و گفت: اتاق بازرگانی نیز در این زمینه بیانیه ای 10 ماده ای تنظیم كرده تا صادرات مواد اولیه از معافیت های لازم برخوردار نباشد و ترتیبی اتخاذ شود كه فروش این محصولات در بازار داخل برای شركت ها جذابیت داشته باشد.
این مقام صنفی اضافه كرد: منطقی نیست یك شركت تولیدكننده مواد اولیه پتروشیمی سود 60 تا 70 درصدی در این شرایط كسب كند، اما تولید خودروسازان با ضرر و زیان همراه باشد و باید تعادلی در این زمینه ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، پیش از این «سعید لیلاز» عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفته بود: صنعت خودروسازی برای مقابله با تحریم ها به آزادسازی قیمت ها و حفظ اشتغال نیازمند است.
وی تصریح كرد: تعیین قیمت خودروها برپایه حاشیه بازار، موجب می شود تا میزان تولید هم به 800 هزار دستگاه در سال كاهش یابد و قادر به حفظ اشتغال خواهیم بود و پس از آن بتدریج اصلاحات در این صنعت را آغاز خواهیم كرد.
سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران تا بیست و یكم دی ماه از ساعت 10 تا 18 در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب پذیرای بازدیدكنندگان است.
اقتصام*3065** 1559