۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 83163348
T T
۰ نفر
پيتزا با روكش طلا، تبليغي دروغين با هدف جلب مشتري

اصفهان - ايرنا - چند روز گذشته تبليغ يك پيتزا فروشي در اصفهان با ادعاي ' پيتزا با روكش طلا ' واكنش هاي بسياري را بهمراه داشت كه در نهايت معلوم شد تنها تبليغ يك واحد صنفي در شبكه هاي مجازي براي جلب مشتري است.

به گزارش ايرنا، استفاده از طلا در غذا و بستني در اوائل دهه 90 در كشور مطرح و نخستين نمونه هاي آن با قيمت هاي گزاف در برج ميلاد تهران گزارش شد كه منجر به بروز واكنش هاي مختلفي در بين مردم و شگفتي آنها شد.
درحاليكه عده قليلي انجام چنين كاري را خالي از اِشكال دانستند اما بسياري با نَفس اين كار مخالف بودند و اعتقاد داشتند كه منجر به گسترش روحيه مصرف زدگي، فخر فروشي و اشرافي گري و بروز شكاف طبقاتي بيشتر در جامعه مي شود.
برخي نيز مسائل شرعي و حرام بودن خوردن طلا را مطرح و تعدادي نيز بر مسائل پزشكي و بهداشتي آن تاكيد كردند؛ در هر صورت اين موضوع ديگر چندان در صدر توجه رسانه ها و مردم قرار نداشت تا اينكه چند روز گذشته تبليغ يك پيتزا فروشي در اصفهان در شبكه هاي اجتماعي، درباره فروش پيتزا استيك با روكش طلا بار ديگر اين موضوع را زنده كرد.
رييس بازرسي اتاق اصناف اصفهان در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه به محض مشاهده تبليغ مذكور در يكي از شبكه هاي اجتماعي به سراغ واحد صنفي مربوطه رفتيم، اظهار داشت: با پيگيري هاي انجام شده، اين نوع پيتزا از منوي اين اغذيه فروشي حذف شد.
جواد محمدي فشاركي افزود: متصديان اين واحد صنفي از مردم عذرخواهي و تاكيد كردند كه اين كار بيشتر يك روش تبليغاتي بوده و براي افزايش مخاطبان در شبكه هاي اجتماعي انجام شده است.
وي ادامه داد: متصديان اين پيتزا فروشي ادعا كردند كه الگوي آنها در انجام اين كار، اقدام برخي واحدهاي صنفي در تهران بوده است.
وي در پاسخ به سئوال ايرنا كه آيا تا كنون چنين پيتزايي در اين واحد صنفي، طبخ و به فروش رفته است، توضيح داد: بنا بر ادعاي آنها تا كنون فقط يك پيتزا با روكش طلا در شب يلداي امشب به عنوان هديه به يك نفر داده شده و تا كنون سفارشي براي تهيه آن نداشته اند.
محمدي فشاركي اضافه كرد: در منوي اين فروشگاه نيز قيمتي براي پيتزا با روكش طلا قيد نشده بود و برخي ادعاها درباره قيمت 2 ميليون ريالي آن كذب است.
وي با تاكيد بر اينكه آنچه براي بازرسي اتاق اصناف اصفهان مهم بود، تبعات اجتماعي و فرهنگي اين كار است، تصريح كرد: در چنين شرايط اقتصادي، به صلاح جامعه نيست كه چنين اقدام هايي صورت گيرد.
رييس بازرسي اتاق اصناف اصفهان با بيان اينكه به محض شنيدن اين خبر، شوكه شده است ، گفت: در صورت مشاهده نمونه هاي ديگري از اين كار با آن برخورد خواهد شد.
مدير گروه بهداشت محيط مركز بهداشت استان اصفهان نيز در اين باره به ايرنا گفت: استفاده از فلزهايي مانند طلا در غذا و خوراكي از نظر بهداشتي باعث ايجاد آلودگي و ناسازگاري در بدن انسان مي شود و غير مجاز است.
حسين صفاري با بيان اينكه اين كار از نظر شرعي نيز مشكل دارد، افزود: بيشتر مواردي كه با ادعاي روكش طلا استفاده مي شود، رنگ هاي شيميايي مضر و فاقد ارزش خوراكي هستند كه براي سلامتي انسان مضر است و بايد جمع آوري شوند.
يك عضو شوراي پژوهشي دانشكده تغذيه دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نيز به ايرنا گفت: استفاده از فلزات سنگين از جمله طلا در غذا از نظر علم پزشكي و تغذيه مطرود است زيرا باعث عوارض مختلف از جمله ناراحتي هاي شديد كليوي و گوارشي مي شود.
سيد مرتضي صفوي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: وجود فلزهايي مانند سرب، طلا و نقره در فراورده هاي غذايي و خوراكي و ورود آنها به بدن منجر به آلودگي هاي شديد در كليه و دستگاه هاي گوارشي مي شود.
اين استاد دانشكده تغذيه و علوم غذايي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اينكه اين مواد به عنوان تركيبات سمي براي بدن انسان شناخته مي شود، تصريح كرد: تاكنون تبليغاتي كه درباره استفاده از روكش طلا در برخي غذاها مانند پيتزا صورت گرفته، رد شده است.
3011/ 6022

سرخط اخبار استان‌ها