۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 83163344
T T
۰ نفر
پیتزا با روكش طلا، تبلیغی دروغین با هدف جلب مشتری

اصفهان - ایرنا - چند روز گذشته تبلیغ یك پیتزا فروشی در اصفهان با ادعای ' پیتزا با روكش طلا ' واكنش های بسیاری را بهمراه داشت كه در نهایت معلوم شد تنها تبلیغ یك واحد صنفی در شبكه های مجازی برای جلب مشتری است.

به گزارش ایرنا، استفاده از طلا در غذا و بستنی در اوائل دهه 90 در كشور مطرح و نخستین نمونه های آن با قیمت های گزاف در برج میلاد تهران گزارش شد كه منجر به بروز واكنش های مختلفی در بین مردم و شگفتی آنها شد.
درحالیكه عده قلیلی انجام چنین كاری را خالی از اِشكال دانستند اما بسیاری با نَفس این كار مخالف بودند و اعتقاد داشتند كه منجر به گسترش روحیه مصرف زدگی، فخر فروشی و اشرافی گری و بروز شكاف طبقاتی بیشتر در جامعه می شود.
برخی نیز مسائل شرعی و حرام بودن خوردن طلا را مطرح و تعدادی نیز بر مسائل پزشكی و بهداشتی آن تاكید كردند؛ در هر صورت این موضوع دیگر چندان در صدر توجه رسانه ها و مردم قرار نداشت تا اینكه چند روز گذشته تبلیغ یك پیتزا فروشی در اصفهان در شبكه های اجتماعی، درباره فروش پیتزا استیك با روكش طلا بار دیگر این موضوع را زنده كرد.
رییس بازرسی اتاق اصناف اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه به محض مشاهده تبلیغ مذكور در یكی از شبكه های اجتماعی به سراغ واحد صنفی مربوطه رفتیم، اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده، این نوع پیتزا از منوی این اغذیه فروشی حذف شد.
جواد محمدی فشاركی افزود: متصدیان این واحد صنفی از مردم عذرخواهی و تاكید كردند كه این كار بیشتر یك روش تبلیغاتی بوده و برای افزایش مخاطبان در شبكه های اجتماعی انجام شده است.
وی ادامه داد: متصدیان این پیتزا فروشی ادعا كردند كه الگوی آنها در انجام این كار، اقدام برخی واحدهای صنفی در تهران بوده است.
وی در پاسخ به سئوال ایرنا كه آیا تا كنون چنین پیتزایی در این واحد صنفی، طبخ و به فروش رفته است، توضیح داد: بنا بر ادعای آنها تا كنون فقط یك پیتزا با روكش طلا در شب یلدای امشب به عنوان هدیه به یك نفر داده شده و تا كنون سفارشی برای تهیه آن نداشته اند.
محمدی فشاركی اضافه كرد: در منوی این فروشگاه نیز قیمتی برای پیتزا با روكش طلا قید نشده بود و برخی ادعاها درباره قیمت 2 میلیون ریالی آن كذب است.
وی با تاكید بر اینكه آنچه برای بازرسی اتاق اصناف اصفهان مهم بود، تبعات اجتماعی و فرهنگی این كار است، تصریح كرد: در چنین شرایط اقتصادی، به صلاح جامعه نیست كه چنین اقدام هایی صورت گیرد.
رییس بازرسی اتاق اصناف اصفهان با بیان اینكه به محض شنیدن این خبر، شوكه شده است ، گفت: در صورت مشاهده نمونه های دیگری از این كار با آن برخورد خواهد شد.
مدیر گروه بهداشت محیط مركز بهداشت استان اصفهان نیز در این باره به ایرنا گفت: استفاده از فلزهایی مانند طلا در غذا و خوراكی از نظر بهداشتی باعث ایجاد آلودگی و ناسازگاری در بدن انسان می شود و غیر مجاز است.
حسین صفاری با بیان اینكه این كار از نظر شرعی نیز مشكل دارد، افزود: بیشتر مواردی كه با ادعای روكش طلا استفاده می شود، رنگ های شیمیایی مضر و فاقد ارزش خوراكی هستند كه برای سلامتی انسان مضر است و باید جمع آوری شوند.
یك عضو شورای پژوهشی دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی اصفهان نیز به ایرنا گفت: استفاده از فلزات سنگین از جمله طلا در غذا از نظر علم پزشكی و تغذیه مطرود است زیرا باعث عوارض مختلف از جمله ناراحتی های شدید كلیوی و گوارشی می شود.
سید مرتضی صفوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود فلزهایی مانند سرب، طلا و نقره در فراورده های غذایی و خوراكی و ورود آنها به بدن منجر به آلودگی های شدید در كلیه و دستگاه های گوارشی می شود.
این استاد دانشكده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با بیان اینكه این مواد به عنوان تركیبات سمی برای بدن انسان شناخته می شود، تصریح كرد: تاكنون تبلیغاتی كه درباره استفاده از روكش طلا در برخی غذاها مانند پیتزا صورت گرفته، رد شده است.
3011/ 6022
۰ نفر