تغيير و تحول در نظام تعليم و تربيت زمان‌بر است

تهران- ايرنا- وزير آموزش و پرورش گفت: تغيير و تحول در نظام آموزشي به دليل پيچيدگي‌هاي تعليم و تربيت در مدت كوتاه امكان‌پذير نيست و نيازمند گذشت زمان است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از مركز امور هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي وزارت آموزش ‌و پرورش، سيد محمد بطحايي در ديدار جمعي از مديران مدارس شهر و شهرستان‌هاي تهران افزود: سال‌ها طول مي‌كشد تا يك تحول در آموزش ‌و پرورش محقق شود و نبايد انتظار داشت با يك بخشنامه تحولي به نتيجه برسد.
وي تصريح كرد: صلاحيت‌ها و شايستگي‌هاي معلمان و مديران در سطح كشور يكسان نيست، لذا نمي‌ توان انتظار داشت اجراي طرح‌ها بدون چالش باشد.
وزير آموزش و پرورش در اين ديدار كه با موضوع بررسي برنامه ويژه مدرسه (طرح بوم) در دوره ابتدايي و در راستاي اجراي طرح مدرسه محوري برگزار شد، اظهار داشت: ممكن است همه مديران شايستگي پذيرفتن اختيارات كامل را نداشته باشند لذا بايد ابتدا شايستگي‌ها آنها را ارتقا داد و سپس تفويض اختيار كرد.
بطحايي يادآورشد: براي اجراي هر طرحي ابتدا بايد مجريان، آن طرح را باور كنند، و از آنجا كه در نظام آموزشي مجري اصلي اجراي هر طرح و برنامه‌اي معلمان هستند پس او بايد بگويد چه طرحي را در چه زماني اجرا كنيم، اما امروز برعكس شده و از ستاد براي مدارس برنامه ارائه مي‌شود.
وي اضافه كرد: در برنامه‌هاي تلويزيون تعاملي، بستري فراهم خواهد شد تا مديران بتوانند تجارب خود را در زمينه‌هاي مختلف از جمله طرح 'بوم' براي استفاده ساير مدارس بارگذاري كنند.
وزير آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، معاون آموزش ابتدايي و مركز امور هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي خواست براي معرفي طرح 'بوم' از طريق صدا و سيما به‌ صورت هماهنگ اقدام كنند.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش‌ و پرورش نيز در اين نشست گفت: اجراي برنامه ويژه مدرسه بيش از اينكه آموزشي باشد، احترام به اختيارات مدير مدرسه است لذا نبايد اين فرصت ارزشمند را به آموزش ساير دروس اختصاص داد.
حيدر توراني با بيان اينكه بايد پس از اجراي طرح مذكور در يك دوره زماني طرح را بررسي و معايب آن را برطرف كرد، يادآور شد: نياز نيست مديران مدارس براي اجراي برنامه ويژه مدارس منتظر بخشنامه هاي حوزه ستادي باشند بلكه بايد با خلاقيت اين طرح را اجرايي كنند.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش‌ و پرورش از ديگر مسئولان حاضر در اين ديدار نيز با تاكيد بر اينكه هر گونه تغيير و تحول بايد از كف مدرسه آغاز شود، گفت: هرچند خلاقيت‌هاي مديران همواره در مدارس وجود داشته است اما طرح بوم شرايطي را فراهم مي‌كند تا خلاقيت‌ها ديده شود و مورد استفاده ديگران هم قرار گيرد.
رضوان حكيم زاده تصريح كرد: در اين طرح دانش‌آموزان نيز بايد بتوانند نظرات خود را در خصوص چگونگي اجراي برنامه ويژه مدارس ارائه دهند.
وي افزود: بر اساس گزارش‌هايي كه از اجراي اين طرح تهيه‌ شده است مهم‌ترين چالش زمان اجراي آن است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
مدير كل آموزش ‌و پرورش شهر تهران نيز در اين ديدار اظهار داشت: اگر تدابير مناسب براي اجراي اين طرح انديشيده نشود طرح همانند موارد مشابه ارائه‌ شده در سال‌هاي اخير، كارايي لازم را نخواهد داشت.
عبدالرضا فولادوند تصريح كرد: اجراي طرح‌ها در مدارس نبايد به‌ گونه‌اي باشد كه فرصت خلاقيت را از مديران مدارس بگيرد.
در اين جلسه تعدادي از مديران در خصوص جزئيات و نحوه اجراي طرح 'بوم' و آموزش مهارت‌ها در ساعات درسي مدارس بحث و گفت و گو كردند و مسائلي از جمله ضرورت اجراي اين طرح و آموزش مهارت‌ها، ايجاد فضايي براي ارائه نظرات و انتقادات در خصوص طرح مذكور، فقدان برگزاري جشنواره مرتبط با برنامه ويژه مدرسه، ساز و كارهاي اداري و قوانين موانعي بر سر اجراي اين طرح، تقويت اعتماد به ‌نفس دانش آموزان با اجراي اين طرح و كاهش حجم كتاب‌هاي درسي، به بحث نشستند.
علمي**1883**1440