٨٠درصد محتوای مورد استفاده كودكان در فضای مجازی مناسب نیست

تهران- ایرنا- با اشاره به ضرورت استفاده از استعدادهای موجود در حوزه تولید محتوا، گفت: بیش از ٨٠درصد محتوای مورد استفاده كودكان ما در فضای مجازی مناسب آنها نیست.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، با توجه به ضرورت تولید محتوا برای استفاده كاربران كودك و نوجوان، جشنواره وبسری و فیلم كوتاه كودكآنلاین تحت ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود. این جشنواره فرصتی است برای ایده هایی كه جای رشد دارند. ایده های خلاق از سوی كارشناسان برگزیده می شود و در ادامه نیز مورد حمایت قرار می گیرند. جشنواره كودك آنلاین به عنوان یك شتابدهنده برای تولید محتوای مناسب ویژه كودكان و نوجوانان برای فضای مجازی عمل خواهد كرد.
در دومین نشست خبری ویژه اطلاع رسانی درباره این رویداد كه امروز -سه شنبه - برگزار شد، سید جمال هادیان طبایی زواره دبیر جشنواره كودكآنلاین اظهار داشت: جالب است كه ما استعدادهای زیادی در حوزه تولید محتوا داریم اما كمتر از ٢٠ درصد در این زمینه فعالیت كرده ایم. اگر كودك از والدین بپرسد كه چه جیزی تماشا كنم و یا چه بازی كنم، ما پاسخی برای آن نداریم.
وی همچنین گفت: تعداد زیادی اثر در زمینه محتوا به دبیرخانه جشنواره رسیده است. در نظر داریم به ٢٠ ایده سرمایه اولیه برای تولید پایلوت بدهیم. تمام شرایط پرورش و رشد فراهم می شود و اگر نمونه ها موفق باشند در مرحله داوری قرار می گیرند تا در نهایت یك تا دو فصل از ایده شان را با تسهیلات و حمایت وزارت ارتباطات تولید كنند.
وی افزود: در حال حاضر كه 4٨ ساعت از اتمام زمان ارسال پروژه ‌به دبیرخانه می‌گذرد ، 6٣٨ ایده و 4٨٢ فیلم ویژه كودكان به جشنواره رسیده است.
هادیان در ادامه گفت: شركت كننده های ما رده های سنی گوناگونی دارند، ما شركت كننده ای داریم كه با ١١ سال سن انیمیشن تولید كرده و برای جشنواره ما ارسال كرده است. ایده های منتخب در خانه سینما ثبت و ضبط می‌شوند تا به این ترتیب مالكیت معنوی شان حفظ شود.
وی با بیان این كه درباره جشنواره با وزیر آموزش و پرورش نیز صحبت شده است، ادامه داد: از مسوولان آن وزارتخانه خواهش كردیم كه سمن های آموزش و پرورش را به ما معرفی كنند تا به آن ها در حوزه های مختلف آموزش دهیم، اما هنوز اهتمامی در این خصوص صورت نگرفته است. البته همین برنامه را با وزارت ورزش و جوانان پیش بردیم. سمن های آن‌ها در حال حاضر آموزش دیده اند و برای انتقال این آموزش ها آماده هستند.
هادیان افزود: در گام اول این جشنواره فراخوان منتشر شد كه یك بار به دلیل استقبال این فراخوان تمدید شد. هدف ما این است كه زنجیره تولید محتوای كودك و نوجوان تسهیل شود. بخشی از این زنجیره تولیدكنندگان محتوا، ارایه دهندگان و حلقه قسمت سوم سكوهای توزیع و پخش این ایده ها هستند. در این بین یك حلقه دیگر نیاز بود. حلقه‌ای كه شرایط نظارت دقیق والدین بر حضور فرزندان را تكمیل می كند.
«هدف اصلی وزارت ارتباطات این بود كه این زنجیره را ساماندهی كند و به همین جهت ما با یك رویداد فرهنگی هنری را آغاز كردیم كه تسهیل‌گر شرایط این زنجیره است.»
وی ادامه داد: در این فرآیند تسهیلگری به ٢٠ ایده منتخب هزینه اولیه ساخت یك پایلوت داده می شود. علاوه بر این و در صورت نیاز، سرور برای رندر و مكان فیزیكی برای استقرار و تجهیزات هم در اختیارشان قرار می گیرد.
وی در ادامه گفت: تعداد حامیانی كه برای حمایت از این جشنواره به ما مراجعه كرده‌اند از ظرفیتی كه ما اعلام كردیم بیشتر است؛ برای حمایت از ۲۰ ایده برنامه داشتیم اما اگر به همین ترتیب پیش برود و ایده ها، خلاقانه و مناسب باشند. ما ظرفیت را تا۵۰ ایده افزایش خواهیم داد.
دبیر اجرایی جشنواره كودكآنلاین افزود:در گام بعدی جشنواره، هیات انتخاب روز چهارشنبه نوزدهم دی ماه كار بررسی فیلم و ایده ها را شروع خواهد كرد.
هادیان افزود: ما در این جشنواره فقط به تولید ایده نمی اندیشیم، علاوه بر تولید، این ایده ها باید تجاری شوند. ما معتقدیم از بین این ۶۳۸ ایده حتی اگر پنج ایده به حوزه تجاری‌سازی برسند، چند صد متخصص تربیت خواهند شد.
وی در ادامه با اشاره به این كه به احتمال زیاد كار انتخاب و داوری تا اول بهمن ماه به پایان خواهد رسید و بیش از ۲۰۰ میلیون تومان ارزش جوایز تعیین شده برای منتخبین حوزه فیلم و ایده است، گفت: در طول تعطیلات نوروز كار داوران شروع می شود و از طریق VOD ها در دسترس مردم قرار می گیرد و در اردیبهشت نفرات نهایی مشخص و معرفی خواهد شد و جشنواره ظاهرا به پایان می رسد اما مراحل تجاری سازی و آموزش، تازه پس از جشنواره آغاز خواهد شد.
به گفته هادیان، پیوندی كه بین سرمایه گذاران و ایده پردازان به وجود خواهد آمد از مهم ترین دستاوردهای این جشنواره خواهد بود. در بسیاری از مواقع پول، سرمایه، امكانات و نیروی انسانی در كشور موجود است اما ایده و اراده و همت نیست. ایده خوب داشتن مهم تر از سرمایه است و جشنواره كودكآنلاین نمونه بارز این رویكرد است.
او در خصوص رشد صنایع مجاور هم گفت: هفته آینده ستاد جشنواره با سازندگان صنایع فرهنگی جلسه ای دارد. بعد از این كه ایده ها انتخاب شد، هر كدام از این ها می توانند از ایده های منتخب كاراكتر یا محصول فرهنگی تولید كنند.
وی یادآور شد: یك تیم هفت نفره با حضور حدیث غلامی شاعر و نویسنده حوزه كودك, دكتر مهدی حجوانی، علی درخشی، بنفشه بدیعی، امیرحسین اكرمی، حامد تاملی، بزرگمهر حسین‌پور ایده ها را بررسی می كنند و در حوزه فیلم كوتاه آرش رصافی، بیژن میرباقری، بهتاش سنایی ها، محمد نجاریان، مجید برزگر، مجید شیخ انصاری و جعفر صانعی مقدم كار بررسی فیلم های كوتاه را انجام می دهند.
هادیان در ادامه به سوالات خبرنگاران حاضر در جمع پاسخ داد و در خصوص محتوای فیلم ها و ایده ها گفت :ممكن است در میان ایده های ارسالی و محتوایی برگزیده موضوعاتی هم در خصوص پدر و مادرها باشد. ما اعلام كرده ایم كه این جشنواره با موضوع كودكآنلاین است. ممكن است برخی از فیلم ها برای پدر و مادرها درباره كودك و نوجوان ساخته شود. مانند فیلم هایی كه به پدر و مادرها آموزش هایی را ارائه می دهند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی دربره تضمین تداوم برگزاری جشنواره كودكانلاین اظهار داشت: وزیر ارتباطات نسبت به این كار اهتمام ویژه دارد و هر روز به جد آن را پیگیری می كند. وزیر دیروز به ما اعلام كرد برای سازندگان ویدیوها تسهیلات رندر - سازنده صحنه عظیم سه بعدی- در نظر بگیرید چرا كه برای ساخت صحنه های انیمیشن به این امكان نیاز است.
«به همین دلیل كمك كردیم بزرگ ترین سوپر كامپیوتر كه در دانشگاه امیركبیر افتتاح شده است، در اختیار این افراد قرار گیرد. این یك تسهیل بزرگ برای انیمیشن سازهای ایران است. وزیر همچنین گفت اگر افراد مكان مناسبی برای كارشان نیاز دارند، پارك سجاد كه مربوط به وزارت ارتباطات است در اختیارشان قرار بگیرد. »
وی همچنین تاكید كرد كه اسپانسرهای این مجموعه جزو اسپانسرهای تجاری نیستند و بیشتر ابعاد فرهنگی دارند: «اسپانسرهایی كه در این جشنواره میان ما هستند، از بین VOD ها، ناشران و مراكز دولتی تولیدكنندگان محتوا انتخاب شده اند. لیست این اسپانسرها كه در آینده با آن ها به توافق خواهیم رسید، اعلام خواهند شد.»
علمی*م.ش*2017