سالیانه حدود500 دریانورد در آب های ایران نجات می یابند

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سالیانه حدود 500 نفر از دریانوردان در سوانح مختلف در آب‌های تحت ‌مسئولیت ایران، توسط ناوگان جستجو و نجات این سازمان از حوادث دریایی نجات می‌یابند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، « محمد راستاد» افزود: باید این واقعیت را بپذیریم كه حوادث در دریا به طوركلی قابل پیش‌بینی نیست و مانند سایر شیوه های حمل و نقل اجتناب ناپذیر است؛ اعمال مقررات و نظارت و كنترل بر اجرای بهینه مقررات سبب می‌شود تا ما شاهد به حداقل رسیدن بروز سوانح دریایی باشیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی بیان كرد: سازمان بنادر و دریانوردی در محدوده آب‌های تحت ‌مسئولیت ایران اقدامات گسترده‌ای را برای ایمنی دریانوردی و همچنین واكنش در شرایط اضطراری انجام داده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: تلاش می كنیم مسائل و مشكلات مرتبط با تامین سوخت ناوگان سنتی و تسهیلات گمركی آنها را رفع كنیم تا بتوان از ظرفیت‌های مناسب بنادر سنتی نیز بهره‌مند شد.
راستاد خاطرنشان كرد: در بندر امام ‌خمینی مهمترین مساله، سرویس ‌دهی و تخلیه كالاهای اساسی است و خوشبختانه با تجهیزات و زیرساخت هایی كه در آن بندر وجود دارد می توان هر كشتی را حداقل تا 10 هزار تن و حداكثر 30 هزار تن در روز با توجه به ظرفیت‌ها و تعداد كشتی‌هایی كه در بندر امام خمینی وجود دارد، تخلیه و بارگیری كنیم، بنابراین حداكثر زمانی كه برای تخلیه و بارگیری یك كشتی 60 هزار تنی در بندر امام خمینی صرف می‌شود، بیش از هشت روز به طول نمی‌انجامد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین وضعیت لایروبی اروند و مذاكراتی كه با طرف عراقی انجام شده و همچنین جمع‌آوری شناورهای مغروقه‌ نیز اعلام كرد: در مورد اروندرود، وزارت امور خارجه و كمیته لایروبی ‌اروند تصمیم گیری خواهند كرد و در مورد جزئیات آن وزارت امورخارجه می‌تواند اعلام نظر نهایی كند.
راستاد با اشاره به نخستین سالگرد حادثه سانچی و مجموع اقداماتی كه سازمان بنادر برای امنیت و ایمنی دریانوردی در دستور كار دارد، گفت: یكی از وظایف مهم سازمان بنادر و دریانوردی تامین ایمنی دریانوردی در راستای معاهده‌نامه‌ها و كنوانسیون های دریانوردی در آب های تحت حاكمیت ایران است.
به گفته وی، اطمینان از موارد ایمنی دریانوردی در ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و كشتی‌هایی كه در آب‌های ایران تردد می كنند از وظایف ذاتی سازمان بنادر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: پس از بررسی‌های انجام شده در مورد حادثه سانچی، پیشنهادهایی از سوی كمیته سوانح به سازمان بین‌المللی دریانوردی ارایه شد تا شاهد به حداقل رسیدن بروز سوانح دریایی باشیم.
به گزارش ایرنا، شانزدهم دی ماه 1396 نفتكش تحت مدیریت شركت ملی نفتكش ایران به نام «سانچی» كه با محموله میعانات گازی به سفارش شركت «هانوا توتال» كره جنوبی عازم این كشور بود در 158 مایلی سواحل شرقی چین با یك فله‌بر چینی برخورد و در این حادثه 32 سرنشین این نفتكش جان باختند.
اقتصام**1108**2022