۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83161653
T T
۰ نفر

بدهی میلیاردی بیمه ها؛ چالش داروخانه ها

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83161653
بدهی میلیاردی بیمه ها؛ چالش داروخانه ها

همدان- ایرنا- بدهی میلیاردی سازمان های بیمه گر به داروخانه ها به عنوان مراكز مهم در چرخه درمان و نظام سلامت، هم اكنون به چالشی برای ارایه خدمات به مردم تبدیل شده كه ادامه شرایط موجود به طور قطع در روند درمان تاثیرگذار است.

به گزارش ایرنا، فعالان عرصه بهداشت و درمان معتقدند كه حمایت از اقتصاد داروخانه ها حمایت از چرخه درمان است؛ اما سازمان های بیمه گر در مواردی ماهها است كه بدهی خود را به داروخانه ها پرداخت نكرده اند و در صورت ادامه این روند و وجود بدهی سنگین، داروخانه ها با بحران مواجه می شوند.
از طرفی به اعتقاد كارشناسان با قطع ارتباط بیمه ها با داروخانه ها ممكن است مردم مجبور شوند نسخه های خود را به صورت نقدی تهیه كنند؛ در حالیكه با شرایط موجود سازمان های بیمه گر امیدوار به پرداخت بخشی از بدهی خود به داروخانه ها در ماه های آتی هستند.
در این زمینه نماینده داروسازان نظام پزشكی ملایر بدهی بیمه ها به داروخانه های این شهرستان را حدود 60 میلیارد ریال اعلام كرده است كه این رقم نشان می دهد چوب خط بدهی سازمان های بیمه گر پر شده و شركت های تامین دارو بیش از این نمی توانند در انتظار پرداخت مطالبات خود بمانند.
به گفته منصور جلالی فیروزكوهی آخرین پرداختی بیمه ها به داروخانه های این شهرستان حدود هفت ماه پیش یعنی خردادماه بوده است.
وی با بیان اینكه مشكل عمده بدهی مربوط به بیمه دی است كه از خرداد امسال تاكنون هیچ پرداختی به داروخانه ها نداشته است، ادامه داد: دوره های قبل توازنی بین بازپرداخت بیمه ها و شركت های دارویی وجود داشت، اما هم اكنون فشار مضاعفی روی داروخانه ها است.
نماینده داروسازان نظام پزشكی ملایر گفت: علاوه بر این شركت های دارویی برای دریافت طلب خود از داروخانه ها تنفسی بین چهار تا 6 ماه در نظر می گرفتند كه هم اكنون این تنفس را هم نداریم.
با این اوصاف پرداخت به موقع بدهی بیمه ها به داروخانه ها ذخیره دارویی، امنیت دارویی و رونق اقتصادی را به دنبال دارد و توجه مسئولان برای رفع مشكلات داروخانه ها در حقیقت در راستای پیشگیری از آسیب بر بدنه ارزشمند طرح تحول نظام سلامت خواهد بود.
در حالیكه به اذعان كارشناسان طرح تحول نظام سلامت یكی از اقدامات ارزنده دولت تدبیر و امید به شمار می رود كه تاثیر بسیار قابل توجهی بر افزایش سطح رضایتمندی مردم در حوزه بهداشت و درمان و سلامت داشت كه نباید با به تعویق افتادن پرداخت مطالبات داروخانه ها و تامین دارو برای بیماران به این طرح ماندگار ضربه وارد شود.
در این میان بیمه سلامت یكی از سازمان هایی است كه بخشی از بدهی چندین ماهه به داروخانه ها را شامل می شود و به گفته مدیركل بیمه سلامت همدان از شهریورماه امسال بدهی ما به داروخانه ها پرداخت نشده است.
سعید فرجی اظهار داشت: قرار است تا پایان دیماه امسال بدهی شهریور به داروخانه های این شهرستان پرداخت شود و سند پرداختی مهر و آبان نیز تهیه شده است.
وی با بیان اینكه ماهانه سه میلیارد و 600 میلیون ریال به داروخانه های ملایر پرداخت می كنیم افزود: در مجموع حدود 40 تا 50 میلیارد ریال به صورت ماهانه توسط بیمه سلامت به داروخانه های استان همدان پرداخت می شود كه شهر همدان 10 درصد این مبلغ است.
مدیركل بیمه سلامت همدان گفت: مسئولان به مشكلات این حوزه به ویژه داروخانه ها اذعان دارند و با وجود مشكلات كنونی نسبت به سایر استان ها در توجه به داروخانه ها همكاری خوبی داشته ایم و در صدد رفع این مشكل هستیم.
فرجی ادامه داد: بیمه سلامت همواره پرداخت بدهی داروسازان را در اولویت قرار داده است و در صدد به روز كردن پرداختی ها هستیم.
وی با موفق ارزیابی كردن طرح تحول نظام سلامت و ارایه خدمات مطلوب به اقشار جامعه بیان كرد: دولت توجه خاصی به حوزه سلامت دارد كه این روند باید تداوم یابد.
مدیركل بیمه سلامت همدان یادآور شد: از سال 93 تا 94 اعتبارات بسیار خوبی در حوزه سلامت داشتیم كه در شرایط كنونی نیز تمام تلاش ها در راستای تسویه بدهی داروخانه ها است.
فرجی خاطرنشان كرد: قرار بود پنج تا 6 میلیون تن حق بیمه سلامت همگانی دریافت كنند، اما این تعداد به حدود 11 میلیون تن رسید كه در این زمینه محدودیت هایی ایجاد شد و عده ای از افراد كه نیازمند نبودند، خدمات كم هزینه دریافت می كنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر نیمی از جمعیت استان همدان زیر پوشش بیمه سلامت هستند و از خدمات این بیمه استفاده می كنند.
اما بخش عمده ای از این بدهی به 26 داروخانه ملایر متوجه تامین اجتماعی با حدود 15 میلیارد ریال و به طور متوسط به هر داروخانه 530 میلیون ریال است كه مدیر درمان تامین اجتماعی همدان در این زمینه به تاخیر چهار ماهه بدهی این سازمان به داروخانه های این شهرستان اشاره كرد.
علیرضا صفری با بیان اینكه یكی از پرداختی های عمده ما به دانشگاه است گفت: برای حل مشكل بدهی، سازمان قول داده بدهی دانشگاه علوم پزشكی با دولت تهاتری شود كه در این صورت دست ما برای پرداخت بدهی به داروخانه ها باز می شود.
وی ادامه داد: طبق قول مساعد سازمان قرار است تا پایان دیماه این مشكل حل شود و بتوانیم پرداختی های خود را به روز كنیم.
دكتر صفری با اشاره به اینكه 78 درصد از بیمه شده های این سازمان حداقل را پرداخت می كنند افزود: این در حالیست كه همدان با پرداخت ماهانه 360 میلیارد ریال یكی از استان های ضرر ده است.
بیمه دی اما عمده ترین مشكل را برای داروخانه های ملایر ایجاد كرده كه بیشترین زمان بدهی ها را به این صنف دارد و از خردادماه مطالبات خود را پرداخت نكرده است و در اغلب موارد موجب شده برخی داروخانه ها از پذیرش این بیمه سرباز بزنند.
به تازگی اكبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام كرد كه داروخانه ها صبور باشند، تلاش دولت برای پرداخت بدهی بیمه ها به داروخانه ها جدی است و تا پایان آبانماه بدهی پرداخت می شود.
محمد كاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز كه با جدیت به دنبال حل مشكل داروخانه ها با سازمان های بیمه گر است، در روزهای گذشته با پیگیری های انجام شده عنوان كرد كه مقرر شده تا 12 روز آینده بخش زیادی از بدهی داروخانه ها توسط بیمه ها پرداخت شود.
در همین راستا به دلیل اهمیت موضوع مسئولان استان و شهرستان در نشستی تخصصی مسایل و مشكلات داروخانه های ملایر را مورد بررسی قرار دادند و مقرر شد در 2 هفته آینده نتیجه پیگیری ها اعلام شود.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در این نشست قول مساعد داد: با پیگیری های انجام شده به سرعت بدهی های داروخانه ها پرداخت شود.
باب الله فتحی با بیان اینكه شرایط فعلی سخت و بیشتر زحمت بر دوش حوزه سلامت و بهداشت و درمان است افزود: تا پایان دی ماه مشكلات داروخانه های این شهرستان بررسی و پس از آن جلسه های دیگری برای حل مشكل تشكیل می شود.
وی با اشاره به مشكلات عوارض و مالیات داروخانه ها خطاب به شهرداری و اداره امور دارایی تاكید كرد: تا جایی كه امكان دارد در جلسه ای تخصصی طبق ساز و كار موجود شرایط برای حل مشكل داروخانه ها آسان سازی شود.
فرماندار ویژه ملایر خواستار پیگیری مشكل بدهی داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گر همچون بیمه سلامت، تامین اجتماعی و بیمه دی شد و بیان كرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب جلسه ای نیز در استان برگزار می كنیم.
فتحی همچنین از روسای بانك ها خواست: طبق درخواست داروسازان روند ارایه تسهیلات به آنها آسان سازی و در این زمینه جلسه ای برای بررسی مشكل تشكیل شود.
وی با بیان اینكه در تلاش برای حل دغدغه های داروخانه ها و پزشكان هستیم اظهار داشت: تا جایی كه مشكلات در شهرستان قابل پیگیری و حل باشد، پیگیری های لازم را انجام می دهیم، در غیر اینصورت مشكلات از طریق استان و مركز پیگیری خواهد شد.
به گفته پرسنل داروخانه ها هم اكنون مشكلات دارویی، كمبود دارویی و موجودی داروخانه، كیفیت داروهای ایرانی، بدهی سازمان های بیمه گر به داروخانه ها، مشكلات داروخانه های حاشیه شهر، عوارض و مالیات از آن دست مشكلاتی است كه امروز دغدغه داروخانه داران شده كه با صبوری در انتظار باز شدن این گره ها با تدبیر مسئولان هستند.
7528/2087