۱۲ دی ۱۳۹۷،‏ ۱۴:۴۳
کد خبر: 83156500
۰ نفر
سفر به همراه درآمد با كوچ گردی دیجیتالی

تهران- ایرنا- فناوری ارتباطات باعث شده است تا افرادی به عنوان دیجیتال نومَد به كوچ گردی دیجیتالی بپردازند؛ آنهایی كه همیشه در حركت و سفر هستند و هرگز جای ثابتی برای زندگی خود ندارند و درآمدشان نیز از این طریق به دست می آورند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ زندگی در یك مكان، كار در یك اداره یا كارگاه و یا مكان خاص، ممكن است برای بسیاری خسته كننده و ملال انگیز باشد و با روحیه آنها هیچ ارتباطی نداشته باشد و فقط بنابر شرایطی كه در آن هستند مجبور شده اند تا الزامات آن نوع زندگی را بپذیرند؛ به قولی آنهایی كه «غم نان» دارند مجبور هستند تا علیرغم میل باطنی خود و بدون توجه به آنچه كه می خواهند یا دوست دارند، كار كنند تا درآمدی داشته باشند و رقابت هایی غیرعادلانه ای كه در اطرافشان وجود دارد، عقب نمانند اما علم و فناوری می خواهد زندگی از یك طرف زندگی را برای انسان ها آسان كند هرچند ممكن است در شرایطی نیز بر سختی آنها بیافزاید.

به هرحال انسان هایی كه روحیه سازگاری با آن نوع شغل گفته شده ندارند، می توانند علم و فناوری را به خدمت بگیرند و با استفاده از آن نوع كار و زندگی خودشان را مشخص كنند؛ یعنی افرادی كه می خواهند از هیاهوی شهرها و خیابان ها، آپارتمان ها و قواعد و ضوابط اداری فارغ شوند، به واسطه پیشرفت علم و فناوری و دنیای دیجیتالی امكانی برایشان فراهم شده تا كوله بار خود را ببندند و دایم در جاده و سفر و از این شهر به شهر باشند و همزمان هم پول سفر خود را در بیاورند، نوعی از «دیجیتال نومَد» و «كوچ‎گردی دیجیتالی» را انتخاب كنند.

**دیجیتال نومَد یا كوچ‎گردی دیجیتالی
برای نخستین بار در 1997میلادی واژه دیجیتال نومَد عنوان كتابی بود كه انتشارات وایلی آن را منتشر كرد. در آن زمان این عبارت بسیار نامفهوم بود و كمتر فردی از معنی دقیق آن آگاهی داشت تا اینكه در كتاب اشاره شده بود كه دیجیتال نومد فردی است كه با استفاده از اینترنت بی‌سیم، اسمارت‌فون و تماس تلفنی اینترنتی از راه دور كار می‌كند و مهم نیست كه در كجای دنیا حضور داشته باشند. افرادی كه ممكن است از كافه، كتابخانه یا دیگر مكان‌های عمومی به عنوان دفتر كار خود بهره بگیرند و یا حتی در كنار دریا، درون كاروان یا در جنگل این كار را انجام دهند.

**افراد دیجیتال نومَد
دیجیتال نومَد به فردی گفته می‌شود كه از طریق فناوری ارتباطات به كسب درآمد برای زندگی خود می‌پردازد اما اصل و پایه‌ زندگی او بر اساس كوچ‌نشینی و خانه‌به‌دوشی بنا نهاده شده است اما این افراد باید دارای ویژگی ها یا شرایطی باشند تا بتوانند به این خواسته خود برسند؛ یعنی یك خانه‌به‌دوش دیجیتالی خیلی حرفه‌ای پشتوانه مالی معقولی دارد. هرچند بعضی از آنها به گروه‌های اجتماعی خاصی تعلق دارند یا به گروه‌های معینی نسبت داده می‌شوند. رایج‌ترین اجتماعات آنها را می‌توان مهاجران، فریلنسرها، افراد بسیار جوان یا حتی نوجوان‌ها و كارآفرین‌ها دانست.

افرادی كه تصمیم می‌گیرند خانه‌به‌دوش دیجیتالی بشوند آنهایی هستند كه نمی‌خواهند به‌لحاظ مالی به شركت یا فرد خاصی وابسته باشند یا عموماً دوست ندارند محدود به كار در یك جای ثابت باشند. آنها همیشه در حركت و سفر هستند و هرگز جای ثابتی برای زندگی خود ندارند.

البته نباید فراموش كرد كه دیجیتال نومد شدن خیلی هم بی‌عیب و اشكال نیست زیرا این افراد دارای درآمد ثابت و مطمئن نیستند، موقعیت اجتماعی مشخصی ندارند و نمی‌توانند تحت پوشش بیمه باشند و هزنیه زندگی‌شان بیشتر از مردم عادی است زیرا اغلب در سفر هستند.

**شغل‌های دیجیتال نومد
اگرچه شغل‌های دیجیتال نومد اسم جذابی دارند باید در نظر داشت كه محدود به حرفه‌های خاصی می‌شوند. در واقع با هر تخصصی نمی‌توان این سبك زندگی را دنبال كرد زیرا یك دیجیتال نومَد فرصت كافی برای برقراری ارتباط با افراد را ندارد و همیشه در حال حركت است از این رو می تواند اینگونه شغل ها را انتخاب كند:

- برنامه‌نویسی: بسیاری از افرادی كه سبك زندگی دیجیتال را برای خود انتخاب كرده‌اند از برنامه‌نویسان و توسعه‎دهندگان صفحات وب هستند.

-بازاریابی: بسیاری از دیجیتال‌ نومدها در شاخه‏های مختلفی از بازاریابی فعالیت می‎كنند.

-طراحی گرافیك: افراد به‌عنوان یك طراح گرافیك و تصویرساز می‌توانید در هر نقطه از جهان و از طریق اینترنت با مشتریان خود در ارتباط باشید. سفر به مناطق مختلف می‎تواند منبع الهام برای طراحی‎های آنها باشد.

-مشاوره: برای افرادی‎كه در زمینه خاصی تجربه دارند، تبدیل شدن به مشاور یا مربی یك گزینه مناسب است. نیاز نیست 20 سال در زمینه خاصی تجربه داشته باشند همین كه در یك زمینه، كار موفقی انجام داده اند كافی است.

-ترجمه: وقتی به مشاغل دوركاری فكر می‎كنید شاید ابتدا شغل مترجمی به ذهن شما نرسد اما این شغل مناسب دوركاری و زندگی مستقل است.

-نویسندگی: از قرن‏های گذشته، نویسندگان عادت داشتند سراسر جهان را برای پیدا كردن قصه‌ها و اتفاقات جالب بگردند. نویسندگی، شاخه‎های زیادی مثل تولید محتوا برای وب سایت، وبلاگ، سفرنامه‏نویسی، روزنامه‏نگاری و نوشتن كتاب‏ دارد.

-ویراستاری: هر روز محتوای زیادی در جهان منتشر می‌شود كه نویسندگانش نیاز به ویراستار دارند.

-عكاسی و فیلمبرداری: تولید محتوای تصویری در زمینه‌های مختلف ضمن این كه علاقه‌مندان زیادی در فضای مجازی دارد، یك شغل عالی برای تبدیل شدن به كوچ‌گرد دیجیتالی است.

**فرجام سخن
چند سالی است كه دیجیتال نومَد و كوچ‎گردی دیجیتالی وارد ایران شده است و عده ای از افراد وسایل اولیه و ضروری‌ كه برای ادامه زندگی به آن ها‎ نیاز دارند، به همراه یك ابزار كار دیجیتال مثل لپ‎‏تاپ و دوربین عكاسی و ... را در كوله خود می گذارند و برای كشف دنیای بزرگ و شگفت‌انگیز به بیرون از شهرهای بزرگ می روند.

اگرچه از منظر مدیریت و سازمان ها، باید این پدیده را یك فرصت بزرگ دانست و آن یك نوع برگه برنده است كه شركت هایی كه بتوانند به سرعت خود را با این پدیده وفق دهند این مزیت را دارند كه دست بالا را در جذب و به كارگیری نخبگان به دست آورند اما در ایران با چالش هایی روبرو است كه هر فردی به آسانی نمی تواند چنین نوعی از زندگی را انتخاب كند.

یكی از این چالش ها عدم سرمایه گذاری و وجود زیرساخت ها برای افرادی است كه این نوع زندگی را انتخاب می كنند؛ یعنی در تمام نقاط كشور اینترنت در دسترس نیست كه فرد بتواند به راحتی از آن استفاده كند و یا اینكه فرد كوچ گرد در هر مكان امنیت كافی برای سفر و زندگی ندارد كه به راحتی بتواند به آن مكان ها برود.

چالش دیگری در حوزه دیجیتال نومَد به یك كشور محدود نمی شود و به تمام نقاط دنیا مربوط است؛ یعنی از منظر سیاسی و بر خلاف رویه های سیاسی كه كنترل كردن و بیشتر كنترل كردن هر چیزی یك مزیت به حساب می آید، كوچ گردها لپ تاپی در دست دارند و هیچ كنترلی را بر نمی تابند كه این امر باعث تعارضی می شود كه در آینده نیز دیدنی خواهد بود.

پژوهشم9370**9131