ایستگاههای دوچرخه در پایتخت توسعه می یابد

تهران- ایرنا- شهردار تهران با بیان اینكه توسعه مترو و حمل و نقل عمومی كاهش آلودگی و بیماری شهروندان را در پی خواهد داشت، گفت: یكی از اقدامات كاهش آلودگی هوا توسعه ناوگان مترو، حمل ونقل عمومی و ایستگاههای دوچرخه در سطح پایتخت است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، پیروز حناچی در طرح سه شنبه بدون خودرو كه صبح امروز مسیر میدان توحید تا میدان ولیعصر را با دوچرخه ركاب زد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توسعه حمل و نقل عمومی می تواند در كاهش 40درصدی دیابت در جامعه كمك كند كه در این خصوص بخشی از خیابان های تهران از جمله كریمخان و بلوار كشاورز و ایرانشهر به ایستگاههای عمومی دوچرخه مجهز شدند.
وی در پاسخ به این سئوال كه قیمت بالای دوچرخه های باتری دار برای خانواده ها مقرون به صرفه نبوده و در این خصوص چه برنامه دارید گفت: شهرداری در حال حاضر با تولیدكنندگان و شركت های دانش بنیان دوچرخه مذاكراتی كرده است و باید كمك كنیم این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد تا دوچرخه های باتری دار ارزان تر عرضه شود.
شهردار تهران ادامه داد: راه اساسی برای ارزان شدن دوچرخه های برقی تولید آن در ایران بوده كه گره اساسی ما در این خصوص باتری های این وسایل عمومی است كه بتوان به جای وسایل كاربراتوری دوچرخه های عادی- برقی و موتور سیكلت های برقی جایگزین شود.
حناچی در این پاسخ به سوالی مبنی براینكه شهرداری اعتباراتی به صورت یارانه برای خرید دوچرخه شهروندان در نظر گرفته است یا خیر؟ افزود: به شكل یارانه هیچ گونه برنامه ای نخواهیم داشت بلكه تلاش داریم تا به صورت كرایه ای دوچرخه هایی را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

*تهران نیازمند 3هزار دستگاه اتوبوس
حناچی ادامه داد: باید اذعان داشت كه برای توسعه حمل و نقل عمومی 3هزار دستگاه اتوبوس در تهران كمبود داریم كه می بایست در این خصوص برنامه ریزی كرد.

* 5 هزار دستگاه اتوبوس به تهران واگذار می شود
معاون حمل و نقل عمومی شهرداری تهران در ادامه صحبت های حناچی برای افزایش ناوگان اتوبوسرانی اظهار داشت: دولت طرح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را اعلام كرده كه براساس آن قرار است 5هزار دستگاه اتوبوس به تهران واگذار شود.
محسن پور سید آقایی ادامه داد: هنوز هیچ اتوبوسی به تهران واگذار نشده است.

*شهرداری ها از محل در آمد هزینه اداره می شوند
شهردار تهران همچنین در خصوص انتقاد اعضای شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر كاهش سهم شهرداری در بودجه سال 98 كشور، در این خصوص چه رایزنی هایی در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی خواهید داشت گفت: اصل قضیه بخشی از مالیات محلی و عوارض برای خدمات شهرداری را باید بپذیریم و ربطی به بودجه سالانه دولتی ندارد بلكه شهرداری ها از محل در آمد هزینه اداره می شوند.
وی ادامه داد: باید برای خدمات بهتر كمك كنیم تا اقدامات جاری آنها بهتر انجام شود و اگر این زمینه را بپذیریم می توان انتظار داشت در شهرداری سرویس و خدمات بهتر اداره شود.
در طرح سه شنبه بدون خودرو شهردار تهران، محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل عمومی شهرداری، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور و جمعی از اصحاب رسانه و مدیران شهری مسیر میدان توحید تا میدان ولیعصر(عج) تهران را با دوچرخه ركاب زدند.
تهرام/7247/ 1539