عباس سلطانیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، با بیان این كه در مجموع 2 میلیون و 621 هزار و 517 دانش آموز دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 97-98، مشغول به تحصیل هستند، افزود: این آمار مجموع دانش آموزان همه شاخه های كاردانش، فنی حرفه ای و نظری را دربر می گیرد كه از این تعداد، یك میلیون و 713 هزار و 872 دانش آموز در شاخه نظری، 422 هزار و 48 نفر در شاخه فنی حرفه ای و 485 هزار و 597 نفر در شاخه كار دانش تحصیل می كنند.
وی ادامه داد: در مجموع در دوره دوم متوسطه، 65.38 درصد از دانش آموزان در شاخه نظری، 34.62 در شاخه مهارتی یعنی فنی حرفه و كاردانش مشغول به تحصیل هستند.
سلطانیان درباره آمار دانش آموزان شاخه نظری به تفكیك رشته ای هم گفت: از میان یك میلیون و 713 هزار و 872 دانش آموز شاخه نظری، 15.49 درصد از دانش آموزان در رشته ریاضی، 43.48 درصد در رشته تجربی و 40.24 درصد در رشته ادبیات و علوم انسانی و 0.79 درصد در رشته علوم و معارف اسلامی هستند.
وی تاكید كرد: به دلیل تقاضای بیش از اندازه داوطلب رشته تجربی در سنوات اخیر، برای كاهش پیامدهای این استقبال، تعداد دانش آموزان در این رشته را كنترل كردیم به این معنا كه در سال های گذشته، آمار داوطلب تجربی بالا تر از این بود كه امسال حدود یك و نیم درصد، آن را كاهش دادیم.
مدیركل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره داوطلبان رشته ریاضی هم ضمن ابراز تاسف از كاهش فاحش استقبال از این رشته گفت: تعداد دانش آموزان رشته ریاضی به نسبت سنوات قبل ریزش زیادی داشته و در مجموع سه سال متوسطه به نرخ 15.49 درصد دانش آموزان متوسطه رسیده است این در حالی است كه در سال تحصیلی 91-92 تنها در پایه دهم حدود 27 درصد دانش آموز ریاضی وجود داشت.
به گفته وی، با بررسی آمار كنكور سراسری هم می بینیم كه در دهه نود، بالاترین آمار شركت كننده های رشته ریاضی در كنكور سراسری مربوط به سال 92 است كه نزدیك به 262 هزار و 182 نفر شركت كننده داشت و متاسفانه این آمار در سال 97 به 151 هزار و 321 نفر رسیده است كه نشان از نزول اقبال رشته ریاضی دارد.
سلطانیان درباره خوش اقبالی رشته تجربی هم گفت: بنابر آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش، در سال 92، تعداد شركت كنندگان رشته تجربی در كنكور سراسری 512 هزار و 425 نفر بود كه این آمار با تغییری فاحش در سال 97 به 657 هزار و 691 نفر داوطلب در رشته تجربی رسیده است. آماری كه حكایت از آن دارد كه دانش آموزان با توجه به عوامل درونی و بیرونی، گرایش زیادی به رشته تجربی پیدا كرده اند.
سلطانیان تصریح كرد: یكی از برنامه های سند تحول بنیادین، توسعه كمی و كیفی رشته علوم انسانی و مدارسی است كه این رشته را تدریس می كنند. موضوعی كه در برنامه های سند به ویژه برنامه عملیاتی پانزدهم بر آن تاكید شده است، بر همین اساس شاهد رشد بیشتر تعداد دانش آموزان در این رشته هستیم.
** هدف نظام آموزشی، تحصیل آگاهانه و آزادانه است
مدیركل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، ضمن رد این مطلب كه آموزش و پرورش دانش آموزان را به اجبار به رشته ای سوق می دهد، گفت: بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان، چیزی است كه در آموزش و پرورش بیش از همه به آن پرداخته می شود و از اصول برنامه های نظام آموزشی، هدایت تحصیلی آگاهانه و آزادانه است.
وی در توضیح این موضوع تصریح كرد: هدایت تحصیلی آگاهانه و آزادانه یعنی دانش آموز را طبق تعاریفی كه در آیین نامه هدایت تحصیلی عنوان شده، یاری كرد، بر همین مبنا مشاوران ما در مدارس تلاش می كنند تا دانش آموزان را با نقاط ضعف و قوت و توانایی خود آشنا كنند، حرفه و مشاغل جامعه را به آنان بشناسانند تا با آگاهی كامل مناسبترین شاخه و رشته تحصیلی را انتخاب كنند.
سلطانیان یادآور شد: در ماده 66 برنامه ششم هم یكی از تكالیفی كه برای آموزش و پرورش مترصد شده، این است كه تا پایان برنامه، بتوانیم دانش آموزان خود را به شاخه های مهارتی هدایت كنیم كه متاسفانه در حال حاضر بزرگترین مانع برای انجام این كار، وجود كنكور سراسری و تبعاتی است كه موسسات آموزش عالی و كنكور برای آموزش و پرورش درست كرده اند. چرا كه تمام فضای ذهن دانش آموز را به پرداختن به محتوا و یادگیری عمیق معطوف كرده است تا آن جا كه راه رفتن به دانشگاه خود را همین آزمون ها و موسسات و كنكور می بینند.
علمی*9294*2017
تهران-ایرنا-مدیركل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره آمار دانش آموزان شاخه نظری به تفكیك رشته ای گفت: از میان یك میلیون و 713 هزار و 872 دانش آموز شاخه نظری، تنها 15.49 درصد از دانش آموزان در رشته ریاضی مشغول به تحصیل هستند،اما رشته تجربی با 43.48 درصد رونق خوبی دارد.