۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۲۱
کد خبر: 83154183
T T
۰ نفر
نامه توكلي به وزير اقتصاد براي رسيدگي به وضعيت سازمان خصوصي سازي

تهران- ايرنا- رئيس هيأت مديره ديده بان شفافيت و عدالت در نامه اي به «فرهاد دژپسند» وزير امور اقتصادي و دارايي، بركناري مالك كنوني مجتمع آلومينيوم المهدي و هرمزال و همچنين رئيس سازمان خصوصي سازي را خواستار شد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومي ديده بان شفافيت و عدالت، «احمد توكلي» در اين نامه همچنين از دژپسند خواسته است دليل فسخ قرارداد اين مجتمع به صورت صريح و مبسوط بيان و همه اموال فروخته شده اين مجتمع مشخص و از مالك پيشين مجتمع آلومينيوم المهدي و هرمزال ستانده شود.
در نامه توكلي به فرهاد دژپسند آمده است: «از جنابعالي تشكر مي‌كنم كه اعتراض به مهلت 6 روزه براي واگذاري آلومينيوم المهدي و هرمزال را پذيرفتيد و مهلت را تمديد كرديد. درستي اعتراض روشن بود. هر كس بخواهد يك خودروي دست‌دوم بخرد بيش از اينها وقت مي‌خواهد. چگونه مي‌شود براي واگذاري اين 2 شركت كه بيش از 50 درصد آلومينيوم كشور را تأمين مي‌كنند 21 آذر فراخوان مشتري بدهند و 27 آذر پايان فرصت ارائه پيشنهاد باشد؟ مشكل سازمان خصوصي‌سازي تنها اين موضوع نيست، بلكه مسائل بسياري هست كه با واگذاري اين دو مجمع گره خورده است.»
در اين نامه با اعلام اينكه هيچ اطلاعي از چگونگي، چرايي و زمان فسخ قرارداد به مردم داده نشده است، آمده است: اگر فسخ قرارداد انجام شده، چرا بنگاه‌هاي المهدي و هرمز جنوب (هرمزال) همچنان در مالكيت رئيس آن باقي مانده است.
«اگر عدم ايفاي تعهدات مالي مالك اين بنگاه به دولت، دليل فراخوان است، ديگر نبايد اجازه تصرف به او داد. اگر علت امر ديگري باشد، مثلاً بي توجهي به توليد با از كار انداختن 250 ديگ از 360 ديگ فعال در زمان واگذاري (شهريور 1394)، يا عدم اقدام براي تأمين مواد اوليه لازم، يا حكم شوراي رقابت در محكوميت خريدار به دليل انحصارگري در بازار آلومينيوم يا خسارات ديگري، بايد پيش از هر اقدامي، بنگاه را از يد خريدار خارج كرد تا خسارت‌ها ادامه نيابد و بعد با تدوين صورت‌جلسه و احصاء موجودي و تخلفات، تحويل و تحول را انجام داد.»
«قابل توجه است كه سنديكاي آلومينيوم ايران كه جمع توليدكنندگان محصولات آلومينيومي است سه روز بعد از نخستين آگهي فراخوان، روز 24 آذرماه در نامه اي به آقاي پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي‌سازي، از وي مي‌خواهد به عنوان داوطلب خريد طبق روال مرسوم در اين باره، امكان بازديد كارشناسان منتخب سنديكا را از بنگاه‌هاي مزبور فراهم سازد.»
در نامه توكلي خاطرنشان شده است: «مديركل دفتر بازاريابي و واگذاري بنگاه‌ها در اجابت به اين درخواست، 25 آذرماه طي نامه‌اي به مديرعامل آلومينيوم المهدي براي بازديد كارشناسان سنديكا جواز صادر و با وي هماهنگ مي‌كند. مستند اين جواز نيز تعهدي است كه خريدار در قرارداد خريد سپرده است. كارشناسان سنديكا همان روز خود را به بندرعباس مي‌رسانند و بلافاصله با نامه 25 آذرماه به مديرعامل منصوب خريدار مراجعه مي‌كنند و با ارائه مجوز خصوص سازي و براساس هماهنگي پيشين، تقاضاي بازديد و بررسي اسناد و مدارك را مي‌كنند اما به اين بهانه كه مجوز بازديد را بايد مالك كارخانه صادر كند، مانع از حضور در كارخانه مي شوند... جالب اينجاست كه تلاش سازمان خصوصي‌سازي نيز به نتيجه نرسيد.
ديده بان شفافيت و عدالت تاكيد كرده، اگر قرارداد فسخ شده است، طبق قانون، سازمان خصوصي‌سازي بايد اختياردار المهدي و هرمزال شود.
در اين نامه با اعلام اينكه بيش از سه سال از آخرين كارشناسي براي مبناي واگذاري مي‌گذرد، اضافه شده: ... اكنون كه ارز سه برابر شده است و فناوري نصب شده خارجي است، هر چه در سال 1394 قيمت آنها بود به فرض درستي بايد سه برابر شود، چون سطح قيمت‌هاي داخلي در اين مدت به ويژه امسال رشد چشمگير داشته است؛ قيمت ساير دارايي‌ها نيز دو سه برابر مي‌شود. تازه اين با فرض درستي قيمت‌گذاري قبلي بود.
توكلي در ادامه پيشنهاد كرده، سازمان خصوصي سازي به دنبال خريداري باشد كه ضمن اهليت قابل اثبات، اين شرط را بپذيرد كه 51 درصد سهام را بيشتر نخواهد و بقيه به مردم هرمزگان عرضه شود تا بدين ترتيب كنترل و اداره بنگاه به دست خريدار اصلي بماند، در عين حال سهامداران خرد محلي پشتيبان اجتماعي پرقدرتي براي بنگاه‌ها هستند. «اگر ان شاء الله داوطلب خريد زياد بود، پيشنهاد مي‌كنم در شرايط مساوي اولويت به سنديكاي صنايع آلومينيوم داده شود؛ زيرا اگر يارانه پنهاني هم شكل گرفته باشد نصيب صنعتگران ذيربط مي‌شود؛ ضمن آنكه احتياج آنان به محصولات اين بنگاه‌ها باعث مي‌شود نسبت به بهره‌وري عوامل توليد حساس باشند تا هزينه كمتري براي مواد اوليه توليدي اين بنگاه‌ها تقبل كنند.»
به گزارش ايرنا، سازمان مردم نهاد ديده‌بان شفافيت و عدالت، مؤسسه اي غيرسياسي، غيرانتفاعي و غيردولتي است كه در شهريور 1394 با هدف مبارزه با فساد، ايجاد شفافيت و برقراري عدالت تشكيل شد.
سيام**3202 ** 2023
۰ نفر