توزيع محدود قير اجراي پروژه هاي راهسازي را كند كرده است

اهواز- ايرنا- مديركل راه و شهرسازي خوزستان با اشاره به اينكه قير به صورت رقابتي در بورس عرضه مي شود، گفت: اختصاص محدود سهميه دولتي اين محصول اجراي پروژه هاي راهسازي استان را كند كرده است.

عباس پورسلان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: قيمت اغلب مصالح مورد نياز براي اجراي پروژه هاي راهسازي در سال جاري تحت تاثير نوسانات قيمت در بازار و همچنين سياست گذاري هاي اقتصادي قرار گرفته است.
وي گفت: يكي از اصلي‌ ترين دغدغه ‌هاي ما در عرصه راهسازي بحث تامين نيازهاي اوليه است كه اين محصول يكي از اصلي ‌ترين اين نيازها به شمار مي ‌رود.
اين مقام مسئول در اداره كل راه و شهرسازي خوزستان تاكيد كرد: متاسفانه در سال جاري قير مورد نياز پروژه هاي ما تامين نشده است.

*سهيمه هاي اختصاصي جوابگوي پروژه ها نيست
پورسلان با اشاره به اينكه بر اساس ضوابط، قير در بورس عرضه مي شود، بيان داشت: با اين وجود دولت با رويكرد حمايتي سهميه هايي را به صورت حواله اي در اختيار پروژه هاي راه با قيمت دبي پايه اختصاص داده اما سهميه هاي تعيين شده جوابگوي حجم فعاليت هاي عمراني در راهسازي استان نيست.
مديركل راه و شهرسازي استان خاطرنشان كرد: اين روند باعث كند شدن پروژه هاي راهسازي شده است در صورتي كه كارخانه هاي مختلف توليد قير فعال هستند.
وي اختلافات ناشي از بدهكاري دولت به كارخانجات توليد قير را دليل تاخير در اختصاص سهميه آن به پروژه ها اعلام كرد و گفت: نوسانات به وجود آمده در قيمت تهيه و توليد قير يكي ديگر از دلايل كند شدن فعاليت راهسازي در استان و ديگر نقاط كشور است.

*شاخص هاي تعديل پاسخگوي ضرر و زيان پيمانكاران نيست
پورسلان از جمله روش‌ ها براي اينكه هزينه‏ هاي پيش‌ بيني نشده‌ ناشي از نوسان‌ قيمت در مواد اوليه ، نيروي انساني و طراحي پروژه ها به حد معقول برسد را نظام تعديل قيمت قراردادها دانست و افزود: بر اساس ضوابط در بازه زماني هر سه ماه تعديل قيمت پروژه ها انجام مي شود اما اين روند پاسخگوي ضرر و زيان پيمانكاران نيست.
وي با اشاره به اينكه نوسانات به وجود آمده باعث شده تا خيلي از پيمانكاران تمايلي به ادامه كار در پروژه ها نداشته باشند، گفت: براي خروج از اين وضعيت شاخص هاي تعديل بايد بر اساس قيمت روز متناسب سازي و ابلاغ شود و در صورتي كه اين امر محقق نشود پيمانكار با همين شرايط مجبور به ادامه كار و يا فسخ قرار داد هستند.
مديركل راه و شهرسازي خوزستان تصريح كرد: با اين وجود در استان سعي شده تا پروژه ها همچنان به فعاليت خود ادامه دهند و تمام تلاش ما اين است كه از تمامي ظرفيت ‌هاي قانوني براي گره ‌گشايي مشكلات پيمانكاران استفاده كنيم.
پورسلان با اشاره به پروژه‌ هاي در حال اجراي اين اداره كل بيان داشت: درصد پيشرفت فيزيكي پروژه‌ ها از ميزان پرداخت ‌هاي مالي بسيار بيشتر است.
وي عنوان كرد: توسعه راه‌ هاي استان بدون همكاري و مساعدت پيمانكاران در شرايط سخت اعتباري ميسر نيست چنانچه ما نيز در شرايط مناسب اقتصادي اين همكاري ‌ها را فراموش نخواهيم كرد.
مديركل راه و شهرسازي استان در خصوص پروژه هاي جديد راهسازي نيز، توضيح داد: اضافه شدن طرح هاي جديد در اين بخش اجازه نمي دهد كه تمركز لازم بر روي طرح هاي نيمه تمام را داشته باشيم و در اين خصوص نظر ما اين است كه پروژه هاي اولويت دار تعريف شود تا بر اساس زمان بندي ها بتوانيم به اتمام و بهره برداري آنها بپردازيم.
بر اساس اين گزارش، خيراله خادمي معاون وزير راه و شهرسازي در شهريور ماه امسال از ابلاغ بخشنامه جديد شرايط تعديل قرارداد پيمانكاران با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزايش قيمت ‌ها خبر داد و گفت: پيشنهاد اين وزارتخانه به سازمان برنامه و بودجه كشور، تعديل ماهانه قرادردادها و پرداخت مابه ‌التفاوت قيمت مصالح است.
همچنين براساس تعهدي كه وزارت نفت در قانون بودجه سال 1397 داده، بايد چهار ميليون تن قير معادل 30هزار ميليارد ريال در اختيار بخش‌ هاي مختلف دولت قرار مي گرفت كه يكي از اصلي‌ ترين اين بخش‌ ها عرصه راهسازي با سهم 54 درصدي است.

/6002/9931