رفع مشكلات آموزش و پرورش راهي جز مطالبه عمومي ندارد

كاشان- ايرنا - وزير آموزش و پرورش گفت: براي رفع مشكلات اين وزارتخانه و تحقق توسعه به عنوان مردمي تمدن ساز در جهان، راه ديگري جز مطالبه عمومي نداريم.

به گزارش ايرنا، سيد محمد بطحايي شامگاه روز پنجشنبه در جمع خيرين مدرسه ساز كاشان بيان كرد: هنگامي كه در آموزش و پرورش صبحت از تعليم و تربيت مي شود، به معني آماده كردن افراد براي پذيرش مسئوليت هاي فردي و اجتماعي به عنوان مهمترين و اصلي ترين ماموريت اين نهاد آموزشي است.
وي افزود: نظام هاي تعليم و تربيتي كه به طور معمول از 6 سالگي آغاز شده و به طور ميانگين تا 12 سال ادامه مي يابد، امروز در برخي كشورها به سه سالگي كاهش يافته تا افراد زودتر و بهتر براي پذيرفتن مسئوليت هاي آينده آماده شوند.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: به جاي اينكه نيازهاي آينده مورد تعيلم و تربيت قرار گيرد، برخي از سياستگذاران آموزشي ما انتقاد مي كنند كه آموزشي با الگوهاي گذشته كودك را براي امروز هم آماده نمي كند؛ بچه هاي امروز را با شرايط ديروز، براي فردا آماده مي كنيم كه اين انتقاد درستي است.
وي اضافه كرد: بچه ها بايد دانش و مهارتي مانند صبوري، كنترل خشم، از خود گذشتگي، تكريم بزرگتر و كمك به ديگري را در مدرسه ها تمرين كنند كه بتوانند براي فردا آماده شوند اما امروز جاي آن مهارت ها خالي مي باشد.
بطحايي عنوان كرد: چنين آموزه هايي به ما ايراني ها و مسلمانان در تعليم و تربيت اسلامي هم تكليف است اما جاي اين مهارت ها در مدرسه ها تنگ شده و همه بر مفاهيم شناختي تمركز كردند كه گويي بايد همه مهندس، پزشك و دانشمند شوند.
وي با اشاره به كمرنگ شدن هدف هاي پرورشي تاكيد كرد كه جاي اين مسائل در مدرسه ها نيست و بايد در آموزش هاي عالي تمرين شود.
وزير آموزش و پرورش افزود: كم تواني دانش آموختگان و دانشگاهيان ما در رويارويي با برخي مسائل كوچك زندگي از كاستي هاي نظام تعليم و تربيت است كه آموزش و پرورش، دانشگاه ها، صدا و سيما و رسانه ها نيز جزيي از آن نظام هستند.
به گفته وي، برخي كشورها با وجود قرار گرفتن در جايگاهي پايين تر از نظر فرهيختگي و دانش آموختگي به نسبت ايران، به مراتب صبوري بيشتر و دادگستري خالي تري دارند اما ما كم حوصله هستيم و نمي توانيم خشم خود را كنترل كنيم.
بطحايي اين مسائل را نشانه راه اشتباه و لزوم اصلاح راهبردها دانست و ادامه داد: كتاب هاي كمك آموزشي، قرار دادن بچه ها در آزمون هاي رقابتي و فشار بر آنها جهت رسيدن به نمره ها و رتبه هاي بالاتر سم مهلكي است كه بايد دور ريخته شود.
وي نگارش نامه هايي خطاب به مقام معظم رهبري و رئيس سازمان صدا و سيما را يادآور شد و گفت: رسانه ها در ايجاد عطش كاذب براي تمرين آزمون هاي چهار گزينه اي حتي از سوي كودكان و نوجوانان به عنوان سمي مهلك نقش دارند كه اميد مي رود از حجم تبليغات با تاكيد معظم له كاسته شود.
وزير آموزش و پرورش تشريح كرد: اگر معلمي احساس كرد كه دانش آموزي نياز به فعاليت فوق العاده اي دارد، مي تواند كتاب هاي كمك آموزشي تجويز كند اما اين امر نبايد تبليغ شود؛ همچنان كه دارو به رغم مزيت هايش براي درمان بيماران تبليغ نمي شود.
وي تصريح كرد: اين رويكردها تنها از عهده يك وزير و 290 نماينده مجلس شوراي اسلامي هم برنمي آيد و افكار عمومي بايد به اين نتيجه برسند كه البته محتواي ما هم بايد تصحيح شود كه كار سختي است.
بطحايي با اشاره به برخي شيطنت هاي رسانه اي در بحث مافيا و كنكور افزود: بزرگترين مافيا عادت هاي غلط رايجي است كه پيش تر فضايش نبود؛ ورود به دانشگاه بر اساس علاقه بود و پذيرفته نشدن در كنكور پايان كار محسوب نمي شد اما در چند دهه گذشته به اين سمت رفتيم تا در مواردي حتي دانش آموز دوره راهنمايي در اوج نوجواني به افسردگي سوق پيدا كند.
وي بيان كرد: محتوا هم در اين مسير بايد منطبق با نياز بچه ها باشد و در اين صورت است كه بچه ها براي رفتن به مدرسه مشتاق شده و زنگ آخر به سختي از مدرسه بيرون مي آيند.
وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: به رغم تلاش هاي صورت گرفته نبايد تعريف نابجا هم از خود داشته باشيم و تا زماني كه شرايط تغيير نكرده، مشكل خواهيم داشت زيرا مدرسه بايد محل زندگي باشد و دراين ميان معلم تنها يكي از عوامل مهم است كه بايد فردي متخصص، با اخلاق، دلگرم به آينده و با انگيزه باشد.
وي عنوان كرد: فضاهاي آموزشي هم در اين ميان اهميت دارد و مي تواند بچه ها را براي رفتن به مدرسه تشويق كند اما هنوز در كلاس ها بخاري هاي غير ايمن داريم.
بطحايي تصريح كرد: اگر تنها براي يك ماه 50 درصد از يارانه بگيران سهم خود را دريافت نكنند، براي هميشه موضوع وسايل گرمايشي مدرسه ها پايان مي يابد؛ اگر چشم به بودجه عمومي داشته باشيم در 9 سال آينده هم نمي توان بخاري هاي غير ايمن را جمع كرد، مگر اينكه موضوع به يك پويش عمومي تبديل شود.
وي افزود: بايد خيالمان راحت شود كه هيچ يك از فرزندان اين كشور در معرض خطر قرار نمي گيرد اما هيچ يك از اين شرايط بدون مطالبه عمومي به سامان نخواهد رسيد و تا زماني كه اين شرايط باشد، عاقبت بخير نمي شويم و مشكلات نيز پايان نخواهد يافت.
وزير آموزش و پرورش ابراز اميدواري كرد كه به پشتوانه مردم فرهيخته، انقلابي و ديندار به آموزش و پرورشي در تراز نظام جمهوري اسلامي ايران برسيم.
وي در ابتداي اين نشست به آغاز عمليات اجرايي و بهره برداري از چند طرح آموزشي و ورزشي در شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل اشاره كرد و آنها را نويدبخش آينده اي روشن تر براي تعليم و تربيت اين خطه برشمرد.
به گزارش ايرنا، جمعي از خيرين مدرسه ساز و سه نفر از دانش آموزان برگزيده شهرستان كاشان در ادامه اين آيين با اهداي لوحي تقدير شدند.
35 كلاس درس خيرساز در قالب پنج باب مدرسه با 6 هزار متر مربع زيربنا به ارزش 110 ميليارد ريال در سفر يكروزه وزير آموزش و پرورش به شمال استان اصفهان مورد بهره برداري قرار گرفت و عمليات اجرايي هفت باب مدرسه با پنج هزار و 750 متر زيربنا و اعتبار 210 ميليارد ريال آغاز شد.
8123

سرخط اخبار استان‌ها