قادری: فرهنگ‌سازی ارتباط مستقیم با اسباب‌بازی كودكان دارد

تهران- ایرنا- مدیر دپارتمان اسباب بازی‌های علمی و خلاق، گفت: برای تربیت درست فرهنگی كودكان باید با تفكر ابزار دست آنها را طراحی و تولید كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، یكی از مهم ترین نكات در فرهنگ و آموزش كودكان، توجه به اسباب بازی‌های در دست آنهاست. اسباب بازی هایی كه خیلی ساده بسیاری از مفاهیم را در عمل و بازی به كودكان آموزش می دهند. اسباب بازی هایی كه هر كدام می توانند بیش از مقداری كه ما بزرگ ترها فكر می كنیم در ساخت و طراحی كودكانمان نقش داشته باشند.

در زیر گفت و گوی مشروح ما با مجید قادری، مدیر دپارتمان اسباب بازی های علمی و خلاق صنایع آموزشی را می‌‎خوانیم.

**ایرنا: برای شروع این گفت و گو بهتر است كمی برایمان از چیستی دپارتمان اسباب بازی‌های علمی و خلاق ( بازی پژوه) و فعالیت‌تان بگویید.
** قادری: اسباب بازی ها در دنیای امروز فرصتی برای دسترسی به اوقات فراغت با كیفیت تر، یادگیری غیر مستقیم حین بازی و ارتقای آموزش برای كودكان و نوجوانان هستند. همچنین كارشناسان با استفاده از این فرصت می توانند ضمن فراهم آوردن اوقات لذت بخش برای كودكان و نوجوانان زمینه های فعالیت های خلاق و ثمر بخش را برای آنان فراهم كنند.

دپارتمان اسباب بازی های علمی و خلاق (بازی پژوه) در این راستا به منظور ایجاد زمینه لازم برای رشد و شكوفایی استعدادهای كودكان و نوجوانان تحت پوشش شركت صنایع آموزشی مشغول به فعالیت، اعم از طراحی، تولید و تامین اسباب بازی تخصصی برای گروه های سنی پیش دبستانی ، دبستانی و بالاتر است.

**ایرنا: یعنی در فعالیت تان بخش پژوهش و تئوریك و نظریه ها بیشتر مورد نظرتان است، یا پژوهش بر روی میزان فروش و كسب سود اقتصادی در بازار ها؟ به زبان ساده تر بهتر است بپرسیم، آیا شما به چگونگی بازار هدف نگاه می‌كنید یا به پژوهش در مورد اسباب بازی های مفید و زاده شده از تئوری های علمی، مشغولید؟

** قادری: ما سعی می كنیم با نگاهی هم جانبه ضمن شناخت بازار مصرف و نیاز واقعی مصرف كنندگان به گونه ای عمل كنیم كه محصولاتمان با قیمت و كیفیتی مناسب به بازار عرضه شود و از آنجا كه پشتوانه این فعالیت ها مطالعه و تحقیقات بازار می باشد سعی می كنیم خانواده و والدین كودكان را با نقش موثر اسباب بازی علمی و خلاق در شكل گیری شخصیت كودكشان آشنا كنیم؛ به همین دلیل در تهیه راهنمای تولیداتمان دقت نظر فراوانی به خرج می دهیم.

*ایرنا: بنابراین وجه پژوهشی هم قائل هستید؟ اصلا این دپارتمان الان به پژوهش مشغول است؟ و بفرمایید كه تاكنون در این مجموعه چه پژوهش‌هایی صورت گرفته و چه خروجی‌هایی داشته است؟
** قادری: استفاده از كارشناسان مجرب در حوزه تعلیم و تربیت و تكنولوژی آموزشی و گروه طراحان اسباب بازی در رشته طراحی صنعتی در طراحی اسباب بازی ها، خود گواه توجه دپارتمان بازی پژوه به تولید سرگرمی ها و اسباب بازی های مورد نیاز جامعه مخاطب است. همكاری با دانشگاه و پشتیبانی از دانشجوبان علاقه مند به طراحی علمی اسباب بازی و شركت در نشست های تخصصی و تبادل نظر از جمله فعالیت تیم طراحی این دپارتمان می باشد.

**ایرنا: یكی از ابزارهایی كه رشته فلسفه برای كودكان (فبك یا p4c) برای آموزش و تعالی فهم كودكان بر روی آن تاكید دارد اسباب بازی است. آیا شما با رشته فلسفه برای كودكان و نوجوانان در پژوهش‌هایتان ورودی دارید؛ چه از لحاظ تحقیقی و پژوهشی، چه از نظر مشورت‌گیری از اساتید، این رشته؟
**قادری: همانطور كه در پاسخ سوال قبل اشاره كردم طراحی، تولید و تامین اسباب بازی در این دپارتمان متكی به نظر كارشناسان تخصصی و خرد جمعی است. به خودی خود نقش اسباب بازی را با توجه به نیاز كودك امروز مد نظر داریم و چیستی آن را تحلیل كرده و با توجیه آن اقدام به تولید می كنیم. بسیاری از تولیدات ما به روش مونته سوری طراحی و تولید شده است. البته نظریات متعددی در حوزه تعلیم و تربیت و اسباب بازی و فعالیت كودك وجود دارد و ما با توجه به تجارت موفق آنها و شرایط كودك امروز خودمان پیشنهاد ایده های مختلف را ارزیابی می كنیم.
ناگفته نماند روش‌های اجرایی در نظام پیش دبستانی ما متاسفانه هنوز مدون نشده و سلیقه ایی اجرا می شود و این خود یكی از معضلات نظام آموزشی ما است. ما تلاش می كنیم ضمن تامین بازار، روش‌های آموزشی مناسب را نیز معرفی كنیم.
توجه به گروه اسباب بازی‌های علمی و خلاق برای تقویت روحیه كنجكاوی و پرورش مهارت حل مسئله در كودك و نوجوان به همان اندازه‌ای برای ما اهمیت دارد كه گروه اسباب بازی‌های محرك هوش هیجانی و تقویت روحیه فعالیت جمعی. همواره مبانی ایدئولوژیك یك بستر برای مصادیق فرهنگی، مانند كتاب، فیلم و سرگرمی و اسباب بازی است. چه متوجه آن باشیم و یا نباشیم. اما نگاه ما به اسلامی سازی به تولیدات فرهنگی با آنچه حاكمیت تبلیغ آن را می كند متفاوت است هر چند كه یك شعار داریم. یعنی چگونگی اجرای آن است. حاكمیت سعی بر آن دارد خیلی رو و با توجه به تاریخ اسلام هویتی اسلامی به تولیدات فرهنگی از جمله اسباب بازی بدهد اما بنده معتقدم این رویكرد می بایستی در روحیه و محتوای محصولات باشد و فارغ از زمان و دوره خاص، هر چند كه دوره های تاریخی و شخصیت‌های تاریخی را منكر نمی شوم. به طور مثال اگر ما فردی را چه كودك و چه بزرگسالی - را به واسطه یك اسباب بازی فكری به چالش بكشانیم و او را وادار به حل مسئله كنیم و قدرت استدلالی او را از این طریق تقویت كنیم آن فرد می‌تواند مصداق روایت یك ساعت تفكر معادل 40 سال عبادت بدانیم. از نظر بنده هر اسباب بازی كه بتواند مسیر رشد كودك را هموار كند، آن اسباب بازی منطبق با تربیت دینی و اسلامی است.

**ایرنا: شما در پژوهش هایتان نسبت‌تان با بحث‌های ایدئولوژیك و اخلاقی و آیینی و در واقع اسلامی‌سازی‌ها چگونه است و آیا این رویكرد به این‌جا هم ورود كرده یا خیر؟ یعنی آیا آمده‌اید بنشینید و پژوهش كنید تا اسباب بازی‌هایی برای فهم مفاهیم دینی كودكان بسازید؟
**قادری: بله بنده شخصا این تجربه را داشتم و زمانی كه با ناشری همكاری می‌كردم بخشی از سفارش آن ها تولید سرگرمی‌های دینی اسلامی بود و تولیدات هم با این سفارش به انجام رسید اما همان طور كه قبلا عرض كردم به نظر می‌رسد كه با فراهم كردن اسباب بازی‌ها و محیط بازی مناسب برای رشد طبیعی و فطری كودكان قطعا فعالیتی همسوی فرهنگ و مبانی دینی انجام داده ایم.

**ایرنا: اگر بخواهید به مسئولین مرتبط در حوزه ساخت و تولید اسباب بازی نكته ای تجربی از كار خودتان و تاثیر مهمش بر روی تربیت كودكان (كودكان امروز و شهروندان فردا) بگویید چه مد نظرتان می آید؟
**قادری: رونق و ایجاد صنعت اسباب بازی ضمن آنكه نیازهای كودكان را در حوزه بازی و اسباب بازی رفع می كند و به كیفیت آموزش غیر رسمی عمق می بخشد، به طور چشمگیری باعث اشتغال زایی در كشور می شود. توجه ویژه به صنعت و بازرگانی اسباب بازی، هم توسعه اقتصادی را فراهم می كند و هم توسعه فرهنگی را، غفلت مسئولین از این موضوع همواره كشور را دچار خسارت های عمیق و نادیده در حوزه فرهنگ و كودك می كند.

**ایرنا: آیا حمایتی مناسب از همكاران حوزه كاری در صنعت اسباب بازی ایران شما صورت می گیرد؟
** قادری: متاسفانه حمایت ها عمدتا تبلیغاتی و رسانه ای است تا عملی؛ هر چند طی 2 دهه اخیر اتفاقات مثبتی هم بوجود آمده است. مثل به وجود آمدن شورای نظارت بر اسباب بازی كه از شوراهای اقماری شورای انقلاب فرهنگی می باشد و همچنین تدوین اسناد استاندارد سازی برای تولید اسباب بازی و فضاهای بازی در موسسه ملی استاندارد. ما سالهاست تلاش می كنیم به مسئولان نظام فرهنگی متذكر باشیم كه اگر اسباب بازی یك كالای فرهنگی است، مثل كتاب، سینما و... برای حمایت و امكان رقابت با قاچاق اسباب بازی و حتی واردات اسباب بازی، 9 درصد ارزش افزوده مانند صنعت نشر و كتاب را برای تولید كنندگان اسباب بازی نیز حذف كنند، اما متاسفانه وقتی درخواست به این مرحله از حمایت های عملی می رسد، پاسخ سكوت است نه بیشتر.
**9246**1601**