حتی رسانه‌ها هم نگفتند تنها كارگردان زن تلویزیون كجاست

تهران-ایرناپلاس- فلورا سام نویسنده و كارگردان سریال «بی‌قرار2» با اعلام اینكه از تلویزیون گله‌مند است، از دلایل وقفه‌ 4 ساله ای كه برای پخش این مجموعه به‌وجود آمده است، گفت.

كارگردان سریال «بی‌قرار» درباره دلایل ساخت فصل دوم این سریال، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ما یك سریال به نام «بی‌قرار» را در ده قسمت ساختیم، زمانی كه این مجموعه پخش می‌شد، در قسمت‌های ششم یا هفتم بود كه متوجه شدیم بیننده‌ها را به خودش جذب كرده و مردم این اثر را دوست داشته‌اند. از طرف سازمان پیشنهاد دادند كه اگر بشود قسمت دومش را هم بسازیم. آنجا بود كه در مونتاژ تغییراتی انجام دادیم كه پایان‌بندی باز بماند، یعنی فاینال كار را پخش نكردیم كه بتوانیم قصه را عوض كنیم و به فصل دو برسانیم و بعد شروع به نگارش فیلمنامه برای فصل دوم و آغاز فیلمبرداری كردیم.

**تغییر مدیریت و مشكلاتی كه سر راه ما ایجاد كرد

كارگردان سریال «باغ سرهنگ» در پاسخ به این پرسش كه وقفه چهارساله‌ای كه میان پخش فصل اول و دوم این مجموعه افتاده، چه صدماتی به مخاطبان این سریال و كمتر دیده شدن این مجموعه توسط بیننده‌هایش وارد می‎كند، خاطر نشان كرد: به دلیل وقفه چهارساله، مجبور شدیم 6 قسمت به‌عنوان خلاصه فصل اول این مجموعه را پخش كنیم، یعنی اول یك خلاصه 6 قسمتی پخش كردیم. خب كسانی بودند كه ممكن بود سریال را ندیده باشند یا اگر هم دیده‌اند، الان فراموش كرده‌اند كه در آن مجموعه چه اتفاقاتی افتاده است. بعد از آن 6 قسمت، پخش فصل دومش را بلافاصله شروع كردیم.

وی در ادامه افزود: در مورد دلیل وقفه چهار ساله‌اش باید بگویم كه ما زمانی كه مشغول فیلمبرداری بودیم، مدیریت سازمان عوض شد و این تغییر مدیریت مشكلاتی سر راه ما ایجاد كرد كه باعث شد ما در این چهار سال نتوانیم سریال را پخش كنیم. این مشكلات اصلاً دلایل مالی نبوده است. آقای اوجی تهیه‌كننده ما با بودجه خودشان سریال را ‌ساختند و ما هیچ مشكل مالی نداشتیم. اما اینكه چرا چهار سال اجازه ندادند پخش شود، نمی‌دانم! شاید تا حدودی برخورد سلیقه‌ای با كار بود.

**امیرحسین صدیق به جای علی قربانزاده

بازیگر سریال «روزهای زندگی» درباره تغییر و اضافه شدن برخی از بازیگران در مجموعه «بی‌قرار» بیان كرد: من باید با همان بازیگران قبل كار را جلو می‌بردم. در این میان یكی از بازیگران ما از فصل یك نتوانست به خاطر مشغله كاری كه داشت با ما ادامه دهد كه آن هم آقای علی قربانزاده بود. به همین دلیل از آقای امیرحسین صدیق خواهش كردیم كه آن نقش را بازی كند. ما مجبور شدیم سكانس‌هایی كه در فصل یك ایشان حضور داشتند، با آقای صدیق تكرار كنیم، چون می‌خواستیم فصل یك را پخش كنیم كه مردم داستان را به یاد بیاورند كه با آقای صدیق این اتفاق افتاد. اما خوشبختانه بقیه بازیگران لطف داشتند كه برنامه‌هایشان را هماهنگ كردند و چون به‌نوعی به این اثر دلبستگی داشتند، در كنار ما بودند. در فصل دوم آقایان آتیلا پسیانی، پژمان بازغی و خانم شقایق فراهانی به این مجموعه اضافه شدند.

**فصل دوم بهتر و پخته‌تر از فصل یك است

فلورا سام در پاسخ به این پرسش كه با توجه به اینكه استقبال از مجموعه‌های چند فصلی تولید شده در كشور به اندازه فصل اولشان نیست، پیش‌بینی‌تان از استقبال فصل دوم «بی‌قراری» چیست؟ گفت: با توجه به بازخوردهایی كه داریم به نظر می‌رسد قصه فصل دوم به‌دلیل اینكه یك مقدار قصه اكتیوتر و اكشن‌تر است و شخصیت‌های متفاوت‌تری در آن حضور دارد، به نظر خودم و منتقدانی كه درباره این سریال نوشته‌اند و نقدهایی كه از آنها خوانده‌ام، بهتر و پخته‌تر از فصل یك است.

**چرا فصل دوم سریال‌ها، به اندازه فصل اولشان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد

بازیگر سریال «نشانی» درباره عواملی كه باعث تضمین موفقیت سریال‌های چند فصلی می‌شود، عنوان كرد: بخشی از این عوامل به كارگردان و بخش دیگرش به متن برمی‌گردد. بالاخره گاهی اوقات در نگارش آنقدر كه انرژی كه باید گذاشته شود، نمی‌شود. مثلاً فصل دوم یك اثر شاید بهتر از فصل اولش نباشد. عوامل مختلفی دست‌اندركار هستند كه یك كار را روی آنتن ببرند، نمی‌شود گفت فقط كارگردان تأثیرگذار است. همه این عوامل باید دست‌به‌دست هم دهند تا بتوان كار را بهتر از قبل ارائه داد. بودجه، تهیه‌كننده و ... مهم است. وقتی همه این‌ها درست اتفاق بیفتد فصل دوم هم می‌تواند مثل فصل اول و یا بهتر از فصل یك باشد.

**از بی‌مهری تلویزیون دلخور هستم

سام با اعلام‌ اینكه یك نوع دلخوری و گله از تلویزیون دارد، تصریح كرد: به خاطر بی‌اعتنایی كه به شخص من به‌عنوان یك كارگردان زن در تلویزیون می‌كنند، گله‌مند هستم، چون تا الان من تنها كارگردان و فیلمساز تلویزیون هستم كه نویسنده هم هستم. از این بی‌مهری و بی‌اعتنایی خیلی دلخور هستم. من الان چهار سال است كه در تلویزیون كار نكرده‌ام. دو پروژه آماده تولید دارم كه الان حدود یك سال و نیم است به من اجازه تولید نمی‌دهند و مشكلات مالی را بهانه می‌كنند در صورتی كه اگر مشكلات مالی باشد، در این یك سال و نیم خیلی كارهای دیگر تولید و فیلمبرداری شده است. از این اتفاق خیلی دلخور هستم و دلیلش را هم نمی‌فهمم. در این چهار سال همه كار كرده‌اند و روز به روز هم شاهد كارهای ضعیف‌تر هستیم. با این شرایط ناجور كه همه از هم طلبكار هستند، با تلویزیون كار می‌كنند، ولی در این مدت چهار سال حتی رسانه‌ها هم نگفتند تنها كارگردان زن تلویزیون كجاست؟

**چرا كسی مثل خانم برومند نباید كار كند

وی در ادامه افزود: وقتی به‌عنوان خبرنگار از من می‌پرسید كه چرا چهار سال كار نمی‌كنید، من چه باید بگویم؟ بهتر است كه این پرسش را از مسئولانش بپرسید. بگویید آقایانی كه مدیر هستید و به صندلی‌هایتان چسبیده‌اید، این كارگردانان كجا هستند نه فقط من. مرضیه برومند كجاست؟ كجا هستند آدم‌های شاخصی كه در تلویزیون كار داشتند؟ این‌ها الان كجا هستند؟ چرا نیستند؟ دلیل این اتفاق چیست؟ یكی از دلایل این مسئله كم‌توجهی بقیه است، یعنی اگر روزنامه‌نگار و رسانه‌ها از كسانی كه مسئول هستند، پرسشگر باشند كه چرا كسی مثل خانم برومند نباید كار كند یا فلورا سام كه كار می‌كرد و آثارش بیننده داشت، چرا الان كار نمی‌كند. من یك سال و نیم است كه دوتا كار دارم، اما اجازه تولید ندارم، می‌گویند كه پول نداریم، پس چرا برای بقیه پول دارند.

گفت‌وگو از هنگامه ملكی

**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**