۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
کد خبر: 83134928
T T
۰ نفر
نگاه به سینمای مستند در ایران غیر حرفه ای است

ساری- ایرنا- كارگردان و مستند ساز مازندرانی كه در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد معتقد است: نگاه به سینمای مستند در ایران هنوز حرفه ای نشده و همچنان به این بخش از سینما در كشور نگاه غیرحرفه ای حاكم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یاسر طالبی كه پس از حضوری موفق با مستند بومی ' دلبند ' در جشنواره جهانی ' ایدفا idfa ' به عنوان معتبرترین جشنواره فیلم های مستند جهان در هلند، با همین اثر در دوازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور یافت، روز شنبه به خبرنگار ایرنا در ساری گفت: سینمای مستند در ایران باید به سمت اقتصادی شدن حركت كند.
وی كه تا كنون با آثار متعدد در جشنواره های داخلی و خارجی عناوین متعددی كسب كرده است، در باره تفاوت بین ایران و كشورهای توسعه یافته و قدرتمند سینما در نگاه به سینمای مستند ، توضیح داد: تا كنون در جشنواره های خارجی متعددی حضور داشتم كه ایدفا مهم ترین آن ها بود و تجربیاتم از حضور در این جشنواره ها نشان می دهد كه سینمای مستند در ایران از نظر بودجه نسبت به آن چه كه در دنیا به این سینما نگاه می كنند، یك شوخی است.
مستندساز مازندرانی افزود: بعضی از فیلم هایی كه در جشنواره جهانی مستند ایدفا حضور داشتند از حمایت چند اسپانسر بهره می بردند، در حالی كه ما در ایران معمولا خودمان اسپانسر فیلم خودمان هستیم.
طالبی گفت: سینمای مستند برای ما حرف دل است، در حالی كه برای حرفه ای های جهان، سینمای مستند یك بیزنس محسوب می شود و آمدزاست و به عبارتی ما در ایران فیلم های شریفی می سازیم، اما فیلم های شریف را غیر حرفه ای عرضه می كنیم.
وی افزود: مبالغی كه در سینمای مستند ایران مطرح می شود كاملا غیر حرفه ای و آماتور است؛ فیلمبردار حرفه ای سینمای مستند در اروپا گاهی برای هر روز كار 500 یورو دستمزد می گیرد ولی ما چقدر برای این بخش ها می پردازیم؟ اصلا چقدر حمایت مالی از سینمای مستند وجود دارد كه بتوان این هزینه ها را پرداخت؟ حتی در جشنواره مطرح و معتبر سینمای مستند ایران یعنی سینما حقیقت نیز این موضوع كمرنگ است.
كارگردان مستند دلبند گفت: اختلاف زیادی بین سینمای مستند جهان و سینمای مستند ایران وجود دارد. سینما حقیقت به عنوان مهم ترین جشنواره سینمای مستند ایران و یكی از فستیوال های معتبر سینمای مستند خاورمیانه مطرح است، جشنواره ای كه فضای صمیمانه ای دارد و آثار خوبی در آن اكران می شوند، اما اگر قرار باشد یك جشنواره به همین شكل صمیمانه پیش برود، آورده ای برای فیلمساز نخواهد داشت.
طالبی افزود: فیلمساز باید بتواند در بازار حرفه ای شركت كند یا فیلم را به خریداران ارائه كند، اما می بینیم كه بازار معتبرترین جشنواره سینمای مستند ایران، عایداتی برای فیلمسازان حاضر در جشنواره ندارد.
وی توضیح داد: در حالی كه در جشنواره فیلم های مستند ایدفا بیش از 250 نفر برای خریداری فیلم ها حضور داشتند و شبكه تلویزیونی ' آرته ' فرانسه به تنهایی 16 نماینده برای بررسی فیلم ها و مذاكره خرید آثار در جشنواره داشت، اما در سینما حقیقت شخصا نماینده ای از تلویزیون خودمان برای مذاكره با مستندسازان ندیدم. آنجا سینمای مستند بیزنس است و اینجا چیزی شبیه به شوخی در اقتصاد سینما.
** تماشاگران غیرحرفه ای
كارگردان مازندرانی با اظهار این كه حتی تماشاگران سینمای مستند هم در كشور ما هنوز چندان حرفه ای نیستند، گفت: در حالی كه در دنیا، مستند را پیشرو تر از سینمای داستانی می دانند و بلیت می خرند و دغدغه كشف و شهود جغرافیای بزرگ انسانی را دارند، اینجا چنین نگاهی را كمتر می بینیم. برای نمونه در همین جشنواره سینما حقیقت فیلم ها رایگان روی پرده می روند و مخاطبان بدون این كه بلیتی بخرند وارد سالن ها می شوند و فیلم می بینند. این روال چه عایداتی برای جشنواره و فیلمسازان می تواند داشته باشد؟
طالبی افزود: مستند دلبند در جشنواره ایدفای هلند پنج سانس ثابت داشت كه به خاطر استقبال مخاطبان علاوه بر این 5 سانس، در 6 سانس فوق العاده نیز اكران شد. درآمد جشنواره فقط از 6 سانس فوق العاده دلبند حدود 15 هزار یورو بود. حالا حساب كنید در جشنواره ای با 300 فیلم در بخش های مختلف چه درآمدی فقط از پخش فیلم ها به دست می آید؟ اتفاقی كه اینجا اصلا توجهی به آن نمی شود.
دوازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت از 18 آذر در پردیس سینمایی چارسو تهران آغاز شد و فردا - 25 آذر- با معرفی برگزیدگان به كار خود پایان می دهد.
امسال چهار مستند ' وَرس ' ساخته جواد وطنی، ' آسك ' اثر مهدی زمانپور كیاسری، ' دلبند ' به كارگردانی یاسر طالبی و ' لِسِك ' ساخته محمدرضا وطن دوست در بخش نهایی سینما حقیقت حضور داشتند.
9927/1654
۰ نفر