شیب تند رشد اقتصادی در چابهار؛ 20 برابر شدن ارزش تولیدات

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: ارزش تولیدات منطقه آزاد چابهار با افزایش 20 برابری از 50 میلیارد تومان در سال 1392 به بیش از یك هزار و 56 میلیارد تومان در پایان سال 1396 رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عبدالرحیم كردی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: این مهم به دلیل تغییر استراتژی در كل مناطق آزاد كشور به ویژه تمركز بر تولید رخ داده است و امروز نیز خیز مثبت اقتصادی با شیب تند، در حوزه تولید این منطقه تجربه می‌كنیم.
به گفته این مقام مسئول، از 2 سال گذشته درخواست‌های متعدد سرمایه‌گذاری در این منطقه داشته‌ایم كه با رشد 500 درصدی همراه بوده است.
وی بیان داشت: مجموع قراردادهای منعقد شده سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار بیش از 400 مورد و افزون بر سه هزار و 400 میلیارد تومان بوده است كه 167 مورد از آنها پیشرفت فیزیكی داشته است.
كردی افزود: اكنون 130 واحد فعال سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار فعالیت می كنند، اما به دلیل مشكلات پیش آمده در هفته‌های گذشته اكنون تعدادی از آنها نیمه تعطیل شده است.
وی گفت: به طور نمونه امروز 2 طرح بزرگ پتروشیمی تجهیزات خود را وارد منطقه آزاد چابهار كرده اند و نخستین كارخانه تولید فولاد به ظرفیت سالیانه یك میلیون و 600 هزار تن با 30 درصد پیشرفت فیزیكی مشغول فعالیت است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان كرد: بهترین مسیر برای حمل و نقل 9 درصد تجارت جهان از طریق سواحل شمالی دریای عمان یا همان سواحل مكران است كه به بیش از 100 میلیون تن در سال می‌رسد.
وی یادآورشد: سه بازار عمده «آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا»، «اتحادیه عرب و آفریقا» و «شرق آسیا» مورد توجه تولیدكنندگان جهانی است؛ اما جای مشتركی كه دسترسی به همه این بازارها در آن بهینه باشد، چابهار است.
به گزارش ایرنا، چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مكرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
این بندر موقعیت مناسبی برای استقرار انواع صنایع سبك و سنگین دارد و بهترین مكان برای ترانزیت كالا و گردشگری است.
«نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز چندی پیش هنگام شركت در نشست سران كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای تاكید كرد كه كشورش در توسعه طرح های منطقه ای از جمله بندر چابهار همكاری جدی خواهد داشت.
هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری شده است. از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تایید ایجاد یك كریدور حمل و نقل بین المللی از طریق این بندر هستند و چند محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: 700 كیلومتر از سواحل مكران از جاسك تا چابهار در اختیار ایران است كه ظرفیتی عظیم برای كشور به شمار می رود.
به گفته وی، نقطه تلاقی 2 سند توسعه سواحل مكران و سند توسعه محور شرق (كه در دهه 60 به آن تاكید شده) چابهار است كه امروز به عنوان موتور توسعه شرق كشور مطرح است.
كردی خاطرنشان ساخت: در سال های گذشته توافقنانه چابهار بین ایران، هند و افغانستان، حد و اندازه ای بین المللی به آن داده و امروز مهم است تا این منطقه بتواند در یك مسیر آرام و مطمئن به توسعه خود ادامه دهد.
وی گفت: هرچند چابهار در دوران دفاع مقدس با جابجایی بخش عمده ای از كالاهای مورد نیاز كشور، خدمات خوبی ارائه كرده بود، اما پس از آن به دلیل اولویت بازسازی سایر مناطق و محدودیت های مالی به فراموشی سپرده شد تا اینكه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان «گنج پنهان سواحل مكران» یاد كردند و توجه به آن در دولت تدبیر و امید جدی تر شد.
این مقام مسئول ادامه داد: امروز پروژه های چابهار فقط روی كاغذ نیستند، بلكه بطور نمونه راه آهن چابهار- ایرانشهر 65 درصد و راه آهن ایرانشهر به چابهار 30 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.
«تا پایان پارسال هشت میلیون تن از ظرفیت تعریف شده 85 میلیون تنی بندر «شهید بهشتی» چابهار افتتاح شده و نخستین محموله اهدایی گندم هند به افغانستان از طریق این بندر جابجا شد.»
وی افزود: جاده های این منطقه نیز امروز از كیفیت خوبی برخوردار بوده و مراحل ارتقای كیفیت خود را پشت سر می گذارد و مطالعات آزادراه چابهار به كنارك در حال اتمام است.

** ساخت فرودگاه مسافربری
كردی به وضعیت نه چندان خوب فرودگاه مسافری چابهار اشاره كرد و گفت: این فرودگاه نظامی بوده و توسعه آن دشوار است؛ پارسال توافقی با نیروی هوایی انجام و طی آن 250 هكتار زمین از نیروی هوایی خریداری شد كه اكنون طراحی ترمینال مسافری در آن به انجام رسیده و با سرمایه گذاری بانك حكمت به دنبال اجرایی كردن آن هستیم.
وی همچنین از توجیه اقتصادی پیدا كردن كارگو (فرودگاه باری) در چابهار خبر داد و گفت: به این ترتیب و با راه اندازی حمل و نقل هوایی، منطقه آزاد چابهار همزمان از هر چهار ابزار حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی برخوردار می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاكید كرد: ترانزیت و حمل و نقل ماموریت اصلی چابهار است و در كنار آن تبدیل شدن به مركز سوم پتروشیمی كشور (به ظرفیت 20 میلیون تن كه تاكنون 6 طرح پتروشیمی در آن مجوز زیست محیطی گرفته و سه طرح در حال اجراست) و تعریف ظرفیت 10 میلیون تنی فولاد (كه یك میلیون و 600 هزار تن آن در حال ساخت است) برای آن در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در این زمینه تفاهم نامه ای با چینی ها برای توسعه پتروشیمی در منطقه امضا شده و پیگیر اجرایی شدن آن هستیم.

** بهره برداری از بندر چابهار پیش از پایان امسال
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: مطابق قرارداد، هندی های تا پایان سال جاری میلادی در چابهار مستقر می شوند و مرحله نخست بهره برداری از بندر چابهار انجام می شود.
وی گفت: قرارداد با هندی ها از نوع «بهره برداری با دوره مشخص» است كه طی آن به سرمایه گذاری و نصب تجهیزات می پردازند و پس از بهره برداری 10 ساله، آن را تحویل ایران می دهند كه یكی از بهترین قراردادها در نوع خود است.
كردی تاكید كرد: «لجستیك» به معنای مجموعه ای از خدمات حمل و نقل مناسب كالا در بهترین زمان و قیمت، یكی از مهمترین ظرفیت های چابهار است به وجود شركت های بین المللی بیمه گر، خدمات بین المللی همراه با ابزارهای مناسب نیاز دارد و می توان این منطقه را به عنوان «لجستیك شرق» مطرح كرد.
وی خاطرنشان ساخت: برای توسعه شهرك دارویی با چینی ها و در زمینه شیلات با ژاپنی ها وارد مذاكره شده ایم.
این مقام مسئول، علت حذف چابهار از تحریم های ظالمانه را موازنه ها و تغییر آرایشی كه در مناسبات اقتصادی منطقه شكل گرفته اعلام كرد و بطور نمونه گفت: آمریكا به دنبال توسعه افغانستان است و آن كشور به این منظور به دنبال مناسب ترین مسیر ارتباطی است كه از چابهار می گذرد.
این مقام مسئول ابراز امیدواری كرد در آینده بتوان ژاپنی ها و كشورهای اروپایی را نیز در این منطقه درگیر كرد تا جمهوری اسلامی ایران بازیگر اصلی مناسبات چابهار باشد.
وی ادامه داد: مكانیسم ثبت سفارش كالا در منطقه آزاد مشكلات زیادی دارد و از آغاز امسال تاكنون بیش از 200 میلیون دلار درخواست ثبت سفارش در چابهار به ثبت رسید.

** قاچاق در چابهار
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاكید كرد: از آنجایی كه در چابهار مرز رسمی نداریم، امكان قاچاق ساماندهی شده در آن وجود ندارد.
وی افزود: گمرك، پیش از منطقه چابهار مستقر است و دور تا دور این منطقه نیز فنس كشی شده و كنترل آن برعهده نیروی انتظامی است.
به گفته این مقام مسئول، مجموع كالاهای همراه مسافر كه پارسال برای توزیع در منطقه و شهرهای اطراف وارد چابهار شده كمتر از 100 میلیون دلار بوده كه با تقسیم آن بر جمعیت نزدیك به 500 هزار نفری منطقه، كمتر از 80 دلار برای هر مسافر خواهد شد.

** اجرای طرح های توسعه ای بدون توجه به حملات تروریستی كور
وی درباره حمله تروریستی چند روز گذشته در این منطقه نیز گفت: امروز چابهار به عنوان یك نقطه استراتژیك از تحریم ها خارج شده و بر این اساس دشمنان به دنبال آسیب زدن و ناامن جلوه دادن آن هستند.
كردی یادآور شد: همواره با حملات تروریستی به این منطقه، احساس ناامنی افزایش می یافت اما این بار چنین نشد و تحلیلگران نیز به هدفمند بودن این حملات اشاره داشته اند.
وی تاكید كرد: این اقدام های كور و بی هدف موجب توقف برنامه های توسعه ای نظام در چابهار نمی شود.

** آقازاده نداریم
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص برخی شایعه ها ویژه خواری ها در این منطقه خاطرنشان كرد: شركت «نگین توسعه مكران» كه در فضای مجازی از آن یاد می شود مربوط به شستا و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است و بر این اساس هیچ آقازاده ای در آنجا فعالیت ندارد.
اقتصام** 3065**9132 ** 2023