استارتاپها میراث و گردشگری كشور را متحول خواهند كرد

تهران- ایرنا- معاون فناوری و كاربرد سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در یك سالی كه از ایجاد این معاونت گذشته، 34 استارتاپ مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری فعال شده‌اند كه حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و گردشگری را متحول خواهند كرد.

استارتاپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) كسب و كارهای نوپا هستند كه با استفاده از فناوری اطلاعات بازارهای مختلف، عرضه و تقاضا را به هم وصل می‌كنند؛ به جای اینكه یك گروه، همه كارها را خود، انجام دهند.
همچنین استارتاپ‌ها تجارت‌های مقیاس‌پذیر و تكرارپذیر هستند؛ تكرارپذیر یعنی قابل ارائه به بازارهای مختلف هدف، افراد و مدل‌های متفاوت مقیاس‌پذیر به این معنا كه قابل ارائه در سطوح مختلف شهر، شهرستان و كشور باشند.
«علیرضا قلی نژاد پیربازاری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار كرد: فعالیت‌های حوزه معاونت ما به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به حوزه كسب و كار مربوط می‌شود.
وی افزود: ما تلاش می‌كنیم «خانه سرهنگ ایرج» كه كمتر از یك سال است اولین مركز استارتاپ ما آنجا راه افتاده با مجموعه معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌های مرتبط وارد همكاری شویم.

**تدوین دستورالعمل مجوز استارتاپ‌های گردشگری
قلی نژاد تصریح كرد: در این حد فاصل، رویدادهایی برگزار كردیم و چهار استارتاپ از میان متقاضیان، برگزیده شدند كه در هر سه حوزه صنایع دستی و هنرهای ملی، بوم‌گردی و میراث فرهنگی كار می‌كنند.
وی ادامه داد: این چهار استارتاپ در این مركز استقرار دارند و حدود 30 استارتاپ دیگر برگزیده تحت حمایت ما هستند ولی آنجا مستقر نیستند و فقط از ما خدمات می‌گیرند.
معاون فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی تاكید كرد: بزرگترین مشكل اینگونه استارتاپ‌ها اخذ مجوز بوده است و با پیگیری مجدانه، در شرف تدوین اولین دستورالعمل صدور مجوز برای استارتاپ‌های حوزه گردشگری هستیم.
وی گفت: مثلا یكی از این استارتاپ‌ها آموزشی - ترویجی است یعنی گردشگران را برای دیدن صنایع دستی بومی می‌برد تا نحوه تولید آنها را بیاموزند.
وی ادامه داد: یك گروه دیگر، گردشگران را به مناطق بكر می‌برد و با روستایی‌ها و محلی‌ها آشنا می‌كند.
او گفت: یكی از این استارتاپ‌ها ابزارهای دقیق مستندسازی در میراث فرهنگی را تولید می‌كند كه برای نمونه، تور مجازی موزه فرش راه انداخته‌اند، یا گروه دیگری از موتیف‌های ایرانی برای ساختن صنایع دستی كاربردی منزل و برای ترویج سبك زندگی ایرانی استفاده می‌كنند.
قلی نژاد گفت: گروه دیگری از استارتاپ‌ها محصولشان تولید یك نوع ایزولاسیون است كه ضمن اینكه رطوبت و آب از آن عبور نمی‌كند اما اجازه تنفس به بنا می‌دهد و تولید این محصول برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی بسیار مهم است.
وی افزود: ما افراد خلاق را در معرض دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار می‌دهیم و این افراد، خود بهره‌های لازم را می‌گیرند.
قلی نژاد تاكید كرد: ما سفارش نمی‌دهیم چون سفارش دادن كار به صورت فرمایشی و دستوری، مثل ماجرای وام‌های زودبازده برای بنگاه‌های كوچك به شكست می‌انجامد.
او گفت: ما محدودیتی برای حمایت از افراد و تیم‌های خلاق در این زمینه نداریم.
قلی نژاد روال كار را اینچنین بیان كرد: ما طی مصاحبه‌ای ایده استارتاپ‌ها را برای امكان تحقق و میزان مفید بودن می‌سنجیم و اگر ایده، مفید و اقتصادی بود زمینه حمایت پژوهشی و حمایت قانونی را انجام می‌دهیم.
او یادآور شد: همه افراد حاضر در استارتاپ‌ها زیر 30 سال هستند و این امیدواری را بیشتر می‌كند.
فراهنگ**3079** 1055