۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۰
کد خبر: 83123514
T T
۰ نفر

عزم و اراده همگاني اصل مهم اجتماعي شدن سلامت

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۰
کد خبر: 83123514
عزم و اراده همگاني اصل مهم اجتماعي شدن سلامت

زنجان -ايرنا- متوليان حوزه سلامت معتقدند اجتماعي شدن سلامت نياز ضروري كشور است كه عزم و اراده همگاني، همكاري سازمانهاي متولي، نظارت مستمر بر فعاليت خيريه ها، اجتناب از كارهاي جزيره اي، همسويي با سياستهاي وزارت بهداشت، از جمله مولفه هاي تحقق اين مهم بشمار مي رود.

به گزارش ايرنا، سلامت از اركان اصلي توسعه پايدار و از حقوق اصلي و تبعيض ناپذير هر انساني به شمارمي رود و در اين ميان يكي از مفاهيم بنيادين در اجتماعي شدن سلامت كه از ‌راهبرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي محسوب مي شود، مشاركت اجتماعي است.
مشاركت اجتماعي به شيوه‌هاي گوناگوني از جمله با حضور توانمند تشكل‌ها مي‌تواند روي دهد، تشكل هاي مدني، سازمان هاي غيردولتي و مردم‌نهاد، موسسات خيريه و نيكوكاري و انواع ديگر تشكل‌ها مي‌توانند در بالا بردن و افزايش سلامت و آگاهي همگاني در اين زمينه نقشي بي بديلي را ايفا كند.
به گفته مسئولان ذي ربط تنها 25درصد مديريت امور سلامت در اختيار نظام سلامت قرار دارد و مابقي آن از طريق مشاركت و همكاري‌هاي بين‌بخشي در سطوح گوناگون محقق مي شود.
اين در حالي است در كشورمان و استان زنجان نيز تشكل‌هاي بسياري در حوزه‌هاي مرتبط با سلامت شكل گرفته است كه به ايفاي نقش خود براي ارتقاي سلامت جامعه به طور كلي يا بخش‌هايي از آن به عنوان جامعه هدف خويش مي‌پردازند.
تشكل هايي كه روز به روز تلاش مي‌كنند مستقل تر، بهتر و روزآمدتر به ايفاي نقش و وظايف خويش بپردازند و در اين ميان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز تشكل‌ها را در راه دست‌يابي به سلامت جامعه و اجتماعي شدن سلامت در كنار و همراه خود مي‌داند و مي‌كوشد تا آن جا كه امكان دارد در اين خصوص پشتيبان باشد و از ظرفيت‌ها گوناگون استفاده كند.
به همين بهانه خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) مركز زنجان ميزگردي با عنوان ' اجتماعي شدن سلامت، نقش دستگاه هاي متولي امر و چالش هاي پيش رو ' را با حضور دكتر مقتدا شعوري، معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي ودرماني زنجان، دكتر جمشيد وفا مدير عامل مجمع خيرين سلامت استان و محمد رضا طهماسبي مدير انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي استان زنجان را برگزار كرد.

** اجتماعي شدن سلامت به عزم عمومي نياز دارد
معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان گفت: تحقيقات نشان مي دهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تمامي امكانات موجود و مديريت مناسب حداكثر مي تواند 25 درصد سلامت مردم را تامين كند.
دكتر مقتدا شعوري افزود: تامين 75 درصد ديگر سلامت به ارگان ها و مردم باز مي گردد و در اين راستا بايد كمك هاي لازم انجام بگيرد و موضوع اجتماعي شدن سلامت محقق شود.
اين مسئول ادامه داد: تحقق برنامه هاي اجتماعي شدن سلامت در كشور به عزم همگاني نياز دارد و در اين ميان توسعه پايدار در زمينه حوزه هاي مختلف به ويژه كشاورزي، اقتصاد بدون در نظر گرفتن كاهش مشكلات آن، امكان پذير نيست.
وي بيان كرد: براي دستيابي به برنامه هاي اجتماعي سلامت همكاري دستگاه هاي بين بخشي امري مهم و ضروري است.
شعوري افزود: بنا بر ضرورت و تاكيد مسئولان كشور، معاونت اجتماعي در دانشگاه هاي علوم پزشكي با هدف اجتماعي كردن فعاليت هاي وزارت بهداشت، با همكاري ساير بخش هاي متولي و تشكيل مجامع سلامت در شهرستان ها ايجاد شده است.
وي اضافه كرد: گفتمان غالب نيز در مجامع سلامت شعار' انسان سالم، سبك زندگي سالم' است و علاوه بر آن ايجاد كانون هاي سلامت محله نيز با هدف مشاركت فعالانه و ساختارمند مردم در اين حوزه پيش بيني شده است.

** وزارت بهداشت، به تنهايي متولي حوزه سلامت نيست
رئيس مجمع خيرين سلامت استان زنجان نيز ادامه داد: سازمان بهداشت جهاني در تعريف سلامت هنوز به يك اجماع كاملي نرسيده اما اين مقوله مهم سلامت جسمي، رواني و اجتماعي را در بر مي گيرد.
دكتر جمشيد وفا افزود: بر اين اساس كشورمان در ارتباط با سلامت جسمي در ابتداي كار قرار دارد و در اين ميان قانون نبايد يك ارگان را متولي حوزه سلامت بداند در حالي كه هم اكنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به تنهايي عهده دار اين بخش ايست.
وي بيان كرد: از جمله مرگ و ميرهاي با درصد بالا در مورد سلامت جسمي مي توان به آسيب هاي ناشي ازتصادفات اشاره كرد كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هيچ نقشي در توليد اين آسيب ها ندارد.
وفا افزود: حتي امنيت غذايي نيز در دست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيست در حالي كه عموم مردم از تغذيه سالم برخوردار نيستند و اين وزارتخانه به تنهايي نمي تواند مشكلات اين حوزه را حل و يا از آن پيشگيري كند.
وي اظهار داشت: هم اكنون بيماريهاي قلبي و عروقي درصدر مرگ و ميرهاي كشو قرار دارد كه بطور مستقيم از تغذيه نادرست مردم ناشي مي شود و همه اين مسائل موجب مي شود كه ضرورت اجتماعي شدن سلامت بيشتر احساس مي شود.
اين مسئول ادامه داد: همه ارگان ها در موضوع ياد شده موثر و مقصر هستند، به عنوان مثال در پنج كيلومتري شهر زنجان كارخانه سرب و روي واقع شده كه متاسفانه محيط شهر را آلوده كرده است و بر اين اساس آيا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي به تنهايي مي تواند از اين معضل پيشگيري كند؟
وي اضافه كرد: وزارت بهداشت بايد بيماري هاي ناشي از همين آلودگي ها را درمان كند و در صورتي كه استاندارد سازي اين نوع مكان ها از سوي سازمان هاي متولي و استقرار آن در فاصله دورتري از واحدهاي مسكوني مي تواند خطرات كمتري را به دنبال داشته باشند.
وفا افزود: صرف هزينه هاي هنگفت براي درمان بيماري هاي توليد شده از اين نوع آلودگي ها كار ساز نيست و به عنوان نمونه جمع آوري زباله كه اكنون به يك معضل بزرگ جهاني و اين استان تبديل شده، آيا وزارت بهداشت متولي است، در صورتي كه يك درصد دخالتي ندارد.
مديرعامل مجمع خيران سلامت استان زنجان ادامه داد: شهرداري زنجان زباله هاي شهري را در هفت كيلومتري شهر زنجان انبار مي كند و انجام اين كار روستاهايي را كه در حال پرورش دام و يا كاشت محصولات مختلف در آن نزديكي هستند، در معرض خطر قرار داده است.
وي اضافه كرد: بنابراين توليد بيماري را بايد مديريت كرد و اجتماعي شدن اين مساله در گرو افزايش آگاهي هاي عموم مردم بوده و در اين ميان رسانه ها نقش آفرين هستند كه ارائه تعريف سلامت و حقوق مردم در اين حوزه امري مهم تلقي مي شود.

** قانوني براي نظارت برفعاليت خيريه ها وجود ندارد
وفا همچنين گفت: طي چند سال گذشته سازمان هاي مردم نهاد و انجمن هاي خيريه درمقوله سلامت و اجتماعي شدن آن وارد عمل شده اند ولي مشكل اصلي اين نوع مراكز اين است كه آنگونه كه بايد و شايد آزادي عمل ندارند و اين موضوع به يك معضل تبديل شده است.
مديرعامل مجمع خيران سلامت استان زنجان ادامه داد: از كشور فرانسه به عنوان مهد دموكراسي ياد مي شود چرا كه به ازاي هر 50 نفر يك انجمن خيريه وجود دارد و در كنار آن نيز نظارت هاي مستمر انجام مي شود.
وي بيان كرد: اين در حالي است، براي تشكيل يك سازمان مردم نهاد و خيريه تشريفات و مقررات و ديگر موانع در كشورمان وجود دارد و از طرفي قانوني براي نظارت بر فعاليت انجمن هاي خيريه وجود ندارد.
اين مسئول ادامه داد: هم اكنون براي هر 10 هزار نفر يك انجمن خيريه در كشور وجود دارد در حالي كه 50 درصد آنها غير فعال هستند و واقعيت مسلم اين است كه قانوني براي نظارت مستمر آنها وجود ندارد.
وي بيان كرد: سازمان هاي مردم نهاد مي توانند در بحث اجتماعي شدن سلامت نقش آفرين باشند به شرط آنكه قانون نظارت بر اين نوع مراكز وجود داشته باشد كه خيريه هاي نيز از اين امر مستثنا نيستند.
اين مسئول ادامه داد: بر اين اساس خيريه ها مي توانند با بهره گيري از مشاركت هاي داوطلبانه و مالي مردم در حوزه سلامت و پيشگيري از بيماري ها نقش آفرين باشند كه لازمه تحقق اين امر مهم داشتن سواد سلامت است.
وي اظهار داشت: اگر سازمان هاي مردم نهاد در حيطه فعاليت هاي خود به ويژه حوزه سلامت آزادانه فكر وعمل كنند، مي توانند در اطلاع رساني و تفهيم اين حوزه به دنبال آن شناساندن حقوق مردم بيش از گذشته موثر واقع شوند.

** پيشگيري لازمه اجتماعي شدن است
مدير انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي استان زنجان نيز ادامه داد: بحث سلامت اجتماعي به عنوان محور توسعه در بخش هاي مختلف محسوب مي شود و در اين ميان كارشناسان و متخصصان امر مي توانند با برنامه ريزي هاي لازم در اين راستا تاثيرگذار باشند.
محمدرضا طهماسبي افزود: لازمه اجتماعي شدن سلامت پيشگيري و آموزش و متولي اين امر دانشگاه علوم پزشكي است و در اين ميان مي توان از ظرفيت خيريه ها كه با پشتيباني مردمي ايجاد شده نهايت استفاده را داشت.
وي بيان كرد: بر اين اساس در صورت بهره گيري از حمايت هاي مردمي و حركت در مسير سياست هاي اعلام شده علوم پزشكي، اجتماعي شدن سلامت به وقوع مي پيوندد، چرا كه هم اكنون بار بيماري هاي مختلف در كشور رو به افزايش و از طرفي سن مبتلايان نيز كاهش يافته است.
مدير انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي استان زنجان ادامه داد: سه محور اصلي سلامت افراد، تغذيه مناسب، تحرك و آرامش رواني است كه زمينه هاي آن بايد توسط دولت و با همكاري دستگاه هاي متولي امر ايجاد شود و از طرفي مي توان با فرهنگ سازي مسائل پيشگيرانه را مطرح كرد.
وي بيان كرد: هم اكنون هزينه هاي بسيار بالايي براي درمان در كشورمان صرف مي شود كه با اقدامات پيشگيرانه مي توان از گسترش آن به ميزان قابل توجهي جلوگيري كرد.
طهماسبي افزود: اين انجمن تلاش كرده با برگزاري برنامه ها، همايش ها و كارگاه هاي مختلف و ترويج سبك زندگي سالم در راستاي پيشگيري از بيماري هاي مختلف و اجتماعي شدن سلامت گام اساسي بردارد.

** براي اجتماعي شدن سلامت بايد از كارهاي جزيره اي اجتناب كرد
معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان ادامه داد: اجتماعي شدن سلامت در كشور به عزم و اراده همگاني نياز دارد و در كنار آن بايد نقش افراد و متوليان امر تعريف و علاوه بر آن اخلاق مداري را نيز مورد توجه قرار داد.
شعوري افزود: اجتماعي شدن سلامت به عنوان ضرورت نظام سلامت محسوب مي شود و اين مهم بايد براي همه تبيين و اجباري شود چرا كه تك تك افراد در تحقق برنامه هاي اين حوزه سهيم هستند.
وي اظهار داشت: توانمند سازي افراد جامعه، نقش آفريني و از طرفي مسئوليت پذيري آنها در اجتماعي شدن سلامت بسيار تاثير گذاري دارد و ترويج كارهاي هر چند كوچك خيري نيز مي تواند به گسترش اين مهم منتهي شود.
اين مسئول ادامه داد: براي تحقق برنامه هاي اجتماعي شدن سلامت بايد از جزيره اي حركت كردن دوري كرد چرا كه تك روي نتيجه لازم را به همراه ندارد و حفظ حقوق شهروندي به اعتماد مردمي و جلب اعتماد و در نهايت به حضور فعالانه آنها منتهي مي شود.
وي بيان كرد: ديكته و تحميل كردن برنامه هاي مختلف به مردم راه به جايي نمي برد و بهره گيري از مشاركت هاي آنها مستلزم برطرف كردن مشكلات و سپس ياري خواستن در تحقق برنامه هاي اجتماعي شدن سلامت است.
اين مسئول ادامه داد: دريافت مطالبات به حق مردم و پاسخگويي به آنها، به طور حتم به مشاركت روز افزون در اجتماعي شدن سلامت منتج خواهد شد و از طرفي دركنار هم بودن مردم و مسئولان، جامعه سالم، انسان سالم و در نتيجه توسعه پايدار را به دنبال خواهد داشت.

** مردم همگام با سياست هاي وزارت بهداشت حركت كنند
مديرعامل مجمع خيران سلامت استان زنجان ادامه داد: سازمان مردم نهاد به ويژه خيريه ها براي حمايت از بيماران تحت پوشش تشكيل مي شوند و كمك هاي مالي زيادي را از مردم بابت ارائه خدمات مورد نياز دريافت مي كنند.
وفا افزود: در ارتباط با هزينه كرد براي مشكلات و حتي درمان بيماران تحت پوشش، فقط افراد متولي گرد هم آمده در خيريه ها، تصميم گيرنده هستند، در صورتي كه اولويت هاي بهداشتي و درماني كشور توسط كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعيين مي شود.
اين مسئول ادامه داد: به عنوان مثال، تصور انجمن خيريه اي بر اين است كه همه كمك هاي مردمي بايد براي درمان بيماران سرطاني هزينه شود كه بايد ديد كه اين موضوع از ديد بيمار يا نگاه مديريتي نگريسته مي شود و تا چه ميزان اهميت دارد.
اين مسئول افزود: بر اين اساس براي درمان بيمارها بايد مديريت كلان وجود داشته باشد و در اين ميان اولويت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين نيست كه با بودجه محدود فقط بيمار سرطاني را درمان كند بلكه منابع را به سمت نيازهاي ديگر جامعه نيز بايد سوق مي دهد.
وي اضافه كرد: بر اين اساس مردم بايد همگام با سياست هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حركت كنند و در واقع ديد كلاني نسبت به مسايل و مشكلات حوزه سلامت وجود داشته باشد و در اين ميان خيريه ها نيز شناخت و اشراف كافي به مسائل ندارند كه هدايت آنها ضروري به نظر مي رسد.
وفا افزود: وجود قانون جامع و تغذيه مناسب خيريه هاي مختلف مي تواند آنها را از خطا و انحراف باز دارد و صرف دريافت كمك هاي مردمي و درمان بيمار به هر قيمتي نتيجه اي در بر ندارد.

** كانون هاي سلامت در راستاي اجتماعي شدن اين مهم تشكيل شده است
معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني زنجان ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تسهيلگر بوده و با وزارت كشور تفاهم نامه اي مبني بر فعاليت همسو در راستاي سلامت محوري منعقد كرده است.
وي بيان كرد: علوم پزشكي استان راه اندازي كانون هاي سلامت محله را در شهرهاي مختلف مورد توجه قرار داده است و در اين ميان هر وقت مردم احساس كردند كه مسئولان به نيازها و مطالبات آنها توجه كرده و در راستاي رفع مشكلات آنها قدم بر مي دارند بطور حتم مشاركت و اعتماد آنان نيز به مراتب افزايش پيدا مي كند.
شعوري افزود: انجام يك كار خير حتي درحد ناچيز رضايت خاطري را در فرد ايجاد مي كند و اگر همين مهم را بتوان در سطح عموم جامعه گسترش داد دستگيري از اقشار آسيب پذير نيز بيش از گذشته نمود مي يابد.

** خيريه ها بايد به روز و رويكرد متفاوتي داشته باشند
مديرعامل مجمع خيران سلامت استان زنجان ادامه داد: عموم مردم با مشاركت هاي اجتماعي از طريق تشكيل سازمان هاي مردم نهاد و خيريه ها مي توانند نقش آفرين باشند كه تاحدودي اين امر محقق شده است.
وفا افزود: خيريه ها بايد با زمان حركت كنند و با رويكرد و نگاه ديگري به فعاليت هاي خود ادامه دهند، چرا كه وضعيت جامعه تغيير يافته و صرف كمك مالي و تصميم چند نفري براي چگونگي پيشبرد كارها، خيري محسوب نمي شود.
وي اضافه كرد: به اين موضوع بايد توجه داشت كه ايران در زمينه خيريه ها جزء كشورهاي در رده هاي آخر قرار دارد، شايد در نحوه دريافت كمك هاي مردمي وضعيت خوبي حاكم باشد، در حالي در كشورهاي ديگر خدمات داوطلبانه به طور روزافزون گسترش يافته است.
اين مسئول ادامه داد: در كشورهاي ديگر خيريه ها و افراد داوطلب بيماران را به مدت چند روز در منزل نگهداري مي كنند، اما مشكلات فرهنگي، از طرفي نبود امنيت و آزادي عمل و ترس عبور از خطر قرمزها موجب شده اجازه چنين اقداماتي از سوي سازمان هاي مردم نهاد و خيريه ها سلب شود.
وي بيان كرد: محدوديت فعاليت هاي سازمان هاي مردم نهاد و خيريه ها موجب شد آنگونه كه بايد و شايد نتوانند بسياري از مسائل را مطرح كنند و در اين ميان مردم خواهان مشاركت و فعاليت بيشتر در حوزه اجتماعي شدن سلامت هستند، اما موانعي وجود دارد.
اين مسئول خاطرنشان كرد: دولت بايد براي پيشبرد برنامه هاي خود درحوزه سلامت به ويژه اجتماعي شدن آن به مردم اعتماد كند و با تشكيل صرف خيريه ها كاري از پيش نمي توان برد.

** انجمن هاي خيريه از ابزار تبليغاتي فعاليت ها دوري كنند
مدير انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي استان زنجان ادامه داد: خيريه ها نبايد بيمار محور باشند بلكه با چشم انداز وسيع به آينده به سمت پيشگيري حركت كنند.
طهماسبي افزود: خيريه ها نبايد با استفاده از ابزار تبليغاتي، كارها و فعاليت هاي خود را به مردم معرفي كنند بلكه بايد نگاهي پايدار، درست و هدفمندي را در پيش بگيرند و اين نياز اساسي جامعه است.
وي بيان كرد: هم اكنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با سيل گسترده بيماري ها مواجه شده كه درمان آنها هزينه سنگيني به دولت تحميل مي كند.
اين مسئول انجمن ادامه داد: هم اكنون به لحاظ تجهيزات و دانش، مشكلي درحوزه سلامت وجود ندارد، بنابراين اجتماعي شدن سلامت بايد به يك ضرورت مهم در جامعه تبديل شود تا هزينه هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به عنوان متولي سلامت كاهش يابد.
وي تاكيد كرد: فعاليت هاي خيريه ها براي مردم بايد شفاف باشد و تحقق اين امر مهم مي تواند به اعتماد مردم و مشاركت اجتماعي هرچه بيشتر آنها در حوزه سلامت منتهي شود.
طهماسبي افزود: بر اين اساس خيريه ها در كنار دولت و براي تحقق برنامه هاي اجتماعي شدن سلامت در جامعه بايد از موازي كاري ها اجتناب كنند و تعامل سازنده با محوريت سلامت داشته باشند.

** 40 درصد استان تحت پوشش كانون سلامت محله قرار مي گيرد
معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان ادامه داد: كانون هاي سلامت محله با هدف نقش آفريني مردم، احصا و رفع مشكلات آنها تشكيل مي شود كه با بهره گيري از امكانات و تجارب افراد توانمند نيز مي توان در برطرف كردن مسائل حوزه سلامت و حتي آسيب هاي اجتماعي استفاده كرد.
شعوري افزود: وظيفه ذاتي ارگان ها نيز پاسخگويي به مشكلات مردمي در كانون هاي سلامت محله است و حتي ورود افراد خير نيز با هدف احصاي نياز واقعي منطقه مي تواند علاوه بر حركت در مسير اجتماعي شدن سلامت به رفع مشكل مربوطه نيز منتهي شود.
وي بيان كرد: براين اساس خيريه ها به عنوان يك شبكه اجتماعي موثر در حوزه كانون سلامت محله مشاركت خواهند كرد و بر اين اساس در هر روستا يك كانون كه اين تعداد در ديگر شهرستانها متغير خواهد بود ايجاد مي شود.
به گفته شعوري تا پايان سال جاري 40 درصد استان تحت پوشش كانون هاي سلامت محله قرار مي گيرند.

** بسياري از ارگانها در توليد بيماري مقصر هستند
مديرعامل مجمع خيرين سلامت استان زنجان ادامه داد: دستگاه ها و ارگانهاي متولي آنگونه كه بايد به وظايف خود آشنايي ندارند و حتي مي توان گفت كه در توليد بيماري ها موثر هستند كه دولت بايد به اين موضوع توجه كند.
وي بيان كرد: بسياري از اين ارگانها در بيماري زايي مقصر بوده و حتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز نمي تواند اين بيماري ها را درمان كند، به عنوان مثال در معضلات مربوط به تغذيه و اصلاح الگوهاي تغذيه مقصر كيست؟
اين مسئول ادامه داد: بايد اقدامات عملي در اين خصوص انجام شود كه اين مهم تا كنون تحقق نيافته و از طرفي يكي از اهداف مجمع خيرين سلامت ساماندهي خيريه ها است اما ساز و كار قانوني ندارد.
وي اضافه كرد: رسانه هاي گروهي به كار خيريه ها وارد شوند، اينكه تا چه ميزان در پيشگيري از بيماري ها موفق و يا ناموفق عمل كرده اند، در صورتي كه درمان وظيفه خيريه ها نيست بلكه بايد ياريگر دولت باشد.
وفا افزود: خيريه ها بايد از ظرفيت هاي مردمي در حوزه پيشگيري كمك بگيرند كه خود از عوامل مهم اجتماعي شدن سلامت بشمار مي روند.
مديرعامل مجمع خيرين سلامت استان زنجان ادامه داد: درمان هزينه بر است و بر اين اساس پيشگيري امري مهم تلقي مي شود و مردم مي توانند مطالبات و نقايص حوزه سلامت را راحت و آزادانه مطرح كنند تا دستگاه ها و ارگان هاي ديگر به وظايف خود عمل كنند.

** بهره گيري از ظرفيت خيرين بار بيماريها را كاهش مي دهد
مدير انجمن بيماري هاي كليوي استان زنجان ادامه داد: عموم مردم را بايد با حقوق شهروندي آشنا كرد چرا كه آنها مسئول همه مشكلات مربوط به بهداشت و بيماري ها را در دانشگاه و وزارت بهداشت مي بينند و اين مهم به دليل عدم آشنايي مردم با مقوله مهم پيشگيري است.
وي اظهار داشت: همگان وظيفه دارند تا مردم را براي زندگي سالم هدايت كنند و اقدامات پيشگيرانه را مورد توجه قرار دهند در حالي كه اين مقوله مهم كمتر به مردم بازگو مي شود.
طهماسبي افزود: حتي در رسانه هاي گروهي به ويژه نوشتاري به موضوع آشنايي با مسايل بهداشتي و آموزش خانواده كمتر پرداخته مي شود و بر اين اساس مي توان از مكان هايي نظير مساجد و مصلي ها بسوي اجتماعي شدن سلامت گام برداشت.
وي خاطرنشان كرد: بهره گيري از ظرفيت هاي خيرين در حوزه اقدامات پيشگيرانه به نوبه خود هزينه و بار بيماري ها را كاهش مي دهد و اين انجمن اعلام آمادگي مي كند با برگزاري نشست هاي مختلفي در راستاي اعتلاي اهداف تعيين شده اين حوزه قدم بردارد.
معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: براي اجتماعي شدن سلامت حركت هايي انجام و زير ساخت هاي مناسبي نيز آماده شده است تا خود مردم به آن ورود پيدا كنند.
وي بيان كرد: در راستاي مشاركت فعالانه مردم در اين حوزه بايد به آنها اعتماد كرد و در اين ميان براي اجتماعي شدن سلامت در استان برنامه هايي از قبيل توانمندسازي، هم افزايي، تشكيل شوراي هماهنگي و برنامه ريزي براي رفع نيازهاي واقعي آغاز شده است.
شعوري افزود: براي اجتماعي شدن سلامت، خيريه ها و سمن هايي بايد ايجاد شوند و علاوه بر آن ورود متخصصان امر براي انجام پژوهش هاي سلامت محور و كاربردي مي تواند به ارتقاي اين مهم منتهي شود.
9646/6085

سرخط اخبار استان‌ها