۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 83115899
T T
۰ نفر

لطفا دوش نگيريد آب گل آلود است!

۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 83115899
لطفا دوش نگيريد آب گل آلود است!

اهواز – ايرنا- كيفيت آب شرب اهواز طي روزهاي اخير با افت بسياري مواجه بوده كه همين امر سبب نارضايتي شهروندان و همچنين نگراني آنها از بروز بيماري در نتيجه مصرف اين آب شده است.

به گزارش ايرنا مشكل كميت و كيفيت آب شرب در اهواز مساله تازه اي نيست و سالهاست دستگاه تصفيه آب و پمپ هاي تقويت فشار آب جزو جدايي ناپذير زندگي شهروندان اهوازي به حساب مي آيد با اين وجود هر از گاهي كيفيت آب شرب تا حدودي كاهش مي يابد كه دستگاه هاي تصفيه كن خانگي نيز از تصفيه اين حجم از گل و لاي موجود در آب باز مي مانند.
شهروندان و كاربران فضاي مجازي با به اشتراك گذاشتن تصاوير آب شرب گل آلود روزهاي اخير اهواز خواستار پاسخگويي مسئولان آبفابه اين وضعيت پيش آمده هستند.
روابط عمومي شركت آب و فاضلاب اهواز شب گذشته در اطلاعيه اي علت افت كيفيت آب شرب در اهواز را بالا آمدن گل و لاي رودخانه كارون و تعميرات خط انتقال آب غدير عنوان كرد.
در اين اطلاعيه آمده است، با توجه به بارندگي هاي اخير و بالا رفتن بيش از حد مجاز كدورت رودخانه كارون (گل و لاي) و نظر به اينكه از زمان انتشار اطلاعيه قبلي كماكان خط انتقال آب غدير به اهواز در دست تعمير مي باشد شهروندان نسبت به صرفه جويي آب اقدام نمايند.

**آبي كه حتي مناسب استحمام نيست
يكي از شهروندان اهوازي با گلايه از افت شديد كيفيت آب به خبرنگار ايرنا گفت: سال هاست كه حتي براي مسواك زدن و پخت و پز نيز از آب شرب لوله استفاده نمي كنيم زيرا داراي رنگ و طعم بدي است و با وجود تصفيه آب توسط دستگاه هاي تصفيه خانگي باز هم طعم آب عادي نيست.
محسن شريفي كه از ساكنان كيانپارس است ادامه داد: براي استحمام نيز فيلترهايي بر روي دوش آب نصب كرده ايم اما باز هم فايده چنداني ندارد و از بوي بد آب كلافه شده ايم.
ديگر شهروند اهوازي كه ساكن شهرك دانشگاه است بيان كرد: سال ها پيش آب اهواز دچار افت فشار شد كه مجبور به نصب پمپ شديم، سپس كيفيت آن به طور باورنكردني كاهش يافت كه به دستگاه هاي تصفيه خانگي متوسل شديم اما در برابر گل و لاي موجود در آب دستگاه تصفيه آب خانگي از كار افتاد و درحال حاضر آب شرب را از تانكرهاي سيار خريداري مي كنيم.
حميد رضا كريميان ادامه داد: دستگاه هاي كوچك تصفيه آب قادر به تصفيه آب هستند اما چطور شركت آب و فاضلاب اهواز سال هاست در حد اين مشكل درمانده است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب اهواز نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تصريح كرد: آب شرب اهواز از سه منبع طرح آبرساني غدير، آب حيات شوشتر و رودخانه كارون تامين مي شود اما در سه هفته اخير به دليل تعميرات در خط انتقال آب غدير امكان برداشت از اين منبع وجود ندارد.
فردوس كريمي ادامه داد: به گفته متوليان تعمير خط انتقال آب طرح غدير تا پايان سال زمان مي برد اما با رايزني هاي صورت گرفته با استاندار و ساير مسئولان خواستار تسريع در اين فرآيند شده ايم.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر عمده منبع تامين كننده آب اهواز از رودخانه كارون است گفت: باتوجه به بارندگي هاي اخير در اهواز ميزان تيرگي آب افزايش يافت و ميزان بالاي گل و لاي موجود در آب سبب ورود شوك به شبكه گرديد.
كريمي افزود: با تلاش مجموعه آب و فاضلاب اهواز درصدد كاهش ميزان تيرگي آب هستيم چرا كه معتقديم كه ارائه آب شرب قابل قبول به مردم حق آنان است و شركت آبفا درواقع توزيع كننده آب است و آبي كه در اختيار دارد را تصفيه مي كند.

**مناسب نبودن شاخص زيباشناختي آب اهواز
مدير سلامت محيط و كار مركز بهداشت خوزستان نيز درخصوص كيفيت آب اهواز تصريح كرد: بازرسان بهداشت و محيط به طور روزانه شاخص هاي مختلف آب اهواز را مورد پايش قرار مي دهند.
فرهاد صفدري با بيان اينكه آب اهواز به لحاظ زيباشناختي داراي مشكل است گفت:آب اهواز در بحث كدورت و شوري آب كه 2 محور زيباشناختي آب است داراي مشكل مي باشد كه همين امر سبب نگراني شهروندان شده است.
وي با اشاره به اينكه روزانه شكايات مردمي بسياري درخصوص كدورت و شوري آب در اهواز گزارش مي شود يادآور شد: آب اهواز به لحاظ ميكروبي مشكلي ندارد و تقريبا به ميانگين كشوري نزديك است.
صفدري اظهار داشت: زماني كه مردم آب شرب اهواز را قبول نداشته باشند به ساير منابع تامين كننده آب از جمله تانكرهاي سيار و آب هاي بشكه اي متوسل مي شوند كه اين امر ما را در بحث سلامت شهروندان نگران كرده است.
وي با اشاره به اينكه امكان آلودگي ثانويه از اين طريق وجود دارد ادامه داد: در نقاطي همچون كوي علوي، لشكرآباد و منبع آب شكايات بسياري از سوي مردم گزارش مي شود.
صفدري يكي ديگر از دلايل احتمال آلودگي آب و كاهش كيفيت آن را اتصالات غيرمجاز دانست و اظهار داشت: اين اتصالات غير اصولي سبب ايجاد مكش منفي مي شود كه آلودگي آب و كاهش كيفيت را در پي دارد از همين رو لازم است تا اداره آبفا اهواز از اين انشعابات غيرمجاز شكايت حقوقي كند.
وي در پاسخ به اينكه شرايط آب شرب اهواز به لحاظ شاخص زيباشناختي چگونه است توضيح داد: عدد استاندارد شاخص زيباشناختي آب يك NTU و حدمجاز آن پنج NTU است، در اهواز اين شاخص به ميزان حدمجاز نزديك است اما در برخي نقاط به صورت پرتكرار شاهد چند برابر شدن اين شتخص هستيم.
به گفته مديرعامل آب و فاضلاب اهواز، اين كلانشهر داراي سه هزار كيلومتر شبكه توزيع آب است كه از اين ميزان 61 درصد آن فرسوده است.تا پيش از شروع تعميرات در طرح انتقال آب غدير، 60 درصد آب شرب اهواز از اين طرح، 30 درصد كارون و 10 درصد از آب حيات شوشتر تامين مي شد اما درحال حاضر عمده منبع تامين كننده آب اهواز از رودخانه كارون است.
دسترسي به آب شرب سالم يكي از اصلي ترين و ابتدايي ترين نيازهاي هر شهروند است اما مردم اهواز مدت هاست كه براي دريافت اين حق خود با چالش هايي مواجه هستند از همين رو بايد ديد كه شهروندان تا چه زماني دست به دامان دستگاه هاي تصفيه كن خانگي و فروشندگان دوره گرد آب شرب هستند؟
گزارش: ندا رضاپور
9887/6064