۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83107908
T T
۰ نفر
اناركاران ابركوه 11هزار تن محصول برداشت كردند

يزد - ايرنا - مديرجهاد كشاورزي ابركوه گفت: با اتمام فصل برداشت انار از 630 هكتار باغ هاي اين شهرستان، در سال زراعي 98 - 97 ، 11 هزار تن محصول برداشت شد.

مهدي غيب الهي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين ميزان توليد با عملكرد 15 تن و در بعضي باغ ها تا 30 تن در واحد سطح توسط هزار خانوار كشاورز و باغدار اين شهرستان برداشت شد.
اين مسئول ارشد كشاورزي ابركوه يادآور شد: امسال به دليل شيوع آفت كرم گلوگاه انار، پوسيدگي محصول و تداوم پديده خشكسالي ميزان توليد نسبت به سال قبل 10 درصد كاهش دارد.
وي افزود: ارقام انارهاي مرغوب منطقه شيرين، ترش، ميخوش و ملس است كه باغداران بخشي از محصول را علاوه بر تازه خوري و عرضه در استان هاي همجوار ، مقداري آن را به رب سنتي مرغوب فراوري كردند.
مدير جهاد كشاورزي ابركوه اضافه كرد: هفت هزار هكتار در اين شهرستان به محصولات باغي اختصاص دارد كه از اين ميزان سه هزار هكتار آن به سيستم آبياري نوين تجهيز شد.
وي بيان كرد: خشكسالي و كم آبي عمده مشكل كشاورزان منطقه است كه بهترين روش آبياري براي باغ ها ، آبياري نوين است.
وي افزود: توسعه و ساماندهي مدرن شبكه آبياري براي كاهش مصرف آب و افزايش راندمان توليد، تغيير الگوي كاشت و محدود كردن كشت محصول كشاورزي براي حفظ آب موجود است كه در اين ارتباط تلاش مي شود.
مدير جهاد كشاورزي ابركوه بيان كرد: امسال با وجود دوام تبعات خشكسالي و كم آبي و با توجه به عملكرد خوب يك باغدار به عنوان انار كارنمونه استان انتخاب شد.
وي افزود : احمد رشيدي ساكن روستاي مريم آباد بخش مركزي ابركوه توانست ميزان توليد را به پنج برابر متوسط عملكرد استان افزايش دهد.
همچين رشيدي به خبرنگار ايرنا گفت: با به كارگيري فنون جديد كشاورزي و توانمندي هاي خود در بخش كشاورزي و باغي توانست؛ عملكرد خود را در هر هكتار به 132 تن در هكتار برساند .
وي خاطر نشان كرد: از سه هكتار، 396 تن انار شيرين شهباز و ميخوش عقدايي برداشت شد.
وي با به كارگيري توصيه هاي فني كارشناسان و مبارزه غير شيميايي با كرم گلوگاه انار و تغذيه مناسب، علت موفقيت خود را در توليد پنج برابري انار بيان كرد.
سالانه از 15هزار هكتار اراضي زيركشت بيش از 190 هزار تن محصول زراعي و باغي در اين شهرستان توليد مي شود.
مركز شهرستان 53 هزار نفري ابركوه در 140 كيلو متري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد.
7540/ 2047/